У цьому контексті «свіжішими» виглядали українські виконавці на кшталт івано–франківського гурту «Коралі» з їхньою фантастичною трембітою. До речі, перший «інтернаціонал» на восьмому мазепинському фесті мала репрезентувати ще й російська група із Санкт–Петербурга «Телевізор». Однак до Полтави вона так і не доїхала. Як повідомив власкору «УМ» фундатор і незмінний директор фестивалю, народний депутат України Миколи Кульчинський, жодних політичних чи ідеологічних перепон на дорозі згаданих росіян до «Мазепи» він не вбачає. Адже хлопці з Пітера одразу погодилися відіграти на загалом україномовному фесті за більш ніж скромний для свого статусу гонорар, але заздалегідь попереджали про напружений гастрольний графік. На жаль, вирватися з «обіймів» останнього росіянам не вдалося. Зате Україна була представлена якнайповніше — від Сімферополя до Івано–Франківська.
— При цьому особливо приємним для організаторів відкриттям став набагато вищий виконавський рівень гуртів тієї «золотої середини», яка, власне, й визначає «погоду» української рок–музики, — поділився з «УМ» своїми першими враженнями від фесту Микола Кульчинський. — Так, цього року через фінансові труднощі ми не змогли запросити до Полтави найбільш «розкручених» зірок. Але ж ви бачили, як сприймала наша молодь столичних Dazzle Dreams, «СКАЙ», Павла Гудімова, «Гапочку», харківського «Папу Карло», рівненську «Мерву», полтавських «Трансформера», «Онейроїда» і «Контрабаса». Ще більше втішає нас і таке ж зростання, «дорослішання» глядацької аудиторії, яка залюбки освоює нові для себе пласти музичного мистецтва. Минулорічний «експеримент» із «Піккардійською терцією» виправдав себе, як кажуть, на всі сто. І все ж тоді мали справу з досить «упізнаваним» колективом. А як юнаки і дівчата сприймуть практично невідомий для них квартет оперних співаків «Бельканто»? Не приховую, певні побоювання у нас були. Та вони розвіялись як дим, коли весь глядацький загал Співочого поля вже з перших акордів почав не підспівувати, а на повні груди співати безсмертну «Червону руту» разом із четвіркою фахових тенорів.
«Вічний» хіт Володимира Івасюка «белькантівці» виконували другим. Першим був не менш відомий старшому поколінню українців романс «Ой, ти, дівчино, з горіха зерня...». Тож спершу їхні онуки та правнуки, котрі були головними «завсідниками» Співочого поля, сприйняли такий відвертий «неформат» рок–фесту як своєрідний прикол — з усмішками на устах, а подекуди навіть зі свистом. Однак уже до середини романсу відтанули серця і душі, здавалося, навіть «непробивних» рокерів, які невдовзі буквально шаленіли не тільки від «Червоної рути», а й від наступного оперного шлягера...
Ще однією приємною особливістю аудиторії було її знання багатьох україномовних текстів зовсім не «розкручених» телебаченням груп. Якщо раніше у Полтаві для того, щоб українському не лише за штампом у паспорті рок–виконавцю підспівували, треба було бути щонайменше Олегом Скрипкою чи Святославом Вакарчуком, то тепер на свій «хор» з іншого боку сцени могли розраховувати майже всі гурти. Справді вартісні пісні останніх знайомі сучасній молоді завдяки інтернету, вони вже не губляться під «натиском» телевізійної «попси» і таки знаходять своїх поціновувачів.
Така увага вочевидь накладає підвищенні «зобов’язання» перед аудиторією передовсім на виконавців. Адже сьогодні вже не заховаєшся за звичною відмовкою: мовляв, я такий класний і талановитий, але мене не знають, не слухають, не співають тільки тому, що не «крутять» щодня по «ящику». У цьому контексті «Мазепа–фест» подарував не тільки приємні несподіванки. Однією з них став виступ місцевого «рок–класика», лідера відомої далеко за межами Полтави групи «Арахнофобія» Валерія Власенка. Донедавна цю групу справедливо зараховували до хедлайнерів «рідного» фесту, а Валеру — до когорти його організаторів. Цього ж разу він усередині першого фестивального дня виконав лише одну власну пісню — російськомовний варіант відомого «Дерева» — і зійшов зі сцени.
У такий спосіб було порушено «мовну цноту» фестивалю (головною його вимогою до вітчизняних виконавців був і залишається спів винятково українською мовою). Якщо це був протест проти «вузьких рамок» мовної політики організаторів, то відверто невдалий і недоречний. Адже всі знають, що саме україномовний «Мазепа–фест» вивів Валерія Власенка «в люди», тобто на всеукраїнський обшир і навіть трохи далі. Долучався він і до «проукраїнських» політичних акцій. Та справа навіть не в цьому. З огляду на унікальний за потужністю та тембром голос і, зрештою, на його статус, «батьки» фесту, здається, «навічно» дозволили б Валері співати на їхній сцені навіть китайською, якби він видавав «на–гора» нові якісні пісні. Де вони? І де, власне, зараз та «Арахнофобія», яка «гриміла» повсюдно ще кілька років тому? Адже оте «Дерево» — справді хороша, тільки вже навіть не вчорашня — позавчорашня пісня. Подейкують, останнім часом лідер «Арахнофобії» захопився тим, що, м’яко кажучи, не сприяє творчості. Тож буде дуже прикро, якщо від того згубного захоплення «задерев’яніє» такий талант.