Браво, «Браун»!

31.03.2009
Браво, «Браун»!

Рубенс Баррікелло і Дженсон Баттон (праворуч) приймають душ із шампанського. (Фото Рейтер.)

Судячи з усього, цього року вболівальників «Формули–1» має побільшати. Бо вже позаду ті забронзовілі часи, коли популярність «королівських перегонів» трималася на «глорі хантерах» — любителях беззаперечного чемпіона Міхаеля Шумахера та команди «Феррарі». Тепер же головною складовою «Формули» стала інтрига, тобто постійне очікування несподіванки й карколомні сюжети. А це саме те, що потрібно глядачеві, надто ж у час, коли «Ф–1» разом з усіма переживає фінансову кризу й потребує нових вливань та рішень.

Одним із таких рішень стала команда «Браун GP», створена буквально за три тижні до старту ювілейного, 60–го, чемпіонату. Англійська «стайня» увірвалася у «великі призи», мов вихор. «Схоже, ми маємо справу з народженням нової легенди автоспорту», — майже в один голос твердять оглядачі. «Браун» грає в іншій, вищій лізі», — констатував ще після кваліфікації один із лідерів минулого сезону, Феліпе Масса з «Феррарі».

Стартувавши з двох чільних позицій, пілоти команди «Браун» фінішували в тій самій послідовності, тобто оформили «золотий дубль». Їхні суперники — вчорашні гранди — визнають: боліди «Брауна» зараз дійсно найкращі, і з цим потрібно якось боротися. Якщо так, то коло претендентів на перемогу зростає із двох–трьох команд до трьох–чотирьох. І це — як мінімум. Адже технічний регламент «Формули» в міжсезоння зазнав відчутних змін, і шанси «другого ешелону» помітно зросли.

 

Хитрий маневр Росса

Після завершення минулого сезону здавалося, що «Формула» вступає в чорну смугу. Команда «Супер–Агурі» зійшла з дистанції заздалегідь, за нею попрямувала в безвість ще одна аутсайдерська японська «стайня» — «Хонда». На 45–му році існування команди «самураї» визначили, що надалі брати участь у «великих перегонах» недоцільно з комерційної точки зору. Однак боси «Ф–1» зробили дещо, аби скоротити витрати на «великі перегони», і «Хонду» купив... її технічний директор Росс Браун. Реорганізував і перейменував на свою честь.

Загальна сума угоди перевищила $200 млн., при цьому японський автоконцерн передав Брауну нерухоме майно на $150 млн., виробниче обладнання (на $37 млн.), плюс $50 млн. на виплати персоналу впродовж 2009 року. Тепер японці, очевидно, кусають лікті, адже Росс Браун рвонув із місця в кар’єр. Талановитий інженер і стратег не лише впровадив нові технічні переваги для болідів, а й зняв усі питання щодо збитковості проекту, залучивши багатого спонсора — компанію Virgin Group британського мільярдера Річарда Бренсона. І — поїхали!

У «Хонді» англієць Браун провів лише рік, а перед тим вигравав сім Кубків конструкторів і стільки ж чемпіонатів на посадах техдиректора команд «Бенеттон» і «Феррарі». Тепер машини «стайні» «Браун» уже суттєво відрізняються від колишніх «Хонд», причому вочевидь у кращий бік. До «мерседесівських» двигунів на білих болідах із жовто–чорною смугою додалося оригінальне вирішення аеродинаміки задніх дифузорів. Крім «Брауна», новацію впровадили «Тойота» й «Уїльямс». Троє з тих команд, що змарнували таку можливість, — «Феррарі», «Рено» і «Ред булл» — подали протест, однак Міжнародна автомобільна федерація його відхилила.

У складі «Брауна» — ті ж гонщики, що їздили й за «Хонду», досвідчені Баррікелло й Баттон.Щодо інших «стаєнь», то й там усе стабільно, лише замість ветерана Девіда Култхарда в «Ред булл» прийшов молодий швейцарець арабського походження Себастьєн Буемі, який досі був у «червоних биків» тест–пілотом.

На старт — примусово

Гран–прі Австралії почався зі скандалу — до Мельбурна не хотіли їхати «зубри» з «Макларена» й «Рено». Керівники цих команд Флавіо Бріаторе і Рон Денніс погрожували бойкотувати старти на Зеленому континенті через фінансові розбіжності з босом «Ф–1». Берні Екклстоун не хотів платити командам їх частку доходів, поки вони не підпишуть нову угоду. Однак інші «стайні» бунтівників не підтримали, а погрози Берні — справді скасувати чартери, замовлені для перевезення техніки команд до Мельбурна, — спрацювали. Тож на старт вийшли всі.

