НБУ хоче бачити філії іноземних банків в Україні
Голова НБУ під час позавчорашньої зустрічі з главою держави, зокрема, зазначив, що Нацбанк має намір повторно подати на розгляд Верховної Ради законопроект про дозвіл іноземним банкам відкривати філії в Україні. На початку березня відповідний законопроект було винесено на голосування, але він не набрав достатньої кількості голосів («за» висловилися 223 депутати при необхідних 226).
Наш коментар
Нагадаємо, що указом Президента України № 104 від 5 лютого 2002 року було затверджено Програму заходів щодо завершення вступу України до Світової організації торгівлі (далі — СОТ). Згідно з розділом 3 цієї Програми, Україна повинна гармонізувати національне законодавство відповідно до норм та вимог угод СОТ. Така гармонізація передбачає і розробку проекту закону України про внесення змін до Закону України «Про банки і банківську діяльність» щодо надання іноземним банкам права відкриття філій на території України. Прийняття цього законопроекту сприятиме активному розвитку банківської системи України через широке залучення іноземного капіталу, застосування сучасних банківських технологій та розширення переліку банківських послуг, сприятиме прискоренню вступу України до Світової організації торгівлі та інтеграції банківської системи України у світову фінансову систему.
Податкові пільги — джерело для зловживань
Існуюча система нарахування і сплати податків та митних зборів не забезпечує дотримання законності у бюджетному процесі. Це стає можливим тому, що суди ухвалюють рішення про надання пільг, не передбачених чинним законодавством. Такий висновок зробили аудитори Рахункової палати України після чергової перевірки. За даними митних органів, усього перераховано до бюджету за 2002 рік і дев'ять місяців 2003 року 15,8 мільярда гривень податків і зборів. Водночас нараховано, але не сплачено завдяки рішенням судів 1,6 мільярда гривень податків, зборів та інших обов'язкових платежів.
Наш коментар
Податкові пільги як економічна категорія — явище суперечливе. Можна багато сперечатися стосовно критеріїв їх ефективності. Для адекватної оцінки пільг, на нашу думку, слід звертати увагу на рівень економічного розвитку країни загалом. У країнах із високим рівнем економічного розвитку використовують податкові пільги, аби сприяти розвитку депресивних регіонів. Що ж до країни, яка тільки стає на шлях ринкової економіки і не має ні політичної, ні виробничої культури, то податкові пільги в цьому випадку призведуть до негативних наслідків. Пільги стають джерелом зловживань і заважають об'єктивно оцінювати ефективність економіки. В Україні саме така ситуація. Податкові пільги отримує той, хто політично сильніший.
Ще один аспект податкових пільг — втрати для державної скарбниці, а відтак недофінансування «соціальних» статей видаткової частини бюджету. Тому висновок, зроблений Рахунковою палатою, справедливий — податкові пільги повинні бути ліквідовані.
Нагадаємо, що у 2003 році сума втрат бюджету внаслідок надання податкових пільг становила близько 15 мільярдів гривень. Мабуть, Україна дуже багата країна, якщо «дарує» 25 відсотків доходів бюджету окремим підприємствам та регіонам.
Облігації за ПДВ
Обсяг державних облігацій, виданих у рахунок погашення державного боргу з відшкодування податку на додану вартість, досяг 585 мільйонів гривень. Про це повідомив перший заступник міністра фінансів України Федір Ярошенко.
Наш коментар
Оформлення заборгованості з ПДВ облігаціями державної позики — недосконалий метод, але він покликаний частково вирішити проблему з повернення цього податку. Ця проблема існує в Україні не один рік. Спрогнозувати наслідки застосування згаданого методу непросто. Адже підприємства, які отримали облігації, не чекатимуть терміну їх погашення. Швидше за все, облігації продаватимуть за заниженою ціною на вторинному ринку, намагаючись поповнити свої обігові кошти. Унаслідок цього суб'єкти підприємницької діяльності зменшать свою дебіторську заборгованість на користь окремих гравців на фондовому ринку. А останні отримають прибуток за рахунок цих підприємств та за рахунок держави. Утім Міністерство фінансів, у свою чергу, матиме змогу використати дешевий кредитний ресурс.
(За матеріалами Інституту реформ).