Добро спецпризначення: як на Кіровоградщині створили центр для допомоги дітям з особливими освітніми потребами
Помічнянська громада Кіровоградської області, за вітчизняними мірками, має досить скромний бюджет. >>
«Як у вас із грошима? Добре? Погано? То ми вам допоможемо з бізнесом, і ви швидко розбагатієте, якщо будете вірити в Ісуса. От я, наприклад, маю власний бізнес і прибуток понад п’ять тисяч доларів у місяць», — так зазвичай хваляться пастори неокультової організації «Посольство Боже», коли вербують новеньких. «А чом би й ні, все ж криза», — міркує чимало українців. Умови для бізнесу стали жорсткішими, купюри вже страшно віддати у банк чи вкласти у власну справу. На цьому тлі, як вважають аналітики, бізнес неокультових релігійних організацій — чи не єдиний, що не постраждає. Паралельно з долученням людей до духовного такі угруповання організовують бізнес–тренінги за принципом мережевого маркетингу: їхні лідери приваблюють до себе нових небідних членів, роздаючи щедрі обіцянки, що гроші неодмінно примножаться.
«Кількість адептів різноманітних деструктивних неокультів і окультних груп зазвичай збільшується у період фінансової кризи, — розповідає «УМ» старший науковий співробітник Інституту соціальної та політичної психології Олена Ліщинська. — Так було й по завершенні радянської окупації на початку 1990–х, і в період дефолту 1998–го року». На думку експерта, у стані паніки раціональний розум людини гальмується і приймає імпульсивні, необдумані рішення. «Безперечно, лідери неокультів грають на прагненнях людини до швидкого збагачення», — каже пані Ліщинська. Особливо це практикується у харизматичних церквах — «Посольство Боже», Церква «Перемога», «Нове покоління», «Слово життя»… Таких організацій в України нараховуються вже сотні. У них проводять спеціальні бізнес–служіння для неофітів. Навіть на телефонній лінії довіри «Любов проти гомосексуалізму» жінка солодким голосом повідомляє, що у їхній Церкві «Перемога» можна не лише боротися з содомітами, а й заробити грошенят.
У великій залі легкоатлетичного манежу неподалік київської станції метро «Лісова» у будній день яблуку ніде впасти: понад 300 прихожан Церкви «Перемога» співають і витанцьовують під акомпанемент музичної групи й хору. Музика голосна, з нав’язливими мотивами, постійно повторюються одні й ті ж слова. Прихожани — люди різного віку та, судячи із зовнішнього вигляду, стану заможності. В одному ряду стоїть жінка, увішана золотими прикрасами, і хлопець у дірявому взутті. Вирізняються доглянуті красуні, але у більшості — люд безликий. Певно, через те, що люди занурені у свою дивну реальність.
Хтось співає із заплющеними очима і продовжує транс, коли музика вже стихає: «Ми йдемо за тобою, Ісусе, куди б ти нас не повів, і зробимо все заради тебе». Пастор закликає підняти руки тих, хто прийшов уперше. Кореспондент «УМ» подає знак, і до нього миттю підходить дівчина зі стрічкою на грудях. «Я проведу тебе», — каже вона, усміхаючись на весь рот. На сцені, у світлі прожекторів сотні людей радісно аплодують новачкам. Потім нас відводять «за куліси», де записують приватні дані й дарують книги.
На моє запитання, чи справді тут можна розбагатіти завдяки Ісусу, пастор відповідає: «Так, церква вам допоможе в цьому, але треба відвідати кілька наших служінь». Вирішивши випередити події, я звернувся у Центр бізнесу та управління «Посольства Божого», що за своїми технологіями нагадує Церкву «Перемога». Там відразу запросили на навчальний семінар. Сказали, що допоможуть із власним бізнесом, навіть якщо немає стартового капіталу. І пообіцяли, що прибутку можна досягти й за півроку.
Суть бізнесу криється в роботі з людьми і створенні власної мережі клієнтури. Пропонується праця, зокрема з купівлею–продажем комерційної нерухомості та земельних ділянок. Більш чітку інформацію запропонували дізнатися на тренінгах та спеціальних зустрічах. Брак спеціальної освіти нікого не бентежить. «Так само ви зможете створити власний бізнес у сфері медичної допомоги», — розповідають співробітники центру. Зі слів чоловіка, близького до «Посольства Божого», що забажав лишитися невідомим, зараз серед прихожан активно впроваджують мережевий маркетинг жіночих гігієнічних прокладок «Love moon». Система проста: прокладки зі спеціальними аніоновими прошарками людина купує через інтернет або пасторів організації і працює у вже створеній кимсь структурі. Від кожного, хто перебуває на нижчій щодо вас сходинці піраміди, ви отримуєте відсоток, що стимулює вас знаходити все більше людей під цей бізнес. Утім реальний прибуток зазвичай отримує лише верхівка такої піраміди. Звичайні наслідки мережевого маркетингу — людина виходить з гри з великим боргом перед тими, хто вище.
Пастори «Посольства Божого» не відповіли на офіційні запити кореспондента «УМ» про суть бізнесу і можливе шахрайство в ньому. Не дивно, адже в цього неокульту виникли серйозні проблеми зі структурою King’s Capital, яку називають близькою до Сандея Аделаджі, старшого пастора, а віднедавна й «апостола» «Посольства Божого». Правоохоронці звинувачують «апостола» у фінансових махінаціях. Однак це тема для окремого розслідування. Нагадаємо, що King’s Capital обіцяв до 36 відсотків річних, а більшість вкладників — адепти неокульту «Посольство Боже».
