— Ваша анімаційна студія «Новаторфільм» уся заповнена героями нових мультфільмів. Що це буде?
— Готуємо на замовлення Держкіно серіал «Моя країна — Україна». Це казки, оповіді чи події, які відбувалися у містах маленьких та великих на території України. Сценарист Сашко Лірник додає до «живих» історій свій досвід, присмак чудернацьких тварин і подій української давнини. Анімація — важке мистецтво, потребує концентрації, відповідальної, щоденної праці, інакше нічого не створиться.
— Скільки серій готових?
— Роботу над серіалом тільки розпочато. Над кожною серією працює молодий режисер. Сашко Лірник координує драматургію. Але до повної готовності ще далеко. Ведемо пошуки — стилістичні та художні.
— Грошей вистачає?
— Гроші не головне. Працюємо. Ми просто дуже любимо анімаційне кіно.
— Анімаційний фільм «Глінька», який показували на Московському міжнародному кінофестивалі у програмі «Нове анімаційне кіно», — авторська ідея?
— Це замовлення студії «Пілот», з якою ми працювали над «Злиднями» у рамках циклу «Гора Самоцветов», де кожен із півсотні вже створених анімаційних фільмів представляв певну національну народну казку. «Глінька» — народна російська казка за сценарієм Едуарда Назарова. Над цим фільмом я працював як режисер.
— В анімації завжди має бути мораль?
— Іноді сама палітра, картинка може нести сенс. Кольорові плями під музику, які сюжетно зав’язані, — це вже анімаційне кіно. Воно не навчальне і не несе інформації. Буває, що вражень досить. А які почуття вибухають під час перегляду цього твору — вже інша справа. Якщо глядач нічого не відчуває, це просто картинка, яку він не розуміє, іноді краще вимкнути телевізор.
— Чим відрізняється українське анімаційне кіно від російського?
— У Росії зараз кінематограф спрямований на ідеологію. Спитайте будь–якого росіянина, і він вам скаже, що його держава — найкраща у світі. У цьому плані з них потрібно брати приклад.
У 70–х роках у нас теж була ідеологія, на замовлення знімали по 20 анімаційних фільмів на рік. Дітей потрібно вчити, система працювала на виховання. Сьогодні знімаємо по два–три фільми. У кожній родині дивляться анімаційні фільми, які приходять із–за кордону. Вони якісні, цікаві, мають свою мораль. Ми їх сприймаємо і так поволі за десятиліття перетворюємося на європейських чи американських глядачів, але вже не українських. Спроможні будемо сприймати тільки уніфіковане. Анімаційне ж кіно у маленьких пробуджує досвід попередніх поколінь, формує мову, світогляд, а в дорослої людини закріплює його. Це національно закріплюючий фактор для покоління вихованого телебаченням.
— У липні на вас чекають на фестивалі «Арт–поле». Будете нести в народ національну анімацію?
— Вивеземо наші майданчики, на яких упродовж кількох днів працюватимемо з дітьми. Дамо їм матеріали, покажемо, як роблять анімаційні фільми. Це буде дитячий майстер–клас. Фігурки відразу на «Арт–полі» зніматимемо і наприкінці влаштуємо прем’єру того, що спільними зусиллями виліпили.