Поправка і заміна
Нагадаємо, Шумахер вирішив знову сісти за кермо червоного боліда «Феррарі» після того, як на «Гран–прі Угорщини» важкої травми зазнав пілот «Скудерії» Феліпе Масса. У будапештському госпіталі АЕК бразильцеві зробили операцію на лівій частині обличчя та занурювали у штучну кому. У суботу Шумі відвідав Массу у шпиталі, поспілкувався з товаришем і пересвідчився, що той одужує навіть швидше, ніж очікували, — ходить, жартує. Учора бразилець виписався з лікарні і залишив столицю Угорщини. Однак наразі все йде до того, що 40–річний Шумахер замінятиме Феліпе принаймні до кінця поточного сезону.
А дехто вже припускає, що Шумі може знову увійти в раж і затриматися у «великих призах» надовше. Скажімо, відомий британський гонщик 1970—1980–х Джон Уотсон каже: «Міхаель ніколи б не погодився знову сісти за кермо, якби не був упевнений, що зможе заробити для команди очки або й виграти якийсь етап. Гадаю, «повернення» може виявитися настільки результативним, що Шумахерові запропонують виступати за «Феррарі» і в 2010 році».
«Це як ковток свіжого повітря!»
«Після того валу скандалів і політики, який мав місце у «Формулі–1» в останні місяці, повернення Шумахера — це як ковток свіжого повітря. Це просто щастя і для самого Міхаеля, і для «Феррарі», і для всієї «Формули–1», — каже австрійський ветеран Нікі Лауда, котрий у 1970–х роках тричі вигравав чемпіонат «Ф–1». — Берні Екклстоун (глава адміністрації «Формули–1») мав би віддати Міхаелю половину своєї зарплати!»
«Повернення Шумі — найкраща новина в цьому році! — зазначає у свою чергу Екклстоун. — Я завжди казав, що Міхаель пішов у відставку занадто рано. І ось тепер є нагода знову побачити його в ділі. Певно, він у відмінній формі. Насправді Шумахер ніколи не поривав із перегонами, залишався частиною «Скудерії». Я не сумніваюся — щойно він сяде за кермо, як знову буде швидким. Для мене Міхаель просто ніби був на канікулах, а тепер повертається додому».
Лідер особистого заліку–2009 Дженсон Батон із команди «Браун» каже те саме: «Сорок років — не той вік, щоб плестися у хвості. Шумахер брав участь у тестах у міжсезоння й був швидким. Він цілком спроможний показати гідний результат із першої ж спроби». Щоправда, на думку Баттона, ситуацію для Шумі ускладнює той факт, що автодром у Валенсії, де 21—23 серпня відбудеться наступний етап чемпіонату, абсолютно не знайомий німцеві, адже з’явився в календарі «Ф–1» вже після завершення Міхаелем виступів за «Феррарі».
І в картах — перший
Автоспортивна громадськість майже одностайно аплодує рішенню Шумахера. Звісно, буде цікаво знову побачити семиразового чемпіона на трасі. «Формулу–1» очікують нові прибутки, та й репутація «великих перегонів», зіпсована останніми скандалами, піде на поправку. Однак слід визнати, що повернення Міхаеля — це й великий ризик, велике випробування для нього. Адже зараз техніка зробила крок уперед порівняно з тими машинами, до яких звик Шумі. Співвідношення сил змінилося, і боліди «Феррарі» в цьому сезоні зовсім не є фаворитами, а губляться в середині пелотону. Як–то «Червоний барон» їздитиме на слабшій машині? Навіть якщо припустити, що Шумахер як «змінник» Масси візьме участь лише в кількох етапах, серія поразок може підпсувати його досьє, навіть виставити на посміховисько. Саме з таких міркувань Ален Прост — ще один екс–чемпіон — висловлює здивування вчинком Шумі.
Останнім часом, не бажаючи понижувати рівень адреналіну в крові, Міхаель ганявся і на мотоциклах, і на картах. Зокрема, за тиждень до випадку з Массою Шумахер виграв змагання на картодромі, влаштовані компанією «Тоні карт» серед гонщиків «Формули–1». Той самий Феліпе Масса в цьому заїзді показав третій час, а один із лідерів сезону Себастьян Феттель став лише восьмим. А наприкінці липня Шумі–мотоцикліст мав намір дебютувати в німецькому чемпіонаті IDM у класі «супербайк». Він зробив би це й раніше, якби не травма, отримана на мотоциклі ж під час передсезонних тестів.
Заборонені тести гонщика без ліцензії
Утім картинг і мотоциклет — усе ж не рівня «Формулі–1». А проблема в тому, що, за регламентом чемпіонату, Шумахер навіть не має права сідати в кокпіт сучасного боліда «Феррарі» F60. Тести впродовж сезону просто заборонені. Утім, можливо, для Шумахера зроблять виняток, якщо на те буде згода всіх учасників ФОТА (Асоціації команд «Формули–1»). Берні Екклстоун від імені адміністрації «Ф–1» виступає за те, щоб не давати «Феррарі» поблажок. Однак станом на вчора «добро» на тести Шумі дали більшість «стаєнь», слово було тільки за «Уїльямсом» і «Форс Індією».
