Продуктова полиця, де зуби лежать

12.12.2008
Продуктова полиця, де зуби лежать

М’ясо до святкового столу зараз кусається ще дошкульніше... (УНІАН.)

«Працюємо на холодильник!» — такий висновок робить переважна більшість українців, дивлячись на цінники в супермаркетах та базарах. Колись доступні продукти на очах стають приємною харчовою ностальгією, а на носі новорічні та різдвяні свята — гулянка для шлунка, а відтак — смерть гаманцеві. Щоправда, експерти запевняють: хвиля здорожчання продуктів харчування вже в минулому. Більше нових страшних цін на продукти ніхто не малюватиме (навіть на Новий рік!), адже їх і за нинішніми не надто купують. І якщо на новорічні свята відчутно збіднілі українці все ж нашкребуть грошей і гульнуть традиційно, то після в магазинах і на базарах настане повний штиль. Виробники ж, стримуючи ціни, економитимуть на якості своїх продуктів. Отож, дешева «паперова» ковбаско, ласкаво просимо в 2009 рік!

Найгірша торгівля за вісім років знизить ціни

«Бізнесвумен» баба Вєра з одного із поліських районних центрів потерпає від кризи — її знаний у всьому місті самогон користується віднині значно гіршим попитом. «Канєшно, я відчуваю кризу, — бідкається «вітчизняний товаровиробник». — Ось у мене хлопці, постійні клієнти, як ішли на роботу — брали «чекушку», з роботи верталися — ще одну купували. А тепер асфальтний завод стоїть — клієнтів немає. І торгу нема. А дільничний все одно за «зарплатою» регулярно приходить, ще й ціну підняв — і криза йому, гаду, по цимбалах».

Не надто тішить торгівля і продавця столичної продуктової ятки Валентину Іванівну. «Торгівля ніяка! — скаржиться жінка, перебираючи зіпсовані фрукти. — Наполовину скоротилася, якщо не менше. Ось ми запаслися на зиму морквою, картоплею, а люди не беруть взагалі — шукають де дешевше. Хазяїн щодня ціни переписує. Ось іще два тижні тому ізюм коштував 17 гривень, тепер, гляньте, — 21. Яйця влітку скільки коштували? 3 гривні! А тепер — аж 8,50». Перебірливих покупців Валентина Іванівна розуміє — сама така: мовляв, жити стало важче, ось люди й економлять.

Криза вкрай негативно позначається на рівні споживання українців — попит уже впав до показників 2000 року. Відтак продавці і товаровиробники харчів самі зацікавлені у стримуванні цін. Що