— Відколи діє ваша асоціація?
— Із липня 2007 року. Це громадська організація, члени якої — кінодистриб’ютори (до нашої асоціації входять усі великі українські компанії — «B&H», «Геміні», «Кіноманія», «Аврора фільм»), музичні компанії, творці ігрових програм. Ми маємо договірні відносини з американською Motion Picture Association, в яку входять усі основні кіностудії США.
Останнім часом почастішали випадки, коли в кінотеатрах записують тільки звук, це легше зробити, ніж записати на відеокамеру. В інтернеті все частіше викладають фільми, коли відео записано в українських кінотеатрах, а звук — у російських. Наступного дня після прем’єри вони з’являються в мережі, а на третій — уся Україна, Росія і Європа завалена піратськими дисками.
— Відомо, хто замовник?
— У Росії діють так звані реліз–групи, які отримують завдання зняти фільми у кінотеатрі, обробити запис у цифровому форматі й запропонувати сайтам.
— Піратські копії дуже швидко з’являються. Чи не означає це, що витік відбувся ще до прем’єри фільму?
— Рівень майстерності піратів зростає, і якість техніки також. Як показує статистика, до вечора прем’єрного дня чи вночі фільм уже в інтернеті. Були випадки копіювання фільмів на етапі, коли їх передавали на фестивалі, — такі фільми, до слова, як і копії для прокату, маркують.
— Чи можлива несанкціонована копія фільму, коли він переданий дистриб’ютору?
— Теоретично вони не зацікавлені. Коли ми відвідували кінотеатри, то їхні працівники розповідали, що їх просили передати плівку на годину, щоб зробити копію або зробити запис із порожнього залу. Не виключаю, що такі випадки могли бути. За послуги пропонували від тисячі до 20 тисяч доларів.
— Які превентивні заходи ви застосовуєте в кінотеатрах?
— Ми почали їх проводити з лютого на прохання кінодистриб’юторів. У кінотеатрах на прем’єрах працювали представники охоронної компанії, які у жилетах із написом anti–piracy моніторили зали. Також у залах контролери працюють із приборами нічного бачення.
Нещодавно до нас приїжджав представник MPA Мік Бакен, щоб подивитися як дистриб’ютори й кінотеатри виконують рекомендації студій із захисту їхніх фільмів. Він залишився задоволений нашою роботою, треба тільки внести ще поправки до закону. Ми запропонували додати рядок про камкординг до статті 25 Закону про авторські та суміжні права. Тоді можна буде використовувати статті Адміністративного і Кримінального кодексів. Зараз чекаємо, коли почнуть працювати робочі групи у парламенті.