А перед тим, у п’ятницю, Міхаель Шумахер потренувався на автодромі Мюджелло неподалік Флоренції за кермом «Феррарі» зразка 2007 року. Ветеран не мав проблем із перенесенням фізичних навантажень і накрутив аж 67 кіл. Щоправда, не обійшлося без проблемки: представники Всесвітньої федерації автоспорту помітили, ніби на боліді Шумахера стояла не така гума, як у 2007 році, а сучасні сліки. Відтак ФІА почала розслідування і може застосувати якісь санкції.
І ще одна неув’язка: Шумахер не може повернутися у «Формулу–1», бо... не має суперліцензії. Він уже три роки не брав участь у гонках (а для збереження ліцензії необхідні мінімум 15 стартів за останні три роки або п’ять — у минулому сезоні), він не є тест–пілотом жодної з команд, також Міхаель не проїхав 300–кілометрову тестову сесію під наглядом ФІА і не ставав минулого року призером жодної іншої автоспортивної серії. Для отримання ліцензії потрібне виконання бодай однієї з перелічених умов. Однак, певна річ, «Червоний барон» отримає допуск до змагань як виняток.
ЛЕГЕНДА
Шумі і гроші
22 жовтня 2006 року Міхаель Шумахер востаннє, як тоді думав, брав участь у гонках «Формули–1». Про свій вихід «на пенсію» він попередив іще за півтора місяця, тож прихильники мали досить часу, щоб змиритися з такою перспективою. «Я завжди знав, що коли–небудь доведеться піти. І довго казав собі, що піду тоді, коли хтось кататиметься краще, ніж я. На щастя, цей день для мене так і не настав», — самовпевнено відзначав Шумі, хоча в тому сезоні посів друге місце, пропустивши вперед Фернандо Алонсо.
Складно сказати, чим насамперед керувався титулований «відставник», погодившись повернутися: бажанням допомогти команді «Феррарі», тугою за улюбленою справою чи прагненням довести, що талановитий гонщик здатен бути першим навіть на слабшому боліді. Єдине, що, здавалося б, недоречно навести в переліку причин повернення Шумахера у великий спорт — це фінансове зацікавлення. У найкращі часи він заробляв до 70 мільйонів євро за рік, і лише близько половини з цієї суми становила власне «зарплата» — решта грошей надходила за рекламними контрактами. Отже, велика частина прибутків залишилась із легендою «Формули–1» і після завершення кар’єри. З іншого боку, «Червоний барон» відомий своєю ощадливістю, щоб не сказати скупістю. Він уже давно мешкає не на батьківщині, в Німеччині, а у Швейцарії, де іноземці сплачують значно менші податки. Коли два роки тому Шумі за 55 мільйонів євро придбав нову віллу (а точніше, цілий замок площею 2200 кв.м із гаражем на 30 місць, власною автозаправкою, футбольним полем і майданчиком для гелікоптера), то виставив старий будинок на продаж і паралельно здав в оренду за 19 тисяч євро на місяць — щоб не простоював, поки знайдеться покупець. Будівельникам, які працювали на новій віллі, Шумахер платив украй мізерну зарплатню, зумисне найнявши дешевших робітників із країн Східної Європи.
Водночас гонщик, статок якого оцінюють в 1,2 мільярда доларів, не шкодує грошей на добрі справи: скажімо, у 2004 році він пожертвував у фонд постраждалих від цунамі на Таїланді 10 мільйонів доларів.
А ТИМ ЧАСОМ...
Ще однією ознакою виходу «Формули–1» із кризи стало підписання так званого нового договору згоди між ФІА, адміністрацією «Ф–1» і всіма командами, а також затвердження нової редакції технічного і спортивного регламентів. Нова угода діятиме аж до кінця 2012 року.
Нагадаємо, що в першій половині сезону–2009 «Формулу» лихоманило через проблеми у стосунках ФІА й Асоціації команд «Ф–1». Федерація диктувала свої фінансові умови, команди погрожували розривом і організацією альтернативного чемпіонату. Тепер усі розбіжності залагоджено; компроміс знайшли в тому числі й щодо необхідного пониження витрат «стаєнь» до рівня початку 1990–х років.
Крім іншого, команді «БМВ–Заубер» дали час до 5 серпня, щоб визначитися, чи може вона прийняти допомогу ФІА. Перед тим керівники заводської команди концерну БМВ оголосили, що через фінансові негаразди та низькі результати «БМВ–Заубер» припинить існування по закінченні нинішнього чемпіонату.