Дорога моя упаковко!
Наприкінці липня на світ з’явився спільний наказ міністерств економіки, охорони навколишнього середовища та Державної митної служби. Головною «родзинкою» документа є те, що відтепер розмитнити імпортований товар можна лише після виконання двох обов’язкових умов. Перша — це коли фірма–імпортер надасть так звану відомість про облік і розрахунок тари та упаковочних матеріалів. Друга — укладе договір із Державною компанією «Укрекокомресурси» або надасть підтверджувальні документи про те, що вона сама може утилізувати упаковку.
З одного боку, нововведення цілком справедливе, адже воно дозволяє вирішити болючу проблему утилізації сміття, яка через нестачу сміттєспалювальних заводів загострюється у країні кожного дня. Але, як це часто буває, диявол у подібних постановах ховається в деталях.
Деталь перша: дуже часто підприємства, імпортуючи товари, укладають спеціальну угоду з постачальником, за якою той зобов’язується прийняти назад упаковку. У деяких випадках постачальник навіть надає при цьому знижки. Тобто вигода обопільна: з одного боку, українська фірма заощаджує кошти, з другого — непотрібний хлам вивозять за межі держави. Причому остання не затрачає для цього жодних зусиль: ні фізичних, ні фінансових. Відтепер усе! Відправити виробникові його ж тару нині вже протизаконно, і цей «цінний» товар вимушено залишається на нашій території.
З іншого боку, фірма–імпортер не займається роздрібом, а продає товар, скажімо, іншій структурі, яка вже потім реалізує його у торговельній мережі. У такому випадку за утилізацію упаковки платять одні, але вона фактично перебуває в руках інших. І фірма А, яка вже сплатила кошти, не має жодного впливу на фірму Б, котра продає упакований товар. Чи вивезе вона цю упаковку, куди треба, чи просто кине під паркан — ці невеликі нюанси залишаються на совісті її директора, який не несе за утилізацію жодної фінансової відповідальності. Тобто довести цей ланцюжок до кінця і домогтися, аби тару і справді утилізували, автори спільного наказу так і не змогли.
Третій не зайвий
Тривожні думки навіває і створення монополіста — у нашому випадку державної компанії «Укрекокомресурси». З економічної точки зору, відсутність конкурента — це завжди погано, адже така ситуація стимулює необґрунтоване зростання ціни та неефективну діяльність — і застосовується подібний метод лише у виняткових, стратегічних для держави галузях, що мають значну соціальну складову. Чим викликана подібна винятковість у даному випадку — із тексту наказу, який має у своєму розпорядженні «УМ», не зрозуміло.
За нашою інформацією, «Укрекокомресурси» не володіє потрібною кількістю транспорту та необхідного обладнання для ефективної роботи. А це значить тільки одне: тара й упаковка лежатимуть на складах і чекатимуть вирішення своєї долі. До моменту «Х». Таким моментом у подібній ситуації зазвичай стає угода з третіми особами. Тобто гроші зовсім не надовго затримуватимуться на рахунках державної фірми — далі вони прямуватимуть тим самим «третім особам». І цей пункт може слугувати поясненням, для чого Кабмін заварив усю цю кашу.
Так, імовірно, може йтися про дуже просту схему: державна фірма є, по суті, прикриттям для приватних структур, які належатимуть «своїм» людям. І через них, власне кажучи, і акумулюватимуть гроші — на власні потреби. Таким чином, у програші залишаються просто приватний бізнес (не той, який знаходиться «під дахом» у чиновників) та державні інтереси. У виграші — урядові чиновники, котрі придумали для себе чергову статтю тіньових прибутків.
Щоби зрозуміти, про які саме суми йдеться, наведемо всього лише одну цифру: приблизна вартість тари й пакувальних матеріалів, що знаходяться в сорокафутовому контейнері, становить 3—3,5 тисячі гривень. При цьому тільки в одній Південній митниці щодня оформляють п’ять тисяч (!) контейнерів.
Змінити щось у цій схемі, скажімо, вивести на сцену конкурента компанії «Укрекокомресурси», неможливо: в Україні нині не існує підприємств, які мають ліцензію на утилізацію тари та пакувальних матеріалів. Як вважають поінформовані джерела, такий порядок утилізації коштів створили для фактичного фінансування передвиборчої кампанії одного з кандидатів у президенти. Того, який нині безпосередньо працює у Кабміні та віддає накази міністрам.
ОФІЦІЙНО
Ви Конституцію читали?
Таке рішення не відповідає Конституції України, — оцінив ініціативу Кабінету Міністрів Президент України Віктор Ющенко. На думку глави держави, урядовці забули головні постулати цього документа: те, що кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом, держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція не допускаються, види і межі монополії визначаються законом. Тож указом Президента № 718/2009 від 8 вересня 2009 року відповідну постанову Кабміну, на основі якої і було видано сумнівний спільний наказ трьох відомств, скасовано.