Ринок, а не політика

20.11.2009

«Газові» відносини між Україною та Росією повинні базуватися на ринкових, а не політичних засадах, як це відбувається тепер. У цьому переконаний Віктор Ющенко, який звернувся до свого російського колеги Дмитра Медведєва з листом. Глава держави звертає увагу президента РФ на «низку проблем, які потребують невідкладного вирішення з метою налагодження взаємовигідної співпраці між нашими державами в газовій сфері на середню і довгу перспективу».

Ющенко нагадує, що з 1 січня поточного року це співробітництво здійснюється відповідно до контрактів про купівлю–продаж і транзит газу, підписаних 19 січня компаніями НАК «Нафтогаз України» і ВАТ «Газпром» на основі домовленостей між прем’єр–міністрами України Юлією Тимошенко та Росії — Володимиром Путіним. При цьому українська сторона пунктуально здійснює оплату газу, отриманого для споживачів України. Проблем із транзитом російського природного газу до європейських споживачів у період нинішнього опалювального сезону також не буде: як запевняє Ющенко, для його забезпечення в Україні «створені основні технічні, ресурсні та кадрові передумови: технічний стан української газотранспортної системи відповідає проектним параметрам; в українських підземних газових сховищах до початку опалювального сезону зосереджено оптимальні обсяги газу (близько 27 млрд. кубометрів), достатні для забезпечення внутрішнього ринку і підтримки транзиту; оператор ГТС повністю укомплектований кваліфікованим інженерно–технічним персоналом».

Однак, наголошує глава держави, у контрактах закладена низка неринкових принципів, тому виконання своїх зобов’язань для української сторони є «занадто обтяжливим». Ющенко звертає увагу Медведєва на те, що «за останні три роки базова ціна російського природного газу для України зросла майже втричі й на сьогодні перевищує середньоєвропейську». Але ставка на транзит російського газу нашою територією залишається незмінною і «є у 2,5–3 рази нижчою в порівнянні з ціною для інших європейських країн–транзитерів».

При цьому для України у контракті купівлі–продажу закладено принцип «бери або плати», внаслідок якого до кінця року розміри штрафних санкцій за недобір газу можуть перевищувати навіть вартість придбаного блакитного палива. Тоді як для російської сторони в контракті про транзит принципу «транспортуй або плати» не передбачено.

«Неринкові підходи при визначенні фінансово–економічних параметрів співробітництва обумовили у 2009 році дефіцит бюджету НАК «Нафтогаз України» понад 4 млрд. доларів США, зокрема через недоотримання від 2 до 3 млрд. доларів США за послуги з транзиту російського природного газу європейським споживачам», — наголошує Віктор Ющенко в листі до Дмитра Медведєва. І вказує на те, що «при збереженні контрактів незмінними, вже весною наступного року українська державна компанія не зможе забезпечувати підготовку до наступного опалювального сезону, а відтак будуть формуватися потенційні загрози щодо надійності поставок газу в Україну та його транзиту до інших держав Європи».

Оскільки такий розвиток подій є небажаним як для України, так і для Росії та Євросоюзу, Ющенко акцентує на необхідності «якомога швидше, з урахуванням європейської практики, набутого досвіду та домовленостей, досягнутих під час зустрічей президентів України та Російської Федерації 12 лютого 2008 року та прем’єр–міністрів наших держав, зафіксованих у їх спільному Меморандумі від 2 жовтня 2008 року, разом опрацювати і на взаємоприйнятних умовах внести зміни, які б дали можливість запровадити єдині базові ринкові принципи формування основних параметрів купівлі–продажу газу та його транзиту».

Принципи, вказані у зверненні Ющенка до Медведєва, такі: «У контракті купівлі–продажу газу необхідно вдосконалити формулу розрахунку ціни газу для України, зокрема, встановити економічно обґрунтовані базову ціну та параметри енергоносіїв заміщення; визначити реальний для України граничний обсяг відбору російського природного газу за принципом «бери або плати» (наприклад, до 30 млрд. кубометрів на рік), враховуючи технічні можливості ГТС щодо поставок і транзиту протягом року.

У контракті про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України — вдосконалити формулу розрахунку транзитної ставки, зокрема, визначити економічно обґрунтовані базову ставку та інфляційні параметри; встановити мінімум обсягів транзиту газу з оплатою за принципом «качай або плати» (наприклад, 100 млрд. кубометрів на рік)».

В обох згаданих контрактах — «передбачити симетричні умови відповідальності сторін за ризики та симетричні економічно обґрунтовані штрафні санкції до обох сторін, які б стимулювали без порушень виконувати умови контрактів».

І, нарешті, «доповнити існуючі контракти від 19 січня 2009 року додатком про незастосування у 2009 році штрафних санкцій через недобір українською стороною законтрактованих обсягів російського природного газу».

Також Президент пропонує невідкладно сформувати двосторонню спільну робочу групу, якій доручити якнайшвидше опрацювати і реалізувати наведені пропозиції. «Я сподіваюся, що це звернення буде почуте і будуть проведені негайні консультації з тим, щоб 2010 рік і Україна, і Росія зустріли з новими відносинами, побудованими на більш ефективних, надійних принципах», — зауважив згодом Ющенко, коментуючи свій лист до Медведєва під час спільної прес–конференції з президентом Грузії Михаїлом Саакашвілі у Києві.