Секс і музика
Чи не найкращим перформенсом фесту стало «Махновське весілля»: у Гуляйполі поставили штампи в паспортах і обмінялися обручками поетка Аліна Сваровскі й журналіст Віталій Селик. Пара намагалася поводитися як справжні молодята, але багато деталей указували на те, що їхній шлюб всього лише вистава. Наприклад, чарівне створіння з фатою до ночі перетворилося на секс–бомбу, що не на жарт запалила публіку. Під час нічної «Поетичної порки» — перформенсу з елементами садо–мазо — оголену й звабливу Сваровскі шмагали шкіряними батогами Богдан–Олег Горобчук, Артем Полежака, Дмитро Лазуткін і Вано Крюгер, який не стримався і вкусив поетку, лишивши синець на сідниці. Під час цього всього молоді поети намагалися ще й вірші читати. Водночас підкачав обіцяний ексклюзив — чоловічий боді–арт: розмалювали лише учасника гурту «Топороркестра» Анатолія. Художницею стала все та ж шалена наречена Сваровскі.
До речі, музична програма цьогорічного фестивалю була біднішою, ніж торік: виступали вже традиційний «Мертвий півень», а також «С.К.А.Й.», «От Вінта», «Собаки в космосі» та ще кілька менш відомих гуртів. Завоював популярність виступ барда Едуарда Драча, який із десяток разів мусив виконувати український варіант пісні «Любо, братці, любо», що став гімном фесту.
Справжнім святом для гуляйпільців став приїзд Сергія Бабкіна й театру «19» із виставою «Хулія славлю». Постановка викликала аншлаг: були зайняті всі сидячі й стоячі місця. Повний ажіотаж також викликав день народження Сергія Жадана. Його «слов’янська психоделічна душа» щиро раділа від купи привітань і фанатів, що за лічені хвилини розкупили новопрезентовану книжку «Лілі Марлен» і клянчили автографи.
Крім провокаційних акцій, «махновці» вирішили організувати ще кілька пристойних. Так, у День Незалежності видавництво «Смолоскип» у рамках акції «Українська книжка — Гуляйполю» вручило місцевій бібліотеці три коробки книжок серії «Розстріляне Відродження», «Політичні ідеології» та сучасної української літератури. Бібліотекарі надзвичайно раділи, бо фонди вже давно не поповнювали.
Збагатили Гуляйполе ще й скульптурою Нестора Махна, точніше, реставрували поруйновану дощами, що поставили минулоріч. Як не парадоксально, але пам’ятник відомому анархісту відкривав шеф українських міліціянтів Юрій Луценко.
Дайте Забужко няньку–водія!
Уже традиційний перформенс «Томатний лідер нації» трохи дивно трансформувався: серед облич політиків вибивався з обойми портрет Оксани Забужко. Як показала розвідка «УМ», ця одіозна пані попила чимало крівці з організаторів, вимагаючи замість звичайного таксі іномарку з водієм, який її «контролюватиме», тож хтось не витримав і позапланово роздрукував її портрет для обкидання помідорами. На свій сольник письменниця прийшла роздратована і довго скаржилася публіці на життя в умовах анархії — музика в сусідньому наметі, спека, пил, нечисленна (як на неї) публіка...
Розчарував і підпільний кіносеанс: обіцяний фільм «Бруно» зібрав повний зал, але подивитися його не вдалося — показали лише по хвилині з початку й кінця фільму. Олесь Доній заявив, що йде назустріч Комітету з питань захисту суспільної моралі, тому не демонструє перекладений фільм. А як удалося з’ясувати «УМ», до барикадівців навідалася прокуратура і просто натякнула, що «кіна не буде».
Були на фестивалі й скандальні моменти. У одного з учасників гурту «Хамерман знищує віруси» поцупили наплічник із речами, коли той був на саунд–чеку. Хлопчина лишився в самих трусах без грошей, документів і одягу. На щастя, вівчарка взяла слід, і за кілька годин знайшли і речі, й тих, хто на них спокусився.
Загалом, програма фестивалю представляла шоу й витребеньки на будь–який смак — від дискусій і конкурсу короткометражок до поетичних читань і перформенсів, щоправда, зі значним надлишком сексу. Якщо в цьому виявляється анархія, то розбещенішими стали ще близько чотирьох тисяч осіб...