Анна, студентка одного зі столичних вишів, з вологими очима розповіла кореспонденту «УМ» історію свого близького родича, який потрапив під вплив неокульту «Нове покоління». «Туди мого брата залучила його дружина, ще коли вони тільки–но почали зустрічатися, — розповідає вона. — Вперше ми звернули увагу на дивну поведінку молодят, коли ті на сімейній вечері заговорили на якійсь абракадабрі. Коли ми висловили здивування, ті відрізали: «Вам ще далеко до такого».
Невдовзі молоді адепти без пояснень продали подаровану їм батьками квартиру та переїхали до гуртожитку. Розповісти родичам про долю виручених грошей відмовились. «Останнім вони продали автомобіль», — продовжує розповідь Анна. Виявилося, що пастор «Нового покоління» переконав молодят, що «посіявши» (віддавши на потреби церкви) велику суму грошей, через певний час можна буде «отримати від Бога» вдесятеро більше. Яким саме чином можна отримати прибуток від пожертвування, зазвичай пояснюється нечітко.
Проте пасторам «Нового покоління» здалося замало, що молоде подружжя спродало майно. «Увесь цей час мій брат із дружиною не могли завести дитину, — провадить Анна. — Пастори пояснили дружині, що це через те, що вона не до кінця віддає себе церкві». На той час дівчина працювала начальником банківського відділення. Після таких пояснень вона полишила банківську службу і весь час почала присвячувати лише культовому служінню. Її родичі підозрюють, що вона втягнута там у якийсь «бізнес».
Далі пастори навіяли подружжю, що й чоловік повинен працювати на організацію. Він звільнився з високооплачуваної посади. Наразі обоє вбираються у «секонд–хенд» і харчуються по мінімуму. Їхніх грошей вистачає, аби життя ледь жевріло, проте вони впевнені, що завдяки неокульту, Богу та загадковому бізнесу вони зовсім скоро здобудуть своє щастя.
Мережевий маркетинг у неокультових організаціях дає можливість побудувати колосальну фінансову піраміду. На думку консультанта дніпропетровського центру «Діалог» (що вивчає деструктивні культові організації та допомагає людям, які потрапили у культову залежність) Василя Ксенка, через одне тільки «Посольство Боже» за час його існування пройшло понад мільйон людей. Новачків привертають різними способами. Це і всілякі лінії довіри, і сайти в інтернеті, і вербування серед вулиці. Часто навіть сеанси настільної бізнес–гри «Крисіниє бєга» (що організовується адептами «Посольства Божого» і рекламується наліпками в метро) закінчуються рекламою харизматичного неокульту та пропозицією «за Божої допомоги» взятися за продаж страхових полісів.
«У поєднанні зі спеціальними психологічними прийомами, такими як «бомбардування любов’ю», введення людини в гіпнотичний транс тощо, «цукерочка» у вигляді швидкого та легкого збагачення видається людині вкрай привабливою. Все це діє у комплексі», — пояснює експерт із культових залежностей, кандидат психологічних наук, завідувач кафедри психології Київського інституту бізнесу і технологій Людмила Гридковець. Вагома допомога у цій справі — література харизматичних неокультів, що продається на багатьох книжкових розкладках: книги з привабливими назвами: «Помазаний бути бізнесменом» або «Мільйонер за хвилину» розповідають, що «Господу подобаються бізнесмени» і що прихожанин повинен зайнятися бізнесом під проводом свого пастора.
«Я хочу кинути вам великий виклик — створити тисячу бізнесменів протягом десяти років», — волає зі сцени бізнесмен–австралієць Пітер Деніелз. Хто встоїть перед таким стимулом — бути одним із тисячі обранців для армії бізнесменів Ісуса? Тим паче, у стані зміненої свідомості. А саме в такий стан, на думку експертів, вводять на «службах» у неокультових організаціях.
«Якщо й надалі неокульти будуть заманювати людей за допомогою маркетингових викрутів, може ще більше поширитися тотальна рабовласницька система, через яку хто завгодно використовуватиме людину», — прогнозує Олена Ліщинська. За словами експерта, у людей розвиватиметься синдром хронічної втоми і почнеться духовна деградація. «Не варто засмучуватися, — оптимістично резюмує пані Ліщинська. — Бо, за результатами досліджень, більше половини населення України знає про небезпеки, які приховують у собі неокульти». Хоча в правоохоронних органів наразі руки зв’язані: згідно з українськими законами, у нашій державі дозволена діяльність будь–яких, у тому числі й деструктивних, неокультових організацій.
Помічнянська громада Кіровоградської області, за вітчизняними мірками, має досить скромний бюджет. >>
Проєкт системи оповіщення Полтавської територіальної громади обійдеться місцевому бюджету в 1 копійку. >>
Снайпер підрозділу активних дій ГУР МО України з позивним “Лектор” знищив російського окупанта кулею калібру .338LM на відстані 2069 метрів. >>
Одразу після оприлюднення скандального розслідування "Української правди" щодо вимагання грошей і знущання над військовими у 211-ій понтонно-мостовій бригаді Сил підтримки ЗСУ головнокомандувач Олександр Сирський призначив перевірку. >>
Ледь не щомісяця сироварка Лідія Корсун із Лазірок Лубенського району на Полтавщині дивує своїх покупців новими смаками й кольорами домашніх сирів. >>
Виконуючи бойове завдання в суботу, 14 грудня, загинув льотчик 299-ї бригади тактичної авіації Повітряних сил Збройних сил України. >>