Над прірвою в житті

09.01.2009
Над прірвою в житті

Селінджер. Душевнохворий геній.

За все своє життя Джером Девід Селінджер дав єдине інтерв’ю — шістнадцятирічній дівчинці для її шкільної газети. За останні сорок років він не оприлюднив ані рядка. Але при цьому він залишається автором, що користується шаленою популярністю і неослабною увагою, причому не лише у Сполучених Штатах. Прижиттєво долучений до сонму класиків і геніїв, він прагнув лише одного — щоб його залишили у спокої.

«А я стою на самому краєчку скелі, над прірвою... І моя справа — ловити дітлахів, щоб вони не зірвалися у прірву. Ось і вся моя робота. Стерегти дітей над прірвою у житі...» Джером Девід Селінджер любив дітей. Як і герой його знаменитої повісті Голден Колфілд. А дорослих терпіти не міг... Утім, якщо нам цікава передусім творчість Селінджера, а не він персонально, то в Америці загадкова фігура письменника–самітника вже багато років не лишає у спокої біографів, журналістів і просто читачів. Вони обожнюють Селінджера і водночас розуміють, що все, написане ним, — це «записки божевільного».

На жаль, усе, чим може задовольнитися сьогодні читацька цікавість про письменника, — це спогади Джойс Мейнард та дочки Селінджера Маргарет. Для них, та й для усього світу, сьогодні він — просто душевнохворий. Але це не завадило йому бути генієм.

 

Його університети

Автор книги «Над прірвою у житі» народився 1 січня 1919 року в Нью–Йорку. Батько, Соломон Селінджер, був успішним гендлярем–ковбасником. Мама Міріам (Мері, руда дочка вихідців з Ірландії, католичка, яка заради великого кохання прийняла іудаїзм чоловіка) вкладала всю душу у виховання дочки Доріс і сина Джерома. Тому з раннього дитинства той був у всьому і завжди правий і загалом кращий за всіх на світі. А ще зарекомендував себе хлопцем, що «собі на думці», який постійно дистанціювався від оточення.

США 20—30–х років — доволі антисемітська країна. Політики вимагали обмежити в’їзд іммігрантів–євреїв, елітні університети ввели квоти для абітурієнтів–євреїв. Відтоді Селінджер зненавидів елітні університети. Навчав­ся у трьох коледжах. Норман Мейлер іронічно назвав його «найбільш здібним серед усіх, хто так і не закінчив початкову школу».

Школу він усе ж таки закінчив, але вже військову — Valley Forge. Прослухавши у Колумбійському університеті курс лекцій для літераторів–початківців, майбутній письменник вирішив закидати редакції оповіданнями. Перші з них були підписані «Джером Селінджер». А потім він раптом став «J. D.» — Джей–Ді. Його перше оповідання «Молоді хлопці» (Young Folks) було опубліковане у часописі Story 1940 року.

Навесні 1942–го Джерома призвали до армії. Потім — курси військових перекладачів і контррозвідників. Штаб–сержант Селінджер бере участь у відкритті другого фронту, десантувавшись на узбережжя Нормандії. У німецьких містах він допитує полонених і місцевих жителів, щоб виявити причетних до співробітництва з фашистами. У вересні 44–го у щойно звільненому Парижі Селінджер зустрівся з Хемінгуеєм, тоді воєнкором, який благословив його на літературні подвиги... А 1945–го майбутній класик американської літератури потрапив у госпіталь із нервовим розладом, із діагнозом «бойове перевтомлення».

Незабаром Селінджер зустрівся з німкенею на ім’я Сильвія. Він заарештував її як молодого функціонера нацистської партії. А потім навідався до неї знову, щоб вибачитися. За кілька тижнів вони побралися. По прибутті до Америки Селінджера демобілізували. А невдовзі вони розлучилися...

...Кінець сорокових Селінджер прожив у квартирі, яку знімав у Нью–Йорку. Стіни були пофарбовані у чорне, а ліжко застелене чорними ж простирадлами. Він писав повість The Catcher in the Rye — «Над прірвою у житі». Книга вийшла у червні 1951–го. Здавалося б, повість — початок блискучої письменницької кар’єри. А це був майже кінець. Принаймні пік.

Шедевр Селінджера отримав назву за перефразованим рядком із Бернса. А філософським підґрунтям повісті стали геть екзотичний на той час для Америки дзен–буддизм та екзистенціалізм (філософські погляди Сартра і К’єркегора були їй знайомі). Автор зарекомендував себе як один із кращих американських новелістів. А Голден Колфілд, головний її герой, перебуває серед героїв кращих творів американської літератури — від Гекльбері Фінна до старого рибалки Сантьяго з повісті «Старий і море». У лічені дні повість стала найпопулярнішим бестселером у США.

