У Януковича крок більший
За даними соціологічного опитування, проведеного Міжнародним фондом виборчих систем (IFES), розрив між Віктором Януковичем і Юлією Тимошенко становить понад 10 відсотків. У першому турі Януковича готовий підтримати 31 відсоток виборців, Тимошенко — 19%. Опитування проводилося за фінансування Агентства США з міжнародного розвитку, а «в полі» працювали спеціалісти Київського міжнародного інституту соціології — шанованої в Україні компанії.
Перед другим туром для Юлії Тимошенко буде важливо зібрати «врожай» з електоральних полів інших кандидатів. У штабі Тимошенко вважають, що другий тур більш–менш вирівнює шанси двох кандидатів. Насамперед через те, що Тимошенко є «гнучкішою», й має більше можливостей для того, щоб заручитися підтримкою електорату своїх конкурентів. Янукович виглядає більш «закостенілим», хоча теж матиме непогані бонуси від виборців Сергія Тігіпка, Петра Симоненка та Інни Богословської. За даними IFES, у другому турі Януковича підтримає 42 відсотки українців, а Тимошенко — 28%.
Недаремно Юлія Тимошенко намагається подати нинішні вибори як боротьбу демократії й авторитаризму, справедливості й корупції, моралі й «понятій». Так, як це було в 2004 році. Ідея така: увійти до другого туру, а там боротися за голоси кандидатів, яких вважають представниками демократичного середовища.
Під час недавнього візиту до Львова Юлія Володимирівна заявила, що не воюватиме зі «своїми» (!): «ні з Ющенком, ні з Тягнибоком, ні з Гриценком». «Справжні патріоти чубляться між собою замість того, щоб об’єднати всі патріотичні сили проти Януковича. Кожне слово, сказане один проти одного, — це слово «за» Януковича», — зазначила Тимошенко. І додала: якщо не вийде у другий тур, то підтримає кандидата–демократа, «незважаючи на історію наших стосунків». «Знову нагадаю сказане у 2004 році: я готова прати білизну у штабі Президента Ющенка», — заявила Тимошенко.
Кандидат у президенти Арсеній Яценюк, який свого часу майже наздогнав Юлію Володимирівну, назвав заяву Тимошенко «політтехнологічним кроком з метою привернути голоси виборців Західної України». «Це робиться для того, щоб знову сказати: ми разом, ми — демократи. Це хто демократка? Тимошенко — демократка? Це якесь нове визначення демократії», — цитує іронію Яценюка УНІАН. Насамкінець «фронтмен» додав, якщо Тимошенко й мусить щось прати, то він купить пральну машину.
Хочеш бути другим? Опитуй міщан
Наразі ж Янукович іде у відрив. На тлі падаючого рейтингу Тимошенко всі кандидати з «пелетону», з групи переслідування, мріють про те, щоб обігнати Прем’єрку або принаймні вирівнятися з нею шансами. Насамперед ідеться про Сергія Тігіпка, Віктора Ющенка, Арсенія Яценюка (без особистого: кандидати перераховані в алфавітному порядку). Логічно: той, хто мріє про друге місце, мусить закріпитися на третій позиції. Невипадково протягом останнього тижня настільки сильно пожвавилася боротьба за «бронзу».
За даними опитування IFES, третім іде Сергій Тігіпко — 4,8 відсотка голосів. Але його перевага над іншими кандидатами несуттєва: Арсеній Яценюк дихає у потилицю з 4,7%, а далі — Петро Симоненко (3,8%), Віктор Ющенко (3,5%), Володимир Литвин (2,8%).
Сергій Тігіпко найбільш агресивно намагається подаватися як господар третього місця. У медіа–просторі поширювалися дані ще одного дослідження, яке назвало Тігіпка «бронзовим». Фонд «Общєствєнноє мнєніє» («ФОМ — Україна») виявив у «сильного кандидата» 5,7 відсотка. А Всеросійський центр вивчення громадської думки (ВЦИОМ) узагалі вивів Тігіпка на друге місце! За його даними, пан Сергій має підтримку 11 відсотків виборців, а Тимошенко — куди їй! — 10%.
