Почаївська гора, на якій розташована лавра, — місце незвичайне й особливе. Ще в далекому 1240-му тут оселилися монахи Києво-Печерського монастиря, які втекли від нападу татар. Одного ранку, вийшовши зі своїх печер після молитви, вони побачили... Матір Божу в ореолі вогняного сяйва. Показавши себе людям, вона піднялася на небо, залишивши на скелі слід своєї правої ступні. Слід той відбився на твердому камені, як на розплавленому воску, і залишився навіки. Досі він наповнюється водою, яка вже майже вісім століть приносить зцілення стражденним. А тоді біля підніжжя гори послушники збудували невеличкий храм на честь Успіння Пресвятої Богородиці.
...У 1559 році дорогою з Афону до Москви заїхав до Почаєва болгарський митрополит Неофіт — щоб поклонитися сліду благодатної ступні. Високого гостя прийняла у своєму маєтку під Почаєвом місцева українська поміщиця Анна Гойська. На знак подяки за гостинність, митрополит поблагословив її іконою Богоматері з Предвічним Дитятком, яку привіз із Константинополя. Років тридцять простояла та ікона у домашній каплиці Гойської, як тут стали зауважувати, що від неї йде незвичайне світло. А невдовзі люди переконалися, які дива вона може робити. Сліпий від народження рідний брат Анни Гойської, наприклад, щиро помолившись за порадою сестри перед тією іконою, раптом уперше побачив світло, предмети і людей. Тоді й вирішила Гойська, що чудотворна ікона повинна служити всім, і, зібравши послушників та священиків, з хресною ходою перенесла ікону на Почаївську гору та віддала на вічне зберігання монахам.
ДОВІДКА «УМ»
З історії Почаївської лаври
Багато православних віруючих, наприклад, не знають, що з 1713 по 1832й тутешній монастир був грекокатолицьким і належав до Василіянського чину. Саме тоді, до речі, було споруджено головний храм Лаври, розбудовано її територію, де розпочала діяльність досить потужна, як на той час, друкарня. Коли ж почаївські землі відібрала у польської Речі Посполитої Російська імперія, монахивасиліянці змушені були залишити обитель.
Справжні репресії та гоніння пережила Лавра в радянські часи, коли монахів вивозили до психушок, а на її території бралися будувати то свиноферму, то танцмайданчик. А із здобуттям нашою державою незалежності виникли вже інші проблеми, не менш болючі. Адже підпорядкованість української святині російському патріархату не могла не породити серйозних конфліктів та суперечностей — як релігійних, так і суспільнополітичних та моральних. Шість років тому в Тернополі навіть було створено ініціативну групу «Почаївській лаврі — статус Української національної святині», до якої увійшли і духовні особи, і політичні та громадські діячі. А конфлікт, що розгорівся навколо майна та землі Лаври, одержав тоді всеукраїнський і навіть міжнародний резонанс, ним займалася спеціально створена урядова комісія. Останнім часом конфлікт начебто стих, однак корінь усіх проблем залишається. Хто б там що не говорив, а СвятоУспенська Почаївська лавра залишається потужним засобом російської духовної експансії в Україні. І її особлива «проросійська позиція» тим більш відчутна в регіоні на тлі загальних націоналістичних настроїв.