Локальний прокол глобального масштабу

04.08.2009
Локальний прокол глобального масштабу

Молдавани зі «Здоб ші Здуб» дали фактично благодійний концерт. (Івана ЛЮБИША-КІРДЕЯ)

Фестиваль культур народів світу «Свірж», що мав тривати з 31 липня по 2 серпня, претендує на звання «найбільшого розчарування» для українських фестерів. Проблеми почалися вже на другий день зранку: мешканці наметового містечка лишилися без обіцяних води, душу, дров і цивілізованих вбиралень. А вже в обід на їхніх очах почали розбирати головну сцену, де за кілька годин мав виступати бог гітари Енвер Ізмайлов. Організатори пояснювали людям, більшість із яких заплатили 250 гривень за абонемент на три дні, що у них немає грошей, аби довести фестиваль до кінця.

 

Звужений формат фестивалю: два замість трьох

Успіх «Свіржу» був авансом закріплений переліком учасників: Сезарія Евора, Ніно Катамадзе, Енвер Ізмайлов, «Здоб ші Здуб», «Піккардійська терція», «ВВ» — і це далеко не весь список. 250 гривень — гранична вартість звичайного квитка — навіть у часи безгрошів’я у населення здавалися нормальною ціною за те, щоб послухати улюблених і знаменитих музикантів. Зрештою, чим раніше замовляли квиток, тим дешевшим він був: мінімально — 150 грн. Окремо організатори пропонували VIP–квитки вартістю 1000 гривень. За ці гроші людям обіцяли не лише неймовірну музичну програму (яку треба було охопити відразу на трьох сценах), комфорт і безпеку, а й набір традиційних «розважайлівок»: уроки національних танців, різні ігри, літературі читання, майстер–класи з народними майстрами.

Усі ці умови були витримані в перший день. Виступи на головній сцені розпочала Ніно Катамадзе та гурт Insight. Її вихід відразу збурив публіку, яка настільки емоційно реагувала на спів грузинки, що та кілька разів зізнавалася слухачам у любові і навіть виявила бажання стати українкою. Після неї на головній сцені чудово виступили поляки з гурту Kroke та українці з «ОтВінта». Рок–сцена тим часом приваблювала фестерів виступами «Пропалої грамоти», «Гуцула Каліпсо», «Юркеша» та «Плачу Єремії». Хоча фестиваль і грішив деякими недопрацюваннями (у прес–центрі стояв лише один ноут–бук, волонтери відверто сачкували, плату за місце у наметовому містечку чомусь не збирали та й сам кемпінг на око здавався не таким велелюдним, як мав би бути на таку подію). Проте такі деталі — звичайна річ для українських фестивалів, і мало хто звертав на те увагу.

Але вже на другий день мешканці кемпінгу зауважили, як техніки готують дві великі сцени до демонтажу. Робітники сцени пояснили, що організатори не розрахувалися за монтаж і світло. А вже з обіду припинили продаж квитків. Розгублені волонтери не могли пояснити людям, що відбувається, і відсилали до єдиної робочої сцени, де мали оголосити подальшу долю фестивалю. Біля наметів реєстрації вже назрівав невеличкий бунт, але ситуацію врятував Енвер Ізмайлов, який, незважаючи на негаразди, вийшов на сцену і зачарував публіку своєю грою на гітарі. Тому наступний «виступ» директора продюсерської агенції «Габрі», що стала організатором фестивалю, Арміне Габріелян народ сприйняв без праведного гніву та ексцесів.

«Ситуація склалася сьогодні вранці. Вчора і позавчора приїхало мало людей. Ми думали, що це робочий день, а в суботу буде навала. Але ніякої навали не було», — повідомила Арміне Габріелян, звинувативши таким чином самих фестерів у провалі фестивалю.

Музиканти–волонтери

Через брак грошей без гонорарів залишилися й зірки фестивалю. Як пояснив на публіку фронтмен гурту Mead Heads XL Вадим Красноокий, уся музична програма другого дня — це добра воля артистів та компанії Artmax Engineering, яка вирішила подарувати сцену фестерам. Треба визнати, що, працюючи фактично безкоштовно, музиканти виклалися на всі сто. Mead Heads XL, «Здоб ші Здуб», італійці з гурту Figli di Madre Ignorita, українські команди «PoliКарп» та «КоралЛі» тримали публіку до самої ночі. Люди відтанцьовували дикі танці, знаючи, що завтра ніякої програми вже не буде.

