Рейки, гроші й повітряні семафори

17.12.2009

Учора Кабінет Міністрів «грав на виїзді»: Прем’єр–міністр Юлія Тимошенко організувала чергове засідання на форумі залізничників. Керівник уряду тепер вирішила приділити увагу й такому численному електорату, як працівники транспорту. Головна обіцянка: державні банки нададуть фінансування для модернізації проектів цього відомства.

«Ми повинні подумати про нову форму фінансування, модернізації й реконструкції «Укрзалізниці». Така система фінансування, яка б відрізнялася від прямих видатків, надходжень за надані послуги «Укрзалізниці», буде впроваджена, — пообіцяла Юлія Володимирівна і додала вкрай суперечливу тезу: — Ми маємо сильну банківську систему!». Адже державні банки, хоч і залишаються на плаву під час економічної кризи, на думку аналітиків, не можуть виносити на своїх плечах таку кількість завдань, які ставить перед ними Прем’єрка. Чи знайдуть вони мільярди на модернізацію залізниці — питання риторичне. Проблему Юлія Тимошенко планує розв’язувати шляхом ... зміни керівництва НБУ, яке, за її планами, має трапитися навесні.

Друга складова нової системи фінансування — право уряду надавати фінансові гарантії для залучення позик, у тому числі й товарних кредитів. Ідея здійснена, але вкрай небезпечна для економіки, оскільки обсяг позик, залучених під державні гарантії, вже перевищив небезпечну межу. Але Юлія Володимирівна відступати не любить. Тож учора було ухвалено рішення про створення державного концерну «Українська залізниця» — для оптимізації управління. До концерну, попри протести фінансистів, таки мають увійти навчальні заклади, що готують залізничників, та вся соціальна сфера — разом із закладами охорони здоров’я. Також залізниця отримала статус митного перевізника, їй наказано перейти на електронну систему документообігу. Ну а безпосередньо для виборців — програма забезпечення залізничників житлом! За ті ж самі ефемерні кошти державних банків.

Серед масштабних планів залізничників — будівництво «широкої» залізничної колії за маршрутом Ужгород—Відень. Генеральний директор «Укрзалізниці» Михайло Костюк навіть порахував, що виручка відомства внаслідок впровадження нового шляху становитиме 400 мільйонів доларів. «Це постійний трафік, навантаження якого — 25 млн. т/км щороку», — пояснив генеральний директор, не назвавши, втім, обсягу необхідних інвестицій для побудови колії та ступеню зацікавленості інвесторів таким проектом. Будівництво колій радянського стандарту на Захід — популярна ідея українських чиновників. Так, свого часу вкрай популярною був проект такої колії до Німеччини. Тим паче що ще з часів СРСР залишилася гілка, що веде із західних кордонів України до міста Лєгніца (західна частина Польщі), де, як відомо, базувалася Північна група радянських військ. Цінність колії у тому, що вона проходить навколо великих польських міст на кштал своєрідної «об’їзної» дороги. Проект також передбачав стабільний пасажиропотік з Азії, але так і залишився нереалізованим.

Ще один фінансовий потік «Укрзалізниці» має намір модернізувати... чорноморські порти Криму, а також Миколаєва і Херсона. Пан Костюк вчора підтвердив, що залізничники нині ведуть перемовини із Світовим банком, і той навіть пообіцяв знайти гроші. Цікаво, що займатиметься портами не Мінтранс, якому вони підпорядковані, а саме залізниця, яку вважають державою у державі цього багатого і впливового міністерства.

 

ДО РЕЧІ
Гроші розподілятимемо самі!

Державного бюджету на 2010 рік до завершення президентських перегонів не буде! Таку заяву зробила вчора Прем’єр–міністр Юлія Тимошенко у відповідь на вимогу Президента України Віктора Ющенка відмовитися від ручного розподілу державних коштів і показати країні її кошторис на наступний рік. Тим паче якщо країна житиме без бюджету, то потреби країни щомісяця можуть бути профінансовані лише в обсязі 1/12 від витрат 2009 року. Таким чином, під загрозою опиняться соціальні виплати, доплати та анонсоване підвищення доходів громадян. Натомість керувати без затвердженого кошторису вигідно з огляду на можливість фінансувати лише ті проекти, які вигідні чиновникам.