Оновимо все
Як поінформував «УМ» голова журі міжнародного конкурсу з вибору стратегічного інвестора Микола Андрієнко, упродовж наступних трьох років передбачається трансформувати повітряну гавань у модерний транзитний аеропорт II категорії. Аеровокзальний комплекс загальною площею 34 тис. кв. м зможе щогодини надавати сервісні послуги тисячам пасажирів, а у «гавані» знайдуть місце для паркування не менш як 80 авіалайнерів. Без припинення польотів повітряних суден прокладуть нову злітно–посадочну смугу завдовжки 3,2 кілометра, здійснять модернізацію світлосигнальних і метеоприладів, реконструкцію цеху бортового живлення, зведуть вантажний термінал, готель, паркінг, реконструюють систему внутрішніх мереж і споруд. До того ж, за словами міського голови Едуарда Гурвіца і члена міськвиконкому Миколи Андрієнка, немає найменшого сумніву: якщо всупереч глобальній кризі міжнародний тендер таки відбувся і визначено переможця, неодмінно упорається компанія «Гепард плюс» і з реалізацією масштабної інвестиційно–будівельної програми.
Професор Андрієнко акцентує: кіпрські засновники одеської компанії, що виграла тендер, мають величезний досвід успішної реалізації проектів розвитку аеропортів, зокрема в Російській Федерації. Втім, вважає не зайвим зауважити, що «активну підготовку до спільної роботи з модернізації комунального підприємства «Міжнародний аеропорт Одеса» (КП МАО) робоча група мерії почала з експертами фінансово–інвестиційних компаній ще восени 2006 року. Виходили з того, що ще до 1991 року Міністерство цивільної авіації колишнього СРСР розглядало його перспективу розвитку як аеропорту «підскоку» для країн Африки, Близького і Середнього Сходу, що давало перевагу навіть перед аеропортом «Бориспіль». А реконструкція злітно–посадочної смуги, стернової доріжки, будівництво сучасної будівлі аеровокзалу, модернізація й оновлення устаткування аеропорту могли не лише забезпечити підвищення класності повітряної гавані, а й у поєднанні з географічним положенням і кліматичними умовами втілити проектні задуми в реальні контури сучасного повітряно–транспортного комплексу.
Утім не обійшли увагою члени робочої групи міськради, зокрема фахівці аеропорту, проектанти, представники депутатського корпусу і Мінтрансзв’язку, й кардинальної зміни структури перевезень: якщо до 1991 року авіатори щорічно здійснювали перевезення понад трьох мільйонів пасажирів, причому понад 80 відсотків — на внутрішніх лініях, то в минулому році обсяг таких перевезень скоротився до 20 відсотків, решту рейсів виконано вже на міжнародних маршрутах.
Виходимо на міжнародний рівень
Укріплення у 2007 році асфальтобетоном злітно–посадочної смуги, частини стернових доріжок і стоянок, виконання інших заходів дозволило сертифікувати повітряну гавань як аеропорт I категорії ІКАО, що, у свою чергу, сприяло активізації ділової співпраці з авіапідприємствами, які зараз забезпечують польоти в 60 країн світу. Обсяг авіаперевезень у 2008 році збільшився порівняно з 2006 більш, як на третину — з 527 до 787 тисяч пасажирів, а кількість авіарейсів зросла з 12438 до 15335. Такі підсумки перших кроків на шляху реконструкції аеропорту, зроблених силами самого КП МАО.
Визначення керівництвом УЄФА статусу Одеси як запасного міста для прийому фінальних матчів Євро–2012 слугувало своєрідним імпульсом до того, щоб раніше розроблене фахівцями і затверджене мерією ТЕО скоригувати з урахуванням скорочення термінів і масштабності реконструкції повітряної гавані. Крім того, УЄФА зажадав, аби аеровокзал збільшив пропускну спроможність до 34 тисяч пасажирів на добу, виходячи з можливостей стадіону «Чорноморець» розмістити на своїх трибунах 50 тисяч уболівальників. Причому з дотриманням міжнародних стандартів. «Якщо, наприклад, раніше при будівництві аеропорту допускалося забезпечення 9 кв. м площі обслуговуваної інфраструктури з розрахунку на одного пасажира, — уточнює професор Андрієнко, — то, згідно з сучасними вимогами, ця норма для авіапідприємств, що забезпечують польоти на міжнародних повітряних маршрутах, становить не менше 35 кв. м. У період проведення Євро–2012 нова будівля аеровокзалу забезпечуватиме пропускну спроможність 1495 пас/год. Крім того, буде задіяно тимчасові термінали з пропускною спроможністю 1200 пас/год і реконструйовано існуючий аеровокзал із пропускною спроможністю 415 пас/год».
Нині в мерії триває робота щодо погодження пунктів Договору про спільну діяльність зі стратегічним партнером, що було регламентовано «Положенням про умови і порядок проведення конкурсу з вибору стратегічного партнера для реконструкції міжнародного аеропорту Одеса». Едуард Гурвіц переконаний, що «аеропорт повинен залишатися у комунальній власності, при цьому найкращою формою співпраці є взаємовигідна спільна діяльність, усі особливості якої належить передбачити договором мерії з фірмою «Гепард плюс», що зареєстрована в Одесі й представляє групу підприємств, які мають великий досвід реконструкції і модернізації аеропортів, а також управління авіапідприємствами».
Компанія–переможець конкурсу вже представила проект договору загальним обсягом 265 мільйонів доларів про спільну діяльність, зокрема схеми управління проектом, варіанти подальшого інвестування й розподілу прибутків. Засновники кіпрської компанії «Транс Сайбіріа Кіпр» створили в Одесі ТОВ «Гепард плюс», яке є офіційним представником і партнером в Україні компанії «Новапорт», для реалізації спільно з мерією проекту реконструкції міжнародного аеропорту «Одеса». Це дозволить, на думку фахівців, поєднати зусилля акціонерів компанії «Транс Сайбіріа Кіпр» і менеджерів компанії «Новапорт» для гарантованого введення в експлуатацію об’єктів модернізованого аеропорту «Одеса» не пізніше грудня 2011 року.