«Хід від зворотного» при латанні бюджетної дірки в час кризи яскраво демонструє уряд Юлії Тимошенко. Підвищення акцизів та зборів, коли весь світ «грає на пониження» — й справді, ознака «особливості» української економіки. Спочатку, як ми пам’ятаємо, був намір збільшити на 83% акциз на бензин, потім податки на автотранспорт, які збільшили, аби невдовзі зменшити... Чекає свого зоряного часу акциз на спирт (найдешевша пляшка горілки має коштувати 25 гривень). Водночас в урядової коаліції з’явилася нова ідея: позачергове підвищення акцизного збору на тютюнові вироби.
Мотивація фракції БЮТ, яка зініціювала проект, не нова: шляхом підвищення ціни на шкідливий товар відучити українців від поганої звички та водночас наповнити скарбницю. «Для зростання доходів бюджету краще мати високі ставки акцизу, навіть якщо вони провокують контрабанду з сусідніх країн», — озвучив ідею уряду завідувач відділу контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень Костянтин Красовський. Мовляв, навіть якщо ми вироблятимемо менше тютюнових, але збори будуть вищими, то країна залишиться в плюсі. Так, акциз на сигарети без фільтру збільшується із 15 гривень до 35, а з фільтром — з 37 до 60 гривень за тисячу штук. Експерти прогнозують, що в роздрібі найдешевші цигарки коштуватимуть щонайменше п’ять, а дорогі — 12—15 гривень. За це держава планує отримати додаткових 3,7 мільярда гривень.
Економічні експерти до подібної перспективи ставляться скептично. За їхніми словами, уряд дуже спрощує, і внутрішнє виробництво — це не тільки акциз, але й 20% ПДВ, податок на прибуток, на зарплату, пенсійні відрахування, які також скеровуються до бюджету. До того ж у країні діє ухвалений наприкінці минулого року закон про довгострокове та поступове (до 2011 року) підняття акцизу: податкове навантаження на тютюнові вже зросло майже в чотири рази. Чергове подорожчання сталося вже 1 лютого. Проте гроші Кабінету Юлії Тимошенко потрібні зараз і багато, то ж минулого тижня коаліція проголосувала за одномоментне підвищення збору одразу втричі.
«Підняття акцизів на цю групу товарів було виправдано. Але до початку кризи, під час періоду активного кредитування та економічного зростання. Коли ж ми спостерігаємо зниження зарплат та ділової активності, очікувати ефекту від подібних рішень — це дуже небезпечний міф», — стверджує перший заступник голови комітету ВР із питань податкової та митної політики Микола Круглов. За його словами, навіть під час першого великого подорожчання сигарет очікуваного збільшення надходжень до бюджету не сталося. «Навіть зменшилася кількість замовлень на акцизні марки», — каже нардеп. «Автори радикальної ідеї пропонують збільшити податкове навантаження на дрібних підприємців у кілька разів. Одночасне збільшення акцизів на тютюн і алкоголь, а також єдиного податку, вдарить у спину багатьох підприємців, які задля збереження бізнесу були змушені тимчасово перейти на торгівлю товарами високої ліквідності — тютюн та алкоголь. Унаслідок цього впадуть податкові надходження і збори до Пенсійного фонду, надходження за базовими податками. Дефіцит державного, а особливо місцевих бюджетів, зростатиме, держава буде змушена брати на себе ще тяжчі соціальні зобов’язання», — стверджує експерт Центру економічного прогнозування Василь Лановий.
«Мені важко зрозуміти, цей законопроект потрапив до бюджетного комітету, а не в комітет із питань податкової та митної політики, — каже його голова, БЮТівець (!) Сергій Терьохін. — Можливо, тому що в податковому комітеті він не мав перспектив проходження. Адже через запропоновані зміни ціни на тютюнові вироби в нас будуть у 20 разів вищі, ніж у Молдові та десь утричі вищі, ніж російські. За таких умов провозити контрабанду з Росії і, тим паче, з Молдови стане дуже вигідно». «Таку ситуацію, коли сигарети масово завозили з Росії, ми вже мали: в середині 1990–х», — каже перший заступник директора Національного інституту стратегічних досліджень при Президенті України, доктор державного управління Валерій Воротін. За його словами, збільшення податків у кризових умовах може штовхнути більшість підприємців у тінь, у залежність від криміналу. «Тривожить пошук легких шляхів вирішення системних проблем економіки. Депутати замість того, щоб системно реформувати податкову систему і створювати податкові стимули для розвитку, навпаки намагаються механічно підвищити податковий тиск», — каже пан Воротін.
КОМЕНТАР
Віктор Пинзеник,
екс–міністр фінансів України:
«Нові правила можна вводити лише з двох сторін кордону. Одночасно...»
«Тоді, коли Схід України був завалений сигаретами з російською акцизною маркою, ми палили й платили акциз у бюджет іншої країни. Якщо велика різниця в ціні, то не існує способу перекрити канали контрабанди. Поступове підняття акцизу — це правильне та допустиме рішення, але при цьому не можна перейти межу. Коли я працював в уряді, ми все робили поступово. Звичайно, можна піти на радикальніші рішення й кардинально збільшити акцизи, але за умови, що вони будуть скоординовані з Росією, Молдовою та іншими суміжними країнами».