«Щоб зробити висновки про вибори, треба щонайменше місяць»
— Пані Таскин, минулого тижня в Україні почали роботу півсотні довгострокових спостерігачів. Чи є вже перші висновки, можливо, перші зауваження?
— Наша місія почала роботу 1 грудня. Ми відкрили в Києві центральний офіс для координування моніторингової діяльності. Мета місії ENEMO — дати об’єктивну оцінку виборчому процесу та законодавству, надати народу України підтримку у виборі Президента через висвітлення об’єктивної інформації.
Довгострокові спостерігачі розташовані по всій Україні — по дві особи в кожному регіоні. За нашою методикою, щотижня вони мають надсилати свої висновки. Перший звіт буде в понеділок. Це будуть попередні результати спостереження.
— За чим саме спостерігають довгострокові наглядачі? Формування виборчих комісій, застосування адміністративного ресурсу, незаконна агітація?
— Мета довгострокових спостерігачів — стежити за тим, що відбувається в період до голосування. Ми надамо окремий звіт по цьому. Також у нас буде моніторинг дня голосування і поствиборче спостереження. Довгострокові спостерігачі слідкують за процесом від самого початку, скажімо, від початку реєстрації кандидатів. Вони звертають увагу на те, як працюють місцеві засоби масової інформації, державні адміністрації, виборчі комісії всіх рівнів. Тобто відстежують усі речі, які включає виборчий процес.
— Ці висновки, які надійдуть із регіонів у понеділок, будуть зібрані в єдиний спільний звіт?
— У нас є внутрішня методологія. Ми збираємо звіти, аналізуємо та робимо загальний висновок. Але я підкреслюю, що одного тижня для того, щоб підбити серйозні підсумки, не достатньо. Зазвичай ми робимо попередній звіт після трьох–чотирьох тижнів. Щоби звіт мав якусь інформацію і був більш–менш змістовним, треба щонайменше місяць. Ми маємо намір оприлюднити цей звіт 14 січня.
«Ми даємо рекомендації, але не маємо наміру впливати на процес: це залежить від уряду країни»
— Ваш звіт з’явиться за три дні до виборів. Але чи не виникало у вас ідеї раніше висловити свої зауваження та рекомендації щодо виборчого процесу чи законодавства, аби виправити проблеми по ходу кампанії?
— За українським законодавством, міжнародні спостерігачі, як і в багатьох інших країнах, мають певні права та обов’язки. У даному випадку спостерігачі можуть лише пропонувати свої рекомендації. Ми не маємо мети впливати на процес — це залежить від уряду країни. Це влада держави має вирішувати, чи треба щось міняти і від чогось відмовлятися.
Чи можемо ми висловити свої рекомендації раніше? Як міжнародна організація ми працюємо з 2001 року. Ми спостерігали за виборами у багатьох країнах, і практика свідчить, що для того, аби зібрати серйозну інформацію, треба декілька тижнів. Ми намагаємося робити висновки з власних спостережень із того, що самі побачимо та почуємо. І не поспішаємо, щоб не бути голослівними.
— Чи намагалися ви аналізувати українське законодавство? Експерти, які спеціалізуються на виборах, стверджують, що закон про вибори Президента — недосконалий і має недоліки.
— На якість виборів впливає не лише перебіг виборчого процесу, але й законодавство. Те, як закон регулює вибори, є для нас дуже важливим. Звичайно, це один із пунктів нашого спостереження.
— У вас є зауваження до закону?
— Ми почали роботу над аналізом законодавства. Ми тільки–но закінчили роботу місії в Косово, і в нас іще не було часу для попередньої підготовки. Але зараз ми інтенсивно вивчаємо це питання, активно заглиблюємось у вивчення виборчого процесу та законодавства.
Ми зустрічались із міжнародними спостерігачами від інших місій, представниками Центральної виборчої комісії, штабами, експертами. Наші представники відвідують засідання ЦВК. Ми збираємо максимум інформації.
— Ви задоволені рівнем співпраці з владою та штабами?