Найчастіше вживаний його вираз — phony (фальш, лицемірство, нещирість, «липа»). А головне прагнення — зберегти у світі дитячу чистоту й щирість, не дати «світові дорослих» занапастити невинне дитинство. Але його бунтарство насправді — судомні спроби втечі й повна неспроможність хоч щось вдіяти, відчуття гіркоти й безсилля. Він — утікач, а не бунтівник, трагічна фігура. Як жертву цього «злого життя» критики не раз порівнювали Голдена з князем Мишкіним Достоєвського та з Дон Кіхотом Сервантеса.

...Одержавши за повість непоганий гонорар, Селінджер знайшов будинок на верхівці пагорба, оточеного лісом. Краєвид на гори з його вікон був пречудовий. Усе інше було відсутнє... Але все це — окрім огорожі! — письменника не цікавило. Тепер він звик обходитися без гарячої води й телефона. Ще хлопчаком Джером мріяв бути глухонімим, жити у халупці на лісовій галявині і спілкуватися з глухонімою дружиною за допомогою записок...

Близькі Того–хто–пішов

Першою зайняла місце «Попелюшки при казкареві» шістнадцятирічна Клер Дуглас, яка дивилася на світ його очима, стала матір’ю його дітей. Вона познайомилася з Селінжером 1950 року, коли його щоденною книгою були «Промови Шрі Рамакрішни». Клер народила йому дочку Маргарет, а через два роки — сина Метью. І ростила їх — без гарячої води і телефона, з найближчим лікарем за кілька десятків миль. 1966 року вони розлучилися.

Його наступна супутниця життя, Джойс Мейнард, заявила про себе 1973 року, у віці вісімнадцяти років, коли на сторінках «Нью–Йорк таймс» з’явилося її есе. Селінджер написав Джойс листа. Ця дівчинка раптом здалася знаменитому письменнику рідною душею. Зав’язалася переписка, яка поступово стала любовною, і Джойс, кинувши університет, переїхала жити до його самітницької оселі. Незабаром юна «Попелюшка №2» переживає хворобливе протверезіння. А менше ніж за рік Селінджер, перетворившись на такий собі гібрид Гумберта Гумберта та Синьої Бороди, відіслав її геть.

Потім поруч із ним була Колін, яку він зустрів у сімдесят років, і яка молодша за нього на п’ятьдесят з гаком... Вона медсестра і наділена ангельською вдачею і терпінням. Інакше навряд чи протрималася б у Корніші.

А от його дочка, Маргарет, стверджує, що дитинство її було схоже на страшну казку. Можна сказати, її батько здійснив мрію свого героя — діти зростали вдалині від світу, в глушині, «у халупці на лісовій галявині». Його вірування, за свідченням дочки, можна визначити як суміш індуїзму з егоїзмом, такі собі «поневіряння закоханого підлітка». Він, у відповідності до свого «монастирського статуту», наставляв доньку на путь істинний: у неї не повинно бути жодного ґанджу, і вона не повинна ставати дорослою. Але, на відміну від неї, лише його десятилітні герої й були ідеальними. Вони віддзеркалювали його смаки. Маргарет же батько запам’ятався мрійником, який постійно щось пише і нездатний зав’язати шнурки на власних черевиках. Він мешкав у власному, особливому, світі, і багато що з його уявлень про дійсність було сформовано улюбленими голлівудськими фільмами 20–40–х років.

При цьому самодисципліна, культивована ним, оберталася на жорстокість і деспотизм у стосунках із близькими. У ньому дивним чином поєднувалися «геній та злодійство». Головний висновок, винесений Меггі з дитячого досвіду: «Є щось жахливе в людській істоті, яка хоче бути богом».

Відлюдник та його таємниці

«Над прірвою у житі» з хорошої книги перетворилася на культову книгу. Сам же Селінджер таки побудував хижку неподалік від будинку, яка і стала його фортецею. Суспільство, яке переповнене, на його погляд, дурнями й паскудниками, вже майже півстоліття не турбує його.

Зростом під метр дев’яносто, жагучий брюнет із величезними очима, загалом, чоловік–красень (пізніше — благородний старець), популярний письменник (пізніше — легенда світової літератури), він завжди легко знаходив контакт із дітьми та підлітками. При цьому батьком був непоганим. Він водив своїх маленьких дітей до лісу, грався з ними у камінці та у гольф, розповідав їм чарівні історії, які тут же і вигадував...

