Якому банку довіряти?

26.02.2009

Непросте це завдання — знайти той самий банк, який не тільки збереже і примножить ваші фінанси, убереже від втрат у безрозсудних проектах, а й допоможе реалізувати програму ефективного розвитку бізнесу, надасть якісне розрахунково–касове обслуговування, гарантовано поверне ваші заощадження. Чи можливо вибрати такий банк? Можливо, якщо при виборі враховувати певні обставини.

 

Термін роботи банку

Якщо комерційному банку понад десять років — значить, він пережив гіперінфляцію, різку зміну правил діяльності, дику приватизацію, масові банкрутства тощо. Більше того, якщо банк завжди в строк і в повному обсязі виконував свої зобов’язання, можна з великою часткою ймовірності стверджувати, що такий банк у майбутньому, незважаючи на жодні проблеми економіки, буде життєздатним і не підведе своїх клієнтів.

Репутація, імідж банку

Ділова репутація банку, його імідж та бренд — це цінні нематеріальні активи, що накопичуються роками бездоганної діяльності. Такі активи провідних світових банків оцінюються в багато мільярдів доларів. Тому вибирати треба тільки той банк, який цінує свою репутацію, що означає його намір працювати довго й успішно.

Розміри і рейтинг банку

Розміри банку самі по собі можуть свідчити лише про обсяг його зобов’язань і активів. Великий банк не може бути апріорі кращим за середній або малий. Все залежить, по–перше, від якості пасивів і активів конкретної кредитної організації, а по–друге — від цілей, що переслідуються клієнтом при виборі банку. Проте відзначимо: ніколи не слід вибирати банк за формальними балансовими показниками, передусім за розміром капіталу.

Також має значення якість і кількість зарубіжних зв’язків банку: чим їх більше, тим краще.

Організація банку

Бажано мати справу з банком, організаційно–правова форма якого — відкрите акціонерне товариство, оскільки така форма забезпечує найбільшу прозорість кредитної організації, насамперед у питаннях структури власності. Організаційна структура банку (підрозділи, відділення, філії) повинна бути зручна для будь–якого клієнта. Важливе значення має рівень сучасних технологій, застосовуваних у банку, розгалуженість банкоматної і термінальної мереж.

При цьому в банку неодмінно мають працювати професіонали, здатні швидко і точно вирішити будь–яку складну задачу клієнта у сфері використання фінансових інструментів. При цьому фахівці банку обов’язково мають бути доступні.

Надійність банку

По–перше, найоб’єктивнішу і точну оцінку надійності банку дає він сам, регулярно встановлюючи і переглядаючи ліміти на міжбанківському ринку. Якщо у банку постійно зростаючий сукупний ліміт на міжбанківські запозичення, а банк використовує його у невеликій частині, тож ви маєте справу з надійним банком. По–друге, різні реструктуризації заборгованостей, збої в своєчасному зарахуванні й проведенні клієнтських платежів свідчать про наявність у банку проблем із ліквідністю — значить, банк не може вважатися надійним. По–третє, надійний банк завжди проводить продуману депозитну політику, залучаючи ресурси під реальні відсотки (нормальні депозитні відсотки можуть бути лише на три–шість пунктів вищими за рівень інфляції, а вона в Україні за підсумками року становить 22,3%). Банк із завищеними відсотками (30% і вище) обходьте стороною. І, звичайно, банк повинен бути учасником Фонду гарантування вкладів (це державний фонд, який гарантує вкладникам будь–якого комерційного банку повернення грошей у разі непередбачених ситуацій у банку в розмірі 150 тис. грн).

Якість розрахунково–касового обслуговування

Для забезпечення універсальності обслуговування клієнтів банк повинен мати набір відповідних ліцензій, насамперед загальнобанківську (право здійснення повного набору банківських операцій) і фондову. Крім того, банк повинен бути доступним клієнтові цілодобово за допомогою широкого застосування системи «Клієнт — Банк», а також участі в системі електронних платежів НБУ (розрахунки «день у день»). Ще одним плюсом є здатність банку забезпечити централізоване функціонування фінансових систем груп афілійованих клієнтів або великого клієнта з розгалуженою філіальною мережею. Як правило, для таких клієнтів банк виділяє персонального менеджера. Крім того, банк повинен уміти і мати можливість відкривати філії та додаткові офіси (відділення, операційні каси, обмінні пункти) в різних регіонах країни.

Для фізичних осіб важливо мати можливість проводити через банк якомога більшу кількість платежів, включаючи комунальні послуги, мобільний зв’язок, інтернет і т.ін., оперативно здійснювати міжнародні розрахунки за кількома системами термінових грошових переказів.

Кредитна політика банку

Вона вважається оптимальною і правильною, якщо банк забезпечує своїх клієнтів кредитними ресурсами в тих обсягах, які дійсно необхідні й забезпечені; надає клієнтам широкий спектр позикових інструментів: терміновий кредит, кредитну лінію, вексельне кредитування, овердрафт, факторинг, форфейтинг, акредитив. Дуже важливо, щоб банк умів і прагнув працювати з компаніями, що розвиваються у сфері середнього і малого бізнесу, зокрема в режимі проектного фінансування, як це робить наш банк.

Комплексність обслуговування

Багатьом клієнтам важливо отримати в одному місці повний комплекс усіляких послуг, причому не тільки банківських, а й інших — фінансових, лізингових, страхових, аудиторських, консалтингових. Тому достовірно універсальний клієнтський банк — це банк, який на своїй базі за участю афілійованих структур сформував «супермаркет послуг» для своїх клієнтів, тобто повною мірою виконує функцію комплексної фінансової і консалтингової організації.

Андрій ЛІСНЯК,
заступник голови Правління банку «Хрещатик»