У слов'янських народів здавна було дві біди: дурні і дороги. Чи вдасться колись викорінити перше — невідомо, а от із другою бідою Мінтранс обіцяє впоратись до Дня незалежності. Щоправда, йдеться, на жаль, не про міські дороги, а про трасу — автобан Київ—Одеса. Ця автомобільна дорога є ділянкою дев'ятого міжнародного транспортного коридору «Балтійське море — Чорне море». Як неодноразово наголошував міністр транспорту Георгій Кірпа, незадовільний стан, точніше «роздовбаність» траси, гальмує рух і примушує міжнародних перевізників шукати альтернативнi шляхи.
Отож Мінтранс вирішив навести лад на ділянці від Жашкова Черкаської області до Червонознам'янки Одеської, всього 257 кілометрів. Це рішення майже рік тому законодавчо затвердила Верховна Рада. Отже, як запевняли журналістів представники компанії «Укравтодор», зараз реконструкція дороги йде повним ходом. За словами головного інженера інституту «Укрдіпродор» (він займається проектно-кошторисною організацією проекту) Віктора Щербаченка, ділянка, раніше двосмугова, після капремонту матиме чотири смуги загальною шириною 15 метрів. Але те, що особисто ми побачили на трасі, не надихало. Можливо, завадила погода, але, чесно кажучи, картина на «об'єкті», а ми побачили їх чотири — по одному в кожній області, через які проходить автобан (Черкаська, Кіровоградська, Миколаївська та Одеська), постала жахлива: гігантські розриті траншеї з вогкої глини по коліно, а техніка стоїть обабіч цього жахіття, бо не може заїхати і працювати. За таких умов у терміні урочистого відкриття дороги — 24 серпня — можна засумніватись.
«Дорога вирізнятиметься рівним покриттям. Ми застосовуємо нові матеріали і прогресивні технології», — розказав Віктор Щербаченко. І це таки правда, яку я відчула своєю «п'ятою точкою». На тому відрізку дороги, де нове полотно вже поклали, автобус не їде, а пливе: ніяких вибоїн, ям, машину не підкидає, неначе на «американських гірках», тобто відсутні всі «приємності», до яких так звикли вітчизняні автомобілісти. До того ж нова дорога предбачає оновлення всієї інфраструктури: придорожні кафе, одне з яких ми відвідали, вражало цивілізованістю і «європейськістю». Такими ж обіцяють бути і заправки, і туалети. А щоб не псувати життя сільгоспвиробникам, через чиї поля проходить траса, будівельники зводять спеціальні шляхопроводи і розв'язки. І швидкість руху від Києва до Одеси має суттєво збільшитись. Вже підрахували, що по новій дорозі дістатись від одного міста до іншого можна буде на півтори-дві години швидше.
Здавалося б, нова дорога має одні позитиви. Аж ніяк! Найбільшим негативом автобану буде плата за нього. А що ж — як у всіх цивілізованих європейських країнах. До речі, назву «європейський автобан» будівельники принципово не вживають. «Автодорога першої категорії», — поправляв журналістів голова ДАК «Автомобільні дороги України» Олександр Вишневський. Розмір оплати, так само, як і механізм збирання грошей, іще не відпрацювали. Передбачається, що оплата буде диференційована і залежатиме від розміру машини — тобто для вантажівок одна, для мотоциклів — інша. Але плату за проїзд не братимуть, доки поруч не з'явиться альтернативна, безплатна, траса. Поки що будувати її і не починали, бо на це задоволення, повідомив Олександр Вишневський, потрібно щонайменше два мільйони гривень, а грошей ледь-ледь вистачає на платний автобан.
До речі, будують трасу від Жашкова до Знам'янки всім миром. Як повідомив керівник проекту Віктор Щербаченко, зараз у реконструкції беруть участь 12 підприємств із різних країн. Основні фінансові вливання робить Укрзалізниця. Минулого року це підприємство профінансувало роботи на майже 500 мільйонів гривень, а цього року вже на 165 мільйонів. Другий значний внесок у вигляді кредиту на 300 мільйонів євро мали зробити італійці: цього року комерційні банки Італії обіцяють надати 100 мільйонів євро кредиту, а наступного року вдвічі більше виділить особисто Сильвіо Берлусконі з бюджету країни. Усього рамкова угода між українцями й італійцями передбачає надання 420 мільйонів євро. На яких засадах і чому італійський прем'єр так зацікавлений в українських дорогах, міністр Кірпа не розголошує, мабуть, із природної скромності. Водночас кредити українських банків пан міністр називає занадто дорогими і короткостроковими — на три роки під 15 відсотків річних. А повністю всі гроші, затрачені на побудову — 2,16 мільярда гривень, — мають окупитись за 10-15 років.
Київ—Одеса—Київ.