Цікаво, що українські артисти як і деякі опитані «УМ» іноземні гості, поставилися до інциденту спокійно. Після виступу Енвер Ізмайлов претензій до організаторів не мав: «Такі технічні проблеми трапляються. Але стільки людей приїхало, і не виступити для них — це буде несправедливо». Підтримати публіку вирішили також хлопці з Mead Heads XL, незважаючи на те, що за тиждень до «Свіржа» їх «кинули» на фестивалі «Підкамінь». «Організатори не виконали умови нашого виходу, — розповів Вадим Красноокий. — Єдиний спосіб впливу — не виходити на сцену, для того щоб люди з них запитали. Але зараз ситуація мегафорсмажорна. Тут уже ніхто ні за що не відповідає, нема кого вчити». Mead Heads XL — одні з небагатьох, із ким «Свірж» хоч частково, але розрахувався. «З нами розрахувалися на 50 відсотків, але з них ми маємо покрити видатки, зокрема на транспорт», — пояснив Красноокий. Частково розрахувалися і зі «Здоб ші Здуб».

Комерційно невигідний виступ на «Свіржі» став також для гурту «ОтВінта»: їм не заплатили гонорар, не оплатили дорогу, не поселили і не годували (замість обіду чотирьом хлопам дали сухий пайок, до якого входили банка тушонки, банка «згущонки», кетчуп, майонез та інші невибагливі делікатеси), хоч усі ці умови прописані у контракті. «Я ніколи завдатків не вимагав, і до цього моменту в нас усе було чудово. І тепер, гадаю, все буде нормально», — сподівається на совість організаторів лідер гурту Юрій Журавель.

Для Юрія Хусточки, учасника гурту Esthetic Education, який мав виступати на третій день, фінансове питання не стоїть так гостро — музиканти отримали 20–відсоткову перед­оплату. Хусточка переймається тим, наскільки це вплине на імідж фестивального руху в Україні: «У зв’язку з тим, що ми самі організовуємо 19 вересня фестиваль Moloko Music Fest, то тепер треба пояснювати людям, що такі речі не мають відношення до нас».

За неофіційною інформацією, повністю розрахувалися лише з Ніно Катамадзе. Гурти «ВВ» та «Піккардійська терція» на фестивалі не виступали. Як і креольська співачка Сезарія Евора, яка мала закривати фестиваль. Коли у розпал скандалу «УМ» поцікавилася в організаторів, чи виступатиме гостя з Кабо Верде, то почула наступну відповідь: «Сподіваємося, що вона не вилетіла». Багато хто сумнівався, чи співачку взагалі запрошували на фестиваль, проте ці сумніви розвіює оголошення на офіційному сайті Евори (www.cesaria–evora.com) про виступ на музичному фестивалів у Львові.

Неймовірний спокій українських фестерів

Так само здебільшого спокійно до скандалу поставилися самі фестери. Мовляв, фактично всіх, кого ми хотіли почути — тих почули, провели два чудові дні на природі, оглянули Свірзький замок, поспілкувалися з людьми. «Єдине, що мене засмучує, що на фестивалі були іноземці — росіяни, поляки, німці, італійці — і уявіть, яке враження у них складеться від України», — зауважив гість із Тернополя Любомир Крупніцький. Поляки, з якими довелося поспілкуватися «УМ», дійсно були вражені, але не поведінкою організаторів, а самих фестерів: «Якби у Європі таке сталося, то табір би рознесли». Москвичі ж витримували нордичний спокій: «Ми приїхали, щоб почути Сезарію Евору просто неба, але все одно сподобалося».

Постає питання, чому організатори все ж відкрили фестиваль, хоч бачили, що це, ймовірно, провальний захід? Адже сподіватися на готівку, яку привезуть відвідувачі, було, м’яко кажучи, наївно. Анонсувати «Свірж» як український «Сігет» було щонайменше незрозсудливо, адже угорський фестиваль проходить за потужної підтримки різних спонсорів, а український фестиваль не мав великих спонсорів. Чи завдасть цей скандал удару по фестивальному руху в Україні? Очевидно, що ні. Як не парадоксально, але незадовлених «Свіржем» було мало.