Канікули — особиста справа студента
З Юлею ми зустрілися в Києві під час різдвяних канікул. Вона приїхала додому на цілий місяць. Як виявилося, не лише відпочивати, а й готуватися до іспиту. Адже в британських ВНЗ канікули передують іспитам, а не навпаки, як це прийнято в Україні. Студент вирішує сам — відпочивати йому на вакаціях чи готуватися до випробувань.
А підготовка досить серйозна: письмові завдання і самостійно опрацьована рекомендована література. Співрозмовниця пояснює, що на іспити не виносять той матеріал, який викладач подавав на лекції. У цьому немає сенсу, адже студент уже гарантовано ознайомлений із точкою зору викладача. Тепер він повинен самостійно знайти те, про що не сказав лектор.
Цікавий нюанс: якщо, відповідаючи на залікове запитання, посилаєшся на статтю або чиюсь наукову працю, ти повинен точно назвати всі її реквізити: прізвище автора, назву, рік видання.
На запитання про традиційні студентські шпаргалки Юля здивувалася: «А навіщо вони? Ми ж виконуємо завдання не для викладача, а для себе. І ніколи не порушуємо правил. Усі знають, що на екзамен слід приходити з порожніми кишенями. Що не можна запізнюватися. Не можна розмовляти. Протягом десяти перших та десяти останніх хвилин не можна виходити (в інший іспитовий час — можна). Такі правила, і нікому не спадає на думку сперечатися та порушувати їх».
Лекція як спосіб спілкування
У студентському фольклорі є афоризм: «Лекція — це процес перенесення записів лектора до записів студента без проходження крізь чий–небудь мозок». Усі ми знаємо, що конспекти лекцій є необхідним атрибутом студента–відмінника і рятівною соломинкою для двієчника на іспиті.
Натомість у консервативній Британії підхід до конспектів інакший. Британські викладачі взагалі не вимагають, щоб студенти занотовували лекцію. Більше того, самі надсилають презентації (конспекти лекцій) студентам на електронну пошту. Власне, заняття — це не монолог викладача, а його жвавий діалог з аудиторією. Лектор не просто викладає матеріал, а спрямовує пошуково–дослідницьку діяльність студентів. Якщо студент відчуває потребу в додатковій лекції з якогось питання, він може електронною поштою надіслати запит і замовити особисто для себе одне чи кілька занять (їх кількість не регламентовано). Узагалі, викладачі дуже відкриті до спілкування. До них можна зателефонувати з питаннями і проблемами у будь–який час доби. Це вважається нормальним. «Викладачі ставляться до тебе дуже по–товариськи,— розповідає Юля, — з ними можна говорити на різні теми, веселитися, проводити вільний час».
Код студента і програма «Плагіат — стоп!»
Можна припустити, що за таких обставин кмітливі студенти користуються дружбою з викладачем для того, щоб покращити оцінки. Та насправді жодних дивідендів товариські стосунки з наставниками не дають. Адже, виконуючи письмову роботу (тест, есе на задану тему тощо), студент не підписує її власним прізвищем. На титульній сторінці ставиться код — набір цифр, не відомий нікому, крім виконавця. До кожної роботи студент додає два бланки: один — із прізвищем, номером коду, таблицею для оцінювання, а другий — із заявою про те, що в роботі немає плагіату. Після цього робота проходить подвійну перевірку — викладача та єдиної електронної інформаційної бази всіх бібліотек на предмет плагіату (враховується не просто збіг конкретних слів, а й заміна їх на синоніми). Перевіряючи роботи, викладач не знає, кому саме ставить оцінку. Крім того, для забезпечення об’єктивності й адекватності оцінювання кожну роботу почергово перевіряють три різні викладачі. Тому термін перевірки робіт — від одного до двох місяців.
Ноутбук і кондиціонер під «п’яту точку» — кожному!
За словами Юлі, навчатися в британському ВНЗ зовсім не легко, але дуже цікаво. Заняття тривають цілий день (до 18–ї години). З них чотири години — робота з викладачами, а решта часу відведена на самостійне навчання та навчання в групах. Але й викладачі, і деканат створюють усі умови для того, щоб студент мав змогу здобувати знання. Якщо для виконання завдання студентові потрібна певна книжка або технічний засіб (наприклад, диктофон), він звертається до деканату, і методист потурбується, щоб за кошти навчального закладу було придбане необхідне. А бібліотеки в Британії працюють цілодобово.
Юля показує фотографію аудиторії. Усі студенти працюють із ноутбуками. Перед ними — смарт–дошка (це звичний і необхідний атрибут кожного навчального приміщення). Під кожним сидінням є кондиціонер, який дозволяє регулювати температуру цього самого сидіння відповідно до потреб студента.
Не забуває деканат і про надання необхідної для навчання інформації на сайті факультету. Там кожен може знайти оголошення про дати іспитів, правила їх проведення, оцінювання. Скориставшись власним паролем, студент має змогу отримати інформацію про свої оцінки. Спеціальний розділ «Ресурси» містить презентації всіх лекцій, прочитаних на факультеті. У розділі Pеer evaluаtion («Оцінювання друга») студентам пропонують оцінити роботу одногрупників під час виконання певного групового завдання. Таким чином викладачі визначають ледарів — тих, хто користується працею товаришів і отримує незаслужено високу оцінку, виставлену групі.
Загалом на факультеті навчається 25 студентів. На заняттях із кожного предмету їх розділяють на групи по п’ять–шість осіб. Оскільки Юля вивчає вісім предметів, відповідно, вона працює у восьми різних групах і виконує вісім різних завдань. І так само, як і решта, виставляє кожному партнеру по команді свою оцінку за роботу.
Дуже корисна для студента річ — календар. Відкриваючи цей своєрідний діловий щоденник у формі таблиці, складений деканатом, ти можеш дізнатися не лише про розклад занять на кожен день, а й про терміни здачі контрольних робіт і виконаних завдань, додаткових лекцій, які читають видатні викладачі з усього світу. Ніхто не нагадуватиме студентові, що о такій–то годині у нього таке–то заняття. Якщо ж студент запізниться бодай на п’ять хвилин, втратить 10 відсотків балів. А це при кредитно–модульній системі дуже важливо. Адже для того, щоб отримати відмінну оцінку, треба впродовж семестру набрати 70 балів.
Чи легко бути відмінником?
Чому 70 балів є підставою для оцінки «відмінно», тоді як в Україні такій оцінці відповідають 90—100 балів? У цьому особливість британської системи вищої освіти. Як розповідає Юля Поштаренко, теоретично можна набрати і 100, але викладачі зізнаються, що не пригадують таких випадків. За статистикою, лише п’ять відсотків студентів навчаються на «відмінно».
Кожен бал треба заслужити. Так, наприклад, есе на задану тему обсягом п’ять тисяч слів оцінюється лише 5 балами. А для того, щоб отримати, скажімо, 20 балів, слід підготувати презентацію дуже високого класу. Юля згадує, що для підготовки такої презентації вона працювала разом зі своєю групою три місяці. Студенти провели глибокий аналіз теми і на його основі зняли фільм тривалістю 10 хвилин.
Узагалі, зауважує студентка, всі завдання дуже цікаві й важливі для майбутньої професії. Адже викладачі є не просто людьми з ученим ступенем — усі вони практики, спеціалісти, які довгий час працювали за фахом, а отже, не відірвані від життя. Їхня професійна компетентність формувалася не лише на підставі наукових праць і статей. А відтак і знання, які вони дають своїм учням, допоможуть не лише добре орієнтуватися в теорії, а й фахово виконувати свою роботу на практиці.