«Міліція та двірники, терміново на вихід!»...
Такі дослідження PBN проводить щомісяця. Березневі дані показують: українці стрімко міняють свої пріоритети у бік прагматизму, водночас стають стурбованішими, намагаються покладатися на себе та демонструють певну непоінформованість щодо дійсного стану справ. Скажімо, якщо у січні 5,3% опитаних переймалися напруженими міжнародними стосунками, то нині їх частка зменшилася до 3,7%. Або якщо у перший зимовий місяць проблеми забрудення навколишнього середовища хвилювали 7,5% респондентів, то у березні — тільки 6,6%. Приємно, звичайно, що мешканці нашої держави не перестали думати про завтрашній день — якість освіти хвилює, як тоді, так і тепер, близько 6% опитаних.
Натомість відсутністю доступного житла — попри обвальне падіння вартості квадратних метрів (!) — люди стали перейматися менше: з 8,7 до 8,1% опитаних. Мабуть, за підрахунками наших співгромадян, їхній добробут погіршується швидше, ніж падає вартість нерухомості.
Натомість громадяни України більше турбуються високою смертністю та низькою народжуваністю — 6,6 замість 5,7%. Показник дуже цікавий і демонструє, радше за все, психологічний дискомфорт та незахищеність людини, яку вона відчуває в умовах кризи. Адже статистичні дані свідчать про зовсім протилежну динаміку: вперше за багато років у деяких регіонах України народжуваність перевищила смертність! «У плюси» вийшли місто Київ, Закарпаття та Рівненщина, а інші області — Волинь, Прикарпаття, Буковина — скоротили «негатив» до мінімального.
Українці, хоча й невдоволені вітчизняною медициною, але, мабуть, не чекають від неї вже нічого доброго — рейтинг «мінус 16%» залишається стабільним. Водночас байдикування комунальних служб викликає серйозне роздратування: роботою цих служб не задоволені вже 13,3% (було 9%). Але навіть на цьому тлі виразно помітно, як розчарувалися громадяни нашої держави бездіяльністю правоохоронної системи та зростанням злочинності — попри чудово організовані піар–акції їхнього керівництва. Якщо в січні невдоволених роботою людей у погонах було 21,1, то нині — 27,8%. «Дзвіночок» для харизматичних очільників силових відомств — більш ніж гучний. Як і необхідність розуміти, що самого гасла «Міліція з народом» нині недостатньо, люди прагнуть реальної роботи. У якому саме напрямі? Ну, скажімо, кількість невдоволених поширенням наркоманії та алкоголізму за якихось два місяці зросла більш як у півтора (!) раза — з 10,1 до 16,7%.
Нас не надуриш!
Третина українців вважає: владі байдужі їхні проблеми! І ця цифра апатії і розчарування упродовж останнього часу практично не змінюється... Цікавий результат, особливо, як для старту виборчого марафону. Нині 16% українців (нещодавно було 12%) вважає, що все могло б бути краще, якби політики вміли домовлятися між собою. Тому надмірні амбіції лідерів великих та малих політсил займають доволі таке «призове» дванадцяте місце в переліку факторів, які найбільше непокоять пересічного українця. Натомість корупція і хабарництво «псує кров» п’ятій частині осіб з українським паспортом (ще в січні було 14%). А майже половина всіх громадян нашої країни (ще в січні було 44,2%) стверджують: на другому місці всіх бід — криза управління та відсутність порядку (!) в країні.
Та найбільше непокоять українців економічні негаразди, — звучить як вирок уряду леді Ю. Так, інфляцією та зростанням цін переймаються вже 61% опитаних! І кількість опитаних, що ставить на перше місце зовсім не головну проблему економічного розвитку, постійно зростає. При цьому реальний показник інфляції в країні... зменшується. Скажімо, якщо минулого року відсоток знецінення грошей становив майже 23%, то в нинішнього експерти прогнозують 20 або й навіть 15 відсотків. Але цей фактор, який зазвичай супроводжує спад ВВП, не додає оптимізму. То ж серед своїх головних бід понад 35% респондентів називають нестабільний курс гривні, безробіття та нестачу грошей, аби нормально жити та не влазити в борги. Приблизно така ж кількість людей розуміє, що є головною причиною цих явищ, — спад економіки. Ним, виявляється, переймається майже третина українців. А рівень ділової активності, як не крути, — категорія об’єктивна! Й уряд, які б гасла він не придумував, буде важко «заштрихувати» цю реальність передвиборчими плакатами. Нехай і дуже яскравими.