Австралійський «штрафмайданчик»

Оцінюючи «золото» Баттона — друге в його кар’єрі — і «срібло» Баррікелло «по гарячих слідах», оглядачі приходять до висновку–оксюморону: так, це — справжня сенсація, хоча несподіванкою подвійний тріумф «Брауна» не став.

Дженсон як почав першим, так і фінішував, а от Рубенс повернув собі другу сходинку лише за три кола до фінішу, скориставшись зіткненням Кубіци з БМВ та Феттеля з «Ред булла». Доти німець ішов на другій позиції, однак польський гонщик мав очевидну перевагу завдяки жорсткішій гумі. «Можливо, я на останніх колах зміг би й лідера наздогнати», — скаржиться Кубіца. Через непоступливість Феттеля з траси зійшли обидві розбиті машини, а пелотон перетинав фінішну стрічку на сповільнених обертах, слідом за «пейс–каром». Відтак «Ред булл» жорстко покарали: команду оштрафували на $50 тис., а винуватець на наступному Гран–прі після кваліфікації втратить десять місць на стартовому полі.

Аварія за участю Себастьяна й Роберта спричинила ще один конфлікт і штраф: Ярно Труллі («Тойота») після виїзду на трасу автомобіля безпеки обійшов Льюїса Хемілтона, що заборонено правилами, й фінішував на третій позиції. На подіум піднявся і шампанським обливався італієць, однак надалі йому «впаяли» плюс 25 секунд, і Труллі опустився аж на 12–ту сходинку.

А третім на «віртуальному подіумі» опинився минулорічний чемпіон Хемілтон. Лідер команди «Макларен» каже, що ця гонка — одна з найкращих у його житті. І це не дивно, якщо зважити на те, що Льюїс почав її з 18–го (!) місця — далися взнаки сходження під час кваліфікації плюс штраф за ремонт коробки передач. До речі, треба віддати належне й Труллі: він–то починав заїзд узагалі з 20–ї позиції.

Як бачимо, зараз можливі найнеймовірніші рокіровки. Не варто опускати руки й представникам «Феррарі», для яких старт сезону був однозначно провальним. За підсумками кваліфікації — місця трохи кращі, ніж у «Макларена», але наступного дня Феліпе Масса зійшов на 45–му колі — через проблеми з підвіскою, а Кімі Райкконен — на 55–му (бо трохи раніше не впорався з керуванням і вдарився у відбійник). «Ми втратили важливі очки, але спробуємо виправитися вже за тиждень у Малайзії. — каже Райкконен.

 

ТАБЛО

60–й чемпіонат світу з автогонок у класі машин «Формула–1». 1–й етап. Гран–прі Австралії (Мельбурн, «Альберт–парк», 307,574 км, 59 кіл)

Залікова вісімка: 1. Баттон — 1:34.15,784. 2. Баррікелло (обидва — «Браун») — відставання 0,807. 3. Хемілтон («Макларен») — +2,914. 4. Глок («Тойота») — +4,435. 5. Алонсо («Рено») — +4,879. 6. Росберг («Уїльямс») — +5,722. 7. Буемі — +6,004. 8. Бурде (обидва — «Торо россо») — +6,298.

Загальний залік: Баттон — 10, Баррікелло — 8, Хемілтон — 6, Глок — 5, Алонсо — 4, Росберг — 3, Буемі — 2, Бурде — 1.

Кубок конструкторів: «Браун» — 18, «Макларен» — 6, «Тойота» — 5, «Рено» — 4, «Уїльямс», «Торо россо» — 3.

 

КАЛЕНДАР

етап дата гран–прі місто

1 29 березня Австралія Мельбурн

2 5 квітня Малайзія Куала–Лумпур

3 19 квітня Китай Шанхай

4 26 квітня Бахрейн Манама

5 10 травня Іспанія Барселона

6 24 травня Монако Монте–Карло

7 7 червня Туреччина Стамбул

8 21 червня В.Британія Сильверстоун

9 12 липня Німеччина Нюрбург

10 26 липня Угорщина Будапешт

11 23 серпня Європа Валенсія

12 30 серпня Бельгія Спа

13 13 вересня Італія Монца

14 27 вересня Сінгапур Сінгапур

15 4 жовтня Японія Судзука

16 18 жовтня Бразилія Сан–Паулу

17 1 листопада Абу–Дабі (ОАЕ) Абу–Дабі

 

НОВАЦІЇ

У сезоні–2009 відбулися суттєві зміни технічного регламенту «Ф–1», спрямовані на поліпшення видовищності гонок, збільшення кількості обгонів і скорочення матеріальних витрат команд.

