П’янкі дари данайців

05.03.2009
П’янкі дари данайців

Малюнок Володимира СОЛОНЬКА.

Аркадій Райкін жартував, що пити, курити і говорити він навчився одночасно. Складається таке враження, що скоро це може стати реальністю. Не секрет, що алкогольна і тютюнова індустрії за допомогою реклами постійно вербують нових курців і алкоголіків замість тих, що померли чи позбулися цих звичок. 1 січня цього року мала нарешті набути чинності заборона зовнішньої реклами алкоголю і тютюну. Проте 25 грудня 2008 року Андрій Шевченко (БЮТ) разом зі ще чотирма БЮТівцями, трьома «регіоналами» та НУНСівцем вносять законопроект, у якому пропонують на рік відтермінувати ці заборони. Слід нагадати, що ще дев’ять місяців тому цей самий Андрій Шевченко добивався заборони пропаганди шкідливих звичок. Аргументом такої суттєвої зміни позиції депутат називає бажання запобігти негативним наслідкам фінансово–економічної кризи в рекламній галузі та електронних ЗМІ.

Противники такого різкого повороту подій швидко здійняли хвилю протесту. Так, Леся Оробець (НУНС) запропонувала значно підвищити ціну на тютюн, як це зробили в Америці. Наприклад, до 25 гривень за пачку цигарок. За словами депутата, це допоможе зменшити смертність українців від хвороб, спричинених тютюнопалінням. А ще через кілька днів пані Оробець закликала парламентаріїв, які лобіюють ідею поновлення зовнішньої реклами тютюну та алкоголю, підтримувати рекламну галузь із власної кишені.

Володимир Каплієнко (БЮТ) запропонував створити монополію «Тютюн України», яка стане посередником між виробником і торговельною мережею, а також значно підвищити ціну на цигарки і запровадити квоти на експорт. Таким чином різниця між ціною і собівартістю надходитиме до державної скарбниці, скасовуватиметься акциз на внутрішнє виробництво, але залишається шанс виживання галузі через можливість експорту продукції.

Телеведуча Першого каналу Наталя Розинська закликає на знак протесту не дивитися спортивні телепрограми, які спонсорують алкогольні чи тютюнові компанії, і не робити їм, таким чином, високі рейтинги. А екс–міністр охорони здоров’я Микола Поліщук, нагадуючи про законопроект Миколи Томенка щодо зарахування пива до категорії алкоголю (проект закону вже майже рік із невідомих причин не ставлять на порядок денний), заявив: «Хочете щось загубити — подайте у Верховну Раду».

Під тиском громадськості дев’ятеро «доброчинців» змушені були відкликати свої підписи під законопроектом про відтермінування заборони реклами алкоголю і тютюну. Проте це лише одна вдало відбита атака. На ТБ досі крутять рекламу пива. Координатор громадської кампанії «Форум порятунку Києва» Віталій Черняховський заявив «УМ»: «Я не бачу великої різниці між наркобізнесом, торгівлею людьми і тютюном та алкоголем. Просто останнє було узаконено».

Громадські діячі, які не палять і не наживаються на курцях, переконані: виробники вочевидь лукавлять, коли говорять, що заборона реклами нічого не дасть. Зрештою, тому, хто пиво п’є, реклама не потрібна, тому, хто не п’є, — тим паче! А заборона реклами — це мінус десять відсотків потенційних курців і алкоголіків. Чотири мільйони осіб!

 

ДО РЕЧІ

24% смертей, за даними Всесвітньої Організації Охорони Здоров’я, у нас спричинені двома факторами — алкоголем і тютюном. В Україні курять 67% чоловіків та 20% жінок — це 11–те місце у світі!