Безперечно, окрасою Євро–2012, матчі якого все ще сподіваються проводити в Донецьку, є надсучасний суперстадіон «Донбас–Арена». А ще тут заплановано збудувати аеропорт, аналогів якому в Європі не так багато. А ще — нові готелі. А між усіма цими та іншими об’єктами стеляться дороги, після гуцикання якими у гостей можуть повилітати (разом із зубами) й приємні враження від сучасних стадіону чи аеропорту.
Ями зникають лише тимчасово
Знаки ремонтних робіт на тутешніх шляхах сьогодні не рідкість, однак самі ремонтники запевняють, що планів у них поки набагато більше, ніж коштів. Одвічні нарікання на скупість «центру» таки мають підстави. Частина місцевих доріг свого часу перейшла в підпорядкування «Укравтодору», а отже, ремонт та їхнє утримання мають фінансувати з держбюджету. Проте, як часто буває, обіцяних грошей доводиться довго чекати.
— Для Донеччини в держбюджеті передбачено достатньо коштів, аби дати лад дорогам, — запевняє начальник служби автодоріг в області Олександр Малов. — Велика частина із запланованих об’єктів є у програмі підготовки області до Євро–2012. На жаль, наше джерело фінансування сьогодні не працює. Кошти нам мають надходити із держбюджету, а точніше — із спецфонду, який формується за рахунок акцизу та мита на ввезення імпортних автомобілів, шин та нафтопродуктів. Не секрет, ввезення нафтопродуктів нині істотно зменшилося, імпорт автомобілів — теж. Тому ми залишилися без обіцяних коштів.
Цього року на ремонт ям заплановано і виділено 75 мільйонів гривень, але це вдвічі менше, ніж потрібно. Усього ж для підтримки в Донецькій області шляхів у задовільному стані та стабільного поліпшення їхньої якості, за словами начальника служби автодоріг, щороку треба 500 мільйонів гривень. Ще стільки ж хочуть у регіоні отримувати для капремонтів, реконструкції та будівництва. «Ось тоді, всього через три роки, можна буде побачити зовсім іншу якість шляхів», — упевнений він.
Будівництво в борг
У місті не втрачають надії, що саме через три роки — якраз до Євро–2012 тут таки вдасться підготувати дороги на «єврорівні». Для цього знадобиться понад два мільярди гривень. Цю цифру назвав мер Донецька Олександр Лук’янченко. При цьому він додав, що за теперішнього рівня наповнення бюджету розраховувати на потрібну суму дуже важко. Та все ж керівник міста переконаний — поточний ремонт доріг буде виконано. І це навіть незважаючи на те, що виділених на ремонт комунальних доріг 64 мільйони гривень у місті досі не отримали.
Та все ж донеччани навіть за умов несприятливого фінансування зуміли в цьому році закінчити зведення об’єкта, що входить до програми підготовки до Євро–2012. Ідеться про нову дорогу навколо стадіону «Донбас–Арена», відкриття якого відбудеться наприкінці серпня. Проте, з’ясувалося, донецьким шляховикам довелося працювати фактично в борг. Адже, як свідчить Михайло Ковальов, заступник генерального директора фінансово–промислової групи «Альтком», що вела будівництво, — фінансування здійснювалося нерегулярно і далеко не в повному обсязі. А тим часом «Альтком» продовжує роботи на ще одному об’єкті Євро–2012 — ділянці бульвару Шевченка, завдовжки вісім кілометрів. Тут розширили проїжджу частину, поклали асфальтобетонне покриття, встановили нові опори освітлення, обладнали ливневу каналізацію, озеленили смугу, що розділяє дорогу. Цей об’єкт майже готовий, і його введуть в експлуатацію у другій половині серпня.