Виборча кампанія тільки почалася, а вже пролунали перші сигнали тривоги для ЗМІ. У 2009 році, як і в 2004–му, вибори супроводжуються проявами цензури. Минулої п’ятниці на телеканалі СТБ не вийшов в ефір готовий сюжет із розповіддю про плагіат, до якого вдався штаб Віктора Януковича. У пісні «Лідер», обраній як гімн виборчої кампанії лідера Партії регіонів, приспів зі словами «Ти обери свій шлях...» ну дуже схожий на мотив композиції 1970–х років «Ті амо» («Кохаю тебе») італійського співака Тото Котуньйо.
«Сюжет було повністю знято, змонтовано і відредаговано. Тобто це був фінальний продукт. З ним усе було нормально. Головний редактор його вичитав, і жодних проблем не було», — розповіла сайту «Українська правда» автор сюжету — справді дуже виваженого й об’єктивного — Олександра Мітіна. Однак головний редактор новин СТБ Олексій Мустафін вирішив не пускати сюжет в ефір (при тому що спершу затвердив цей матеріал). Це той самий Мустафін, який у 2004 році очолював інформаційно–аналітичну службу телеканалу «Інтер», що працювала за «темниками».
Мустафін каже, що особисто ухвалював рішення про невихід ролика, бо це «його позиція як головного редактора», і стороннього впливу на нього ніхто не чинив. «Ми намагаємося більш обережно висвітлювати все, що пов’язано з виборами і кандидатами у президенти. Можливо, це десь перестраховка. Чи на щастя, чи на жаль, ми працюємо у конкретній країні, у конкретних умовах, у конкретний період виборчої кампанії», — каже головний редактор новин каналу, які досі були чи не найоб’єктивніші.
Цікаво, що ролик з політично–музичним плагіатом Януковича не пройшов і на каналі «Інтер».
КОМЕНТАР
«Уже чітко проявляється орієнтація телеканалів»
Віталій ШЕВЧЕНКО,
член Національної ради з питань телебачення і радіомовлення України
— Зараз чітко прослідковується тенденція ігнорувати норми, відступати від позитивних демократичних традицій щодо свободи слова, які вже почали утверджуватися в Україні в засобах масової інформації загалом і на телебаченні зокрема. Уже зараз можна казати, що ЗМІ у виборчий період покажуть себе не з найкращого боку.
Ми ще не вступили в період виконання норм закону про вибори в частині регламентації ЗМІ, бо не маємо жодного зареєстрованого кандидата. Проте ЗМІ означили свої позиції ще у передвиборчий період. Уже зрозуміло, що є проблеми із законослухняністю. Тим більше не йдеться про виконання стандартів журналістської праці: телеканали постійно показують приховану рекламу того чи іншого кандидата, і можна здогадуватися, хто які на якому каналі розміщує матеріали (чи не бажає, щоб певні сюжети вийшли в ефір). Уже чітко проявляється орієнтація телеканалів, тобто їхніх власників, на конкретних претендентів на президентське крісло.