Українське стає модним
Цілий рік затратив педколектив під керівництвом директора Алли Миколаївни Ратушної, аби оформити спеціалізацію школи. Спершу написали концепцію, яка передбачала поглиблене вивчення української. Були й такі, хто поставився до цього скептично. Не секрет: в Україні проблема з українською мовою досі існує. А школа № 75 іще з повоєнних часів була єдиною з українською мовою навчання у Печерському районі. Алла Миколаївна завважила: судячи за класними журналами, — а вчителі та учні активно досліджують історію школи, — це було «немодно». Для порівняння: у класах із російською мовою мали по сорок учнів, а з українською — по п’ятнадцять.
Нині тут уже з першого класу учні мають більше, ніж в інших школах, годин української. Клас ділиться на групи, і це дає змогу ефективніше наблизити дітей до рідної мови, подати, зокрема, елементи риторики тощо. Так максимально скористалися можливістю, яку надає Міністерство освіти і науки України: у варіативній частині навчальних планів збільшили кількість годин, згідно зі спеціалізацією закладу. Це означає: чотири години на тиждень, замість двох, школярі освоюють рідну мову через зв’язне мовлення, ігрові форми, коли навіть диктанти та вивчення правил стають цікавими.
Учителька Віра Іванівна Заєць, яка понад сорок років пропрацювала в школі і має звання «Заслужений учитель України», поділилася спостереженнями: літературна мова школярів увиразнюється, збагачується — це стосується й усної, і письмової. Діти, в свою чергу, впливають і на мовлення батьків, які були відлучені від повноцінного вивчення української. Це ж спостереження потвердила й заступник директора з виховної роботи, психолог Марина Анатоліївна Лук’янова. Вона завважила: опанування рідної мови позитивно змінює мислення дітей. Вони чіткіше формулюють думку, глибше відчувають тонкощі, приміром, фразеологізмів. Марина Анатоліївна зізналася: завдяки поглибленій мовній спеціалізації школи вона особисто стала захоплюватися українознавством, традиціями рідного народу. «Я б сказала, що український стиль стає модним», — підсумувала вона.
Звісно, не треба думати, що на перервах тут звучить тільки українська мова. Реальність є неоднозначною. Однак позитивних зрушень чимало — такий втішний висновок багатьох учителів і батьків.
«Солов’їною» тут розмовляють навіть казахи
Уваги заслуговує і той факт, що чимало учнів школи № 75 є переможцями Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика. Може, найпомітніша постать і особлива гордість навчального закладу — казах Жан Айдар Жанбатиров, який навчається в цій школі. Він син казахського посла, але вражає знаннями української мови та любов’ю до неї, не без гордості наголошує Алла Миколаївна. Вона ж додає: «Ми принципово не «женемося» за кількістю переможців у районних та міських олімпіадах із навчальних предметів, хоча, звісно, беремо в них участь. Наша найбільша радість — коли відчувається бажання школярів навчатися».
Самореалізації школярів тут надають неабияку увагу. Наприклад, тут навчають, як репрезентувати себе, показати, що вмієш, на що здатен. Це — особливе вміння: як поводити себе під час різних конкурсів, дебатів, як бути впевненішими. Учні цієї школи не бояться ні телебачення, ні сцени. Гуртки народної вишивки, вокалу, бальних та народних танців, спортивні секції — колись «джентльменський набір» порядних шкіл — у 75–й залишився живучим.
Алла Миколаївна Ратушна фактично стала ініціатором нового «формату» навчального закладу, де також є економіко–правові, інформаційно–технологічні профільні класи. Алла Миколаївна вважає особливим здобутком школи й виплекану та підтримувану родинну атмосферу. Вона знає імена не лише школярів, а й їхніх батьків, принаймні чимало з–поміж трьохсот п’ятдесяти учнів. Головне, вважає педагог, — зуміти повсякчас підтримувати в школярів бажання навчатися, а не просто відбувати день до вечора. І коли батьки телефонують і розповідають, як їхні діти ждуть–не діждуться закінчення канікул, аби вже йти до школи, — це неабищо.
А канікули проведемо в селі
Довідалася про ще одну особливість цієї школи — виїзди учнів на село. У селі Вересоч на Чернігівщині — корені родини Алли Ратушної. Там учителювала її бабуся. Влітку київських школярів запрошують туди погостювати. Юні кияни з радістю варять кашу, катаються на конях. Їх наснажує безпосередня близькість природи, вони довідуються про непрості умови життя ровесників. Перші дні складно пристосуватися до нових обставин, а потім діти здружуються. Відповідно в своєму шкільному таборі школа № 75 приймає юних вересочан. Кияни показують столицю, влаштовують розваги. «Так, це непростий проект, але ж дітям цікаво пізнавати корені», — підсумовує директор школи.