Але діти переросли його. Певне, у психологів існує для цього якийсь спеціальний термін, але Селінджер так ніколи і не подорослішав. Залишився підлітком, наче дві краплі води схожим на Голдена Колфілда. Але якщо бути підлітком у підлітковому віці нормально, залишатися ним у 30 — навіть зворушливо, то надалі — вже безнадійно. І от Селінджеру 90, він майже оглух. Але не подорослішав.

Увесь час свого усамітнення він щось пише, однак з 1965–го не публікує нових творів і відмовляється перевидавати ранні. Одного разу, піддавшись своїй одвічній любові до дітей, Селінджер згодився–таки на бесіду зі школяркою Ширлі Блейні, і та помістила звіт про бесіду до шкільної газети. Це Селінджера неабияк розлютило... І сьогодні його агенти слідкують, щоб у ЗМІ не з’являлися надто розлогі цитати.

...Один його біограф дотепно зауважив, що Селінджер захопився буддизмом, «коли буддизм ще не продавався у супермаркетах». Звідтоді багато хто вважає Джей–Ді буддійським гуру. Захоплення буддизмом тривало з кінця 40–х до середини 50–х. Потім він захопився індуїзмом та йогою. А в 60–ті став гарячим адептом діанетики, зайнявся розвитком християнських ідей Льва Толстого. У проміжках між своїми захопленнями послідовно оголошував панацеєю від усіх негараздів світу то макробіотику, то акупунктуру, то уринотерапію чи гомеопатію.

...Уперше твори Селінджера стали публікувати російською у 60–ті роки, переважно в перекладах Рити Райт–Ковальової. Інтерес до цього письменника в Росії та Україні виявився не менш потужним, ніж у нього на батьківщині. Передусім, «дочасним» виявився соковитий молодіжний сленг, яким говорить Голден Колфілд.

Безумовно, земля Селінджера — дивна і прекрасна. Але... не придатна для життя. Тому він і пішов. Не з життя, а від людей. Сидячи у своїй «башті зі слонової кістки», він усі ці роки пише якесь безкінечне Послання до сучасників... Кажуть, у його столі лежать 20 неопублікованих творів...

 

ДО РЕЧІ

Світ не забуває, що Селінджер — один з ідолів молоді 50–60–х років, який... досить вправно пудрив мізки багатьом своїм поціновувачам. Так, у грудні 1980 року Марк Чепмен, застреливши буддиста Джона Леннона, спокійнісінько всівся на східцях розкішного житлового комплексу, де той мешкав, і розгорнув... Що б ви думали? Правильно, книжку буддиста Селінджера...

  • Феномен Вольвачівни

    Ніхто до сьогодні не знає ні її точної дати народження, ні приблизного року смерті, ні місця поховання. Не дійшло до нашого часу і жодної фотографії чи портрета письменниці, оскільки вона не мала власних дітей і внуків, які могли б зберегти для історії подібні свідчення. >>

  • Хата-мрія Тараса

    Тарас Шевченко прожив коротке і тяжке життя. Він помер у 47 років, з яких 24 припали на кріпацтво, 10 — на заслання і лише 13 років поет був порівняно вільною людиною. >>

  • Рідна мова визволить: Євген Чикаленко 5 років добивався дозволу царської цензури на видання українських книжок

    Наближається 155-та річниця з дня народження мецената Євгена Чикаленка. Чикаленко п’ять років добивався дозволу царської цензури на видання своїх україномовних книжок, оплачував гонорари Бориса Грінченка і допомагав хворому Іванові Франку, уже сам бідуючи. >>

  • Голуба кров

    Королеві Великої Британії Єлизаветі ІІ 21 квітня виповнюється 90 років. За традицією, день народження королеви святкується двічі на рік, тому майже увесь 2016-й у Британії вважається ювілейним. Без сумніву, Єлизавета ІІ на цей час є найвідомішим монархом світу. >>

  • Реставратор нації

    Нещодавно в Музеї шістдесятництва відкрилася виставка «Він бачив крізь час», присвячена видатному історику, культурологу, філософу, археологу, громадському діячеві — Михайлу Юліановичу Брайчевському. Лише найближче оточення вченого знало його ще й як неабиякого поета та художника. >>

  • Мить Слави

    Жива легенда стверджує — допоки Оранта молитиметься за Україну в Софії Київській — незнищенним буде український дух, український народ. Тому й, певно, жодна нація цього світу не має такого сузір’я видатних жіночих постатей, які творили національну та світову історію, зупиняли світове зло, ставали символами незламності людського духу та проривного пасіонарного чину в найкритичніших для народу буревіях історії… >>