Шостий тиждень Великого посту називається Вербним. За біблійною історією, у неділю, що тепер зветься Вербною, люд у Єрусалимі зустрічав Христа вигуками «Осанна! Благословен, хто йде в ім'я Господнє!» і встеляв йому шлях пальмовим гіллям. Христос в'їжджав до міста миру, сидячи на віслюкові, бо в писанні сказано, що Месія прибуде саме таким чином. Віслюк символізує матеріальне, а його осідлання означає перемогу духовного над земним. Коли ж Спасителю відкрився краєвид Святого міста, то Він заплакав за ним (знаючи, що воно буде зруйноване й знищений храм та відаючи, що за кілька днів і Його чекають у Єрусалимі невимовні страждання) і мовив: «О якби ти хоч цього дня пізнало, що потрібно для миру тобі! Та тепер від очей твоїх сховане це. Бо прийдуть на тебе ті дні, і твої вороги валом тебе оточать, і обляжуть тебе, і стиснуть тебе звідусюди. І зрівняють iз землею тебе, і поб'ють твої діти в тобі, і не позоставлять каменя на камені, бо не зрозуміло ти часу відвідин твоїх». Тоді ж Спаситель увійшов до Храму і повиганяв з нього торгашів.
Отже, у неділю за тиждень до Великодня (цього року — 4 квітня) відзначається Вхід Господній у Єрусалим на вільні страждання (або ж Вербна, «шуткова» чи «квітна» неділя). Увечері в суботу, що називається Лазаревою (у церкві згадується воскрешення Христом Лазаря), люди приносять до церкви вербові галузки. Для цього беруть червону вербу, оскільки вона найпершою розпукується, тому є ніби вісницею весни. Уранці священик кропить гілки свяченою водою, і молільники стоять до кінця служби з гіллям і запаленими свічками, що знаменує перемогу життя над смертю. В Україні є звичай «биття» такими освяченими галузками, що символізує побажання здоров'я, бадьорості духу і довгого життя. Діти «б'ються» вербовими гілочками й примовляють:
Не я б'ю — верба б'є!
За тиждень — Великдень,
Недалечко — червоне яєчко!
Свячені гілочки затикають за святі образи на покуті. У кого є можливість, той цього дня садить таку гілочку в землю, щоб з неї виросла нова гарна верба.
Світлана МАКОВИЦЬКА.