Спочатку було запроваджено, але згодом знято повну заборону на тести болідів по ходу сезону. Відтак командам із 1 січня до завершення чемпіонату дозволено провести вісім одноденних аеродинамічних тестів, але тільки на схвалених ФІА відрізках. Тобто суттєво урізано можливості для поліпшення характеристик болідів упродовж цього сезону.

Щодо технічних деталей, то переднє антикрило стало керованим, причому в шести різних позиціях, а заднє — опустилося й стало ширшим. Заборонено додаткові аеродинамічні елементи на кузові. Змінено розміри і розташування дифузора — також для того, щоб зменшити збурення повітряного потоку за болідом.

У двигуні можливе використання систем рекуперації кінетичної енергії (KERS), що дозволяє збільшувати кількість кінських сил. Максимальне число обертів мотора зменшено з 19000 об./хв. до 18000.

Після десяти сезонів на шинах із канавками у «Формулу–1» повернулися сліки. Зчеплення з трасою збільшується, частково компенсуючи втрати, викликані обмеженнями на аеродинаміку.

Ліміт швидкості на піт–лайн збільшено з 80 до 100 км/год.

Кількість етапів скорочено до 17 (минулого року було 18). Із календаря випали Гран–прі Канади й Франції (через фінансові складнощі), натомість дебютантом буде Гран–прі Абу–Дабі (Об’єднані Арабські Емірати). Гонка на новенькому автодромі, збудованому на штучному острові Яс, стане завершальним акордом сезону.

Також Всесвітня рада автоспорту планувала змінити підхід до визначення чемпіона — аби переможцем сезону був той, хто виграв найбільшу кількість гонок, і лише у випадку рівності перемог чемпіона визначали б за кількістю очок. Однак Асоціація команд «Формули–1» виступила проти, і це нововведення принаймні до наступного року.

 

НА СТАРТ!

команда пілоти машина; двигун

(країна; кубки констр–ів; (громадянство; дата народження)

чемп. титули; місце–2008)

«Феррарі» Феліпе Масса (Бразилія; 25.04.1981) F60; Ferrari

(Італія; 16; 15; 1–ше) Кімі Райкконен (Фінляндія; 17.10.1979)

«Макларен–Мерседес» Льюїс Хемілтон (В.Британія; 7.01.1985) MP4–24, Mercedes

(В.Британія; 8; 12; 2–ге) Хейккі Ковалайнен (Фінляндія; 19.10.1981)

«БМВ–Заубер» Роберт Кубіца (Польща; 7.12.1984) F1.09; BMW

(Німеччина; 0; 0; 3–тє) Нік Хайдфельд (Німеччина; 10.05.1977)

«Рено» Фернандо Алонсо (Іспанія; 29.07.1981) R29; Renault

(Франція; 2; 2; 4–те) Нельсіньйо Піке (Бразилія; 25.07.1985)

«Тойота» Ярно Труллі (Італія; 13.07.1974) TF109; Toyota

(Японія; 0; 0; 5–те) Тімо Глок (Німеччина; 18.03.1982)

«Торо россо» Себастьєн Бурде (Франція; 28.02.1979) STR4; Ferrari

(Італія; 0; 0; 6–те) Себастьєн Буемі (Шейцарія; 31.10.1988)

«Ред булл» Марк Уеббер (Австралія; 27.08.1976) RB5; Renault

(Австрія, база — Себастьян Феттель (Німеччина; 3.07.1987)

В.Британія; 0; 0; 7–ме)

«Уїльямс» Ніко Росберг (Німеччина; 27.06.1985) FW31; Toyota

(В.Британія; 7; 9; 8–ме) Кадзукі Накадзіма (Японія; 11.01.1985)

«Форс Індія» Адріан Сутіл (Німеччина; 11.01.1983) VJM02; Mercedes

(Індія, база — Джанкарло Фізикелла (Італія; 14.01.1973)

Британія; 0; 0; 10–те)

«Браун» Дженсон Баттон (В.Британія; 19.01.1980) BGP01; Mercedes

(В.Британія; 0; 0; –) Рубенс Баррікелло (Бразилія; 23.05.1972)