До цих досліджень є зауваження. «Це реальні опитування, але ж вони проводилися лише серед населення великих міст, тому не репрезентують думку всього суспільства, — зазначила в коментарі «УМ» науковий керівник фонду «Демократичні ініціативи» Ірина Бекешкіна. — Це означає, що думка половини Західної й Центральної України не врахована. Частка сільського населення на Заході значно вища, ніж на Донбасі. Тому виходить перекіс. Постає питання: навіщо проводити такі опитування? Очевидно, з метою маніпуляції».
Не дивно, що в опитуваннях «ФОМ — Україна» та ВЦИОМ і перевага Януковича суттєвіша.
А Сергій Тігіпко настільки хоче бути третім, що встряв у судову тяганину з компанією «ТНС — Україна». Команда Сергія Леонідовича замовила дослідження в цієї фірми, але не була задоволена ані результатами, ані методикою дослідження. Штаб «сильного кандидата» вважає, що компанія «ТНС — Україна» оприлюднила опитування зі «свідомо заниженим» рейтингом.
Ющенко теж близько
У штабі Ющенка також заявляють про те, що чинний глава держави вийшов у трійку «призерів». Одним зі стовпів такої впевненості є опитування Національного інституту стратегічних досліджень. Воно засвідчило, що у Віктора Ющенка — 9,5% проти 8,5% у Яценюка й 8% у Тігіпка.
Внутрішня соціологія, якою оперує штаб, демонструє, що рейтинг глави держави нібито близький до 10 відсотків, причому зі стабільним приростом. Дані по окремих регіонах свідчать, що Ющенко випередив навіть Тимошенко. «Таку динаміку росту, яка спостерігається у Ющенка протягом вересня, жовтня та листопада, я рідко коли бачив у виборчій кампанії», — сказав в ефірі програми «Чорне та біле» Роман Безсмертний, «зам» голови штабу Ющенка.
У світі правдивих і кривих дзеркал
Про лаври призерів мріє й Володимир Литвин. Компанія «Нью імідж маркетинг груп» «наділила» Литвина третім місцем — 8,3%. Показник спікера виглядає надто неймовірним. До того ж опитування проводила маловідома контора з Харкова.
«Це не має до соціології жодного відношення, — каже Ірина Бекешкіна. — Соціологія працює під час цієї компанії нормально. Рейтинги, які вибиваються із загального «мейнстріму» (а він задається поважними фірмами), — це не соціологія». Пані Бекешкіна наводить приклад: якщо з’явиться людина й скаже, що вона лікує рак, до неї потягнуться пацієнти — але чи можуть за цю людину відповідати лікарі? «Соціологія не відповідає за шахраїв. Відповідати мають мас–медіа, які годують людей неїстівною ковбасою», — захищає соціологічну науку пані Ірина.
Одна з ознак цієї кампанії — вона дуже скупа на якісні соціологічні дослідження. Український виборець звик довіряти кільком фірмам, які давно та фахово працюють на ринку: насамперед, Фонду «Демократичні ініціативи», Центру Разумкова, Київському міжнародному інститутові соціології. Однак протягом цієї кампанії вони презентували малу кількість досліджень. Причина — нестача коштів.
«Соціологічні опитування коштують дуже дорого, — каже Ірина Бекешкіна. — Іноді працює сотня, а то й двісті осіб. Вони їздять у села, іноді там доводиться ночувати». Науковий керівник «Демократичних ініціатив» відзначає, що під час попередніх виборів фонд мав гроші на проведення хоча б двох досліджень. Цього року «Демініціативи» зі значними зусиллями, але все–таки дістали кошти для проведення опитування, одного–єдиного (спонсором виступив Фонд «Відродження»).
За словами пані Ірини, зазвичай замовниками опитувань виступають політики та штаби. «Це не означає, що такі дослідження сфальсифіковані. Але, якщо політикам не вигідно оприлюднювати результати, вони можуть їх «закрити». Це їхнє право», — каже Бекешкіна.
За словами пані Ірини, єдиний, кому зараз вигідне оприлюднення опитувань, — Віктор Янукович. Бо він завжди перший. «Усі інші закривають результати. Деякі кандидати кажуть, що володіють «закритою» соціологією, яка показує, що вони перебувають у лідерах. Але де ця соціологія? Я запевняю: якби ці результати було вигідно оприлюднювати — їх уже давно б оприлюднили», — зауважує Бекешкіна.