— У нас нема такої мети — співпрацювати з владою та штабами. Але, звичайно, як місія по спостереженню за виборами, ми мусимо зустрічатися зі всіма. Скажімо, вчора ми мали зустріч із представниками Міністерства внутрішніх справ, обговорювали питання безпеки наших спостерігачів.
«У 2004 році ми провели в Україні чотири місяці»
— Коли ми починали розмову, ви казали, що розумієте українську мову. Тобто ви вже не вперше в Україні?
— У нашій місії практично всі розуміють українську мову, тому що ми тут із 2004 року. З того часу ми не пропустили жодні вибори. У 2004 році в нас була дуже велика команда. Ми спостерігали за виборами всі три тури. Тоді в нас було 1000 короткострокових спостерігачів. Ми перебували тут практично чотири місяці.
— П’ять років тому було тисячу спостерігачів — тепер очікується 400. Те, що кількість наглядачів зменшилася більш ніж удвічі, свідчить про те, що Україна просунулася вперед в організації чесних і демократичних виборів, чи є інші причини?
— Тут усе дуже просто. Наша організація — не урядова і не комерційна. Ми репрезентуємо неурядові громадські організації. У нас нема прибутку, тому ми формуємо бюджет, виходячи із зовнішнього, грантового фінансування. Ті ресурси, які ми маємо, дають нам можливість підтримувати місію саме в такій кількості (50 довгострокових і 400 короткострокових спостерігачів. — Авт.). Не виключаю, що може постати питання про можливе збільшення кількості спостерігачів. Ми будемо виходити з того, як складатиметься ситуація.
— Тобто в цьому нема якогось політичного підґрунтя?
— Ні. Тут нема політичних оцінок. Це більше технічний та організаційний момент.
— Як працюватимуть спостерігачі в день виборів? В Україні діятиме понад 30 тисяч дільниць. Яким чином можна «покрити» їх хоча б частково, яку методологію використовує ENEMO?
— Чотириста спостерігачів працюватимуть у командах по двоє осіб. Кожна команда спостерігатиме не менш ніж на 12 дільницях. Окрім того, вони проводитимуть спостереження в територіальних виборчих комісіях, куди доставлятимуться результати голосування з дільничних комісій. Вся інформація буде спрямована в Київ, у центральний офіс, і ми підіб’ємо підсумки.
ДОВІДКА «УМ»
Таскин Рахімбек
Народилася в Казахстані, у Карагандинській області.
Закінчила філологічний факультет Казахського жіночого педагогічного університету та вищу школу права «Адилет», отримавши звання магістра юриспруденції. Також закінчила курси Chevening Fellow при Бірмінгемському університеті (Велика Британія).
Із 2003 року працює в асоціації «Республіканська мережа незалежних спостерігачів». Із 2005 року — президент РМНС.
Брала участь у виборчих місіях ENEMO та ОБСЄ. Спостерігала за виборами в Киргизстані, Україні, Грузії, Македонії, Польщі, Бельгії, Іспанії, Великій Британії.
Хобі — сальса, психологія, гра на фортепіано (має відповідну музичну освіту), фігурне катання.
ДОВІДКА «УМ»
ENEMO (European Network of Election Monitoring Organizatipons — «Європейська мережа організацій, що спостерігають за виборами») — асоціація, до якої входить 23 громадські організації із 17 країн колишнього Радянського Союзу, а також Центральної і Східної Європи. Ці організації є провідними групами моніторингу виборів у своїх країнах. Організації–учасниці ENEMO здійснили моніторинг більш ніж за 200 національних і міжнародних виборів, навчили понад 200 спостерігачів.
Україна представлена в ENEMO Комітетом виборців України.
У 2004 році спостерігачі ENEMO після другого туру засудили вибори в Україні. «Опубліковані офіційні результати не відбивають волевиявлення народу», — сказав тоді співголова організації Еділь Байсалов. У звіті йшлося про те, що в Україні велася цілеспрямована й добре організована кампанія зі зриву процесу голосування в багатьох регіонах. Були зафіксовані випадки шахрайства, використання насильства та залякування. Спостерігачі ENEMO стикалися з відмовою у доступі на виборчі дільниці. «Сукупність цих порушень підриває чесність виборчого процесу», — заявила в 2004 році місія ENEMO.