Великі очікування
Нинішній «Тур де Франс» за складом учасників є чи не найсильнішим за всі роки свого проведення. Серед фаворитів — і минулорічний тріумфатор — Карлос Састре. Щоправда, доводити свою силу йому тепер буде складніше, адже взимку Састре поміняв потужну данську команду «Саксобанк» на скромнішу швейцарську «Сервело тест тім», хоча й виграв при цьому в грошах за контрактом. Допомагатиме Карлосу боротися за лідерство й один із двох українців на «Турі» — Володимир Густов.
Цілим розсипом зірок сяє казахстанська «стайня» «Астана». У червні ця команда за допомогою американських спонсорів змогла подолати фінансові негаразди й нині претендує на перемогу своїх спортсменів одразу в кількох номінаціях. Наразі боси «Астани» не поспішають називати когось однозначним лідером, аби не посіяти розбрат у колективі. Утім, зрозуміло, що найбільші шанси на успіх у загальному заліку має іспанець Альберто Контадор — тріумфатор минулорічних «Джиро» й «Вуельти». Торік на «Тур» «Астану» не пустили через допінговий скандал з Олександром Винокуровим, через що постраждав і талановитий іспанець.
На першому тижні спробують «побуцатися» за лідерство також «казахські» американці Леві Лейфаймер і Ленс Армстронг, після чого дадуть знати керівникам команди, чи достатньо в них сил продовжувати боротьбу в «генералі», чи краще кинути всі сили на підтримку Контадора. Причому семиразовий переможець «Тур де Франс» Армстронг, котрий повернувся у великий спорт після трьох із половиною років відпустки (передусім задля пропаганди боротьби з раком), не бачить у цьому для себе нічого сороміцького. «Уже сам факт, що я знову їду дорогами Франції, має для мене велике значення», — каже великий Ленс. А генеральний менеджер «Астани» бельгієць Йоган Брюнель говорить, що після травневої «Джиро» Армстронг поліпшив свою форму. Нагадаємо, виступаючи в Італії після перелому ключиці, Армстронг посів 12–те місце.
Є в «Астані» і свій майстер роздільних стартів та фінішних спуртів — це німець Андреас Кльоден. На такому тлі галичанину Ярославу Поповичу залишається задовольнятися роллю піднощика снарядів, котрий полегшуватиме дорогу партнерам по команді. Утім, можливо, що українцеві таки дозволять проявляти ініціативу й боротися за перемоги на окремих етапах. А наскільки приємно першим перетинати фінішну лінію у Франції, Ярослав уже знає.
Серед претендентів на місце в призовій трійці також називають переможця «Джиро–2009» — росіянина Дениса Меньшова з «Рабобанку», італійця Франко Пелліцотті з «Ліквігас», молодого люксембуржця Енді Шлека з «Саксобанку», американця Крістіана Ванде Вельде з «Гарміна» та австралійця Кадела Еванса з «Сайленс–лотто».
Загалом на старт тритижневих перегонів вийшли 180 спортсменів із 20 команд. Вони мають подолати близько 3500 км і фінішувати 26 липня — традиційно в Парижі, на Єлисейських полях.
Перші прикидки
Усі великі багатоденки полюбляють віддавати проведення деяких етапів сусіднім країнам — заради популяризації як власне самої гонки, так і велоспорту загалом. Нинішній «Тур де Франс» узяв старт у князівстві Монако. Ця карликова держава на Лазуровому узбережжі має пристойний досвід організації спортивних змагань — тут і щорічний етап автоперегонів «Формули–1», і розіграш футбольного Суперкубка Європи на стадіоні Луї ІІ. Тож великий шанувальник спорту князь Альбер та його підлеглі без особливих проблем влаштували велосипедне свято.
Минулого четверга на набережній Монте–Карло відбулося шикарне кількагодинне представлення команд, а в суботу спортсмени перейшли безпосередньо до справи.
Почався цьогорічний «Тур» індивідуальною гонкою з роздільним стартом. Попри доволі невелику дистанцію в 15,5 км, перший етап не варто вважати «формальним» — за підсумками цього прологу вже можна зробити певні висновки про фізичний стан велосипедистів, до того ж рельєф відрізку дозволив розіграти гірську премію.
Першим жовту майку лідера очікувано приміряв швейцарець Фабіан Канчеллара —спеціаліст із гонок на час отримав її з рук принца Альбера. Інші претенденти на дебютний успіх на чолі з Контадором та британським трековиком Бредлі Уїггінсом відчутно відстали. Знаковою є поява в десятці найкращих аж трьох гонщиків «Астани» (десятий час показав Армстронг).
У неділю «Тур» залишив гостинне Монако. На другому етапі у «відрив» почали тікати вискочки, але пелотон обидва рази наздоганяв сміливців. Тож перемогу на останніх метрах розіграли спринтери. Найшвидшим серед них виявився британець Марк Кавендіш.
Учора гонщики їхали третій етап на півдні Франції поблизу Марселя.
ТАБЛО
Багатоденна гонка
«Тур де Франс» (4—26 липня)
1–й етап (роздільний старт на 15 км). 1. Канчеллара (Швейцарія, «Саксобанк») — 19 хв. 32 сек. 2. Контадор (Іспанія, «Астана») — відставання 18 сек. 3. Уїггінс (В. Британія, «Гармін») — +0,19. 4. Кльоден (Німеччина, «Астана») — +0,22. 5. Еванс (Австралія, «Сайленс–лотто») —
+ 0,23. 6. Лейфаймер (США, «Астана») — +0,30... 55. Густов («Сервело тест тім») — +1,31... 116. Попович (обидва — Україна, «Астана») — +1,59...
2–й етап (187 км). 1. Кавендіш
(В. Британія, «Коламбія») — 4 год. 30 хв. 2 сек. 2. Фаррар (США, «Гармін»). 3. Фейлю (Франція, «Агрітубель»)... 55. Попович... 145. Густов — час переможця...
Загальний залік. 1. Канчеллара — 4.49,34. 2. Контадор — +0,18.
3. Уїггінс — +0,19... 55. Густов —
+ 1,31... 116. Попович — +1,59...
ІСТОРІЯ
Велоспорт як реклама
Багатоденна гонка «Тур де Франс» проводиться з 1903 року з перервами на дві Світові війни — цього року вже 96–й раз. Її ініціатором виступив редактор спортивної газети «Авто» (пращурка нинішньої популярної «Екіп») Анрі Дегранж. Змагання велосипедистів мали стати рекламною акцією молодої газети. Нині «Тур» організовує медіа–холдинг, куди входить і «Екіп», а власне проводить змагання фірма, яка займається й відомими автоперегонами «Дакар».
Зазвичай велогонка складається з 21 етапу й відбувається в липні у Франції з можливістю заїзду до сусідніх країн.
Лідер генеральної класифікації «Тур де Франс» надягає жовту майку. Найчастіше на багатоденці перемагали американець Ленс Армстронг — сім разів (1999—–2005), іспанець Мігель Індурайн (1991—1995), француз Бернар Іно (1978, 1979, 1981, 1982, 1985), бельгієць Едді Меркс (1969—1972, 1974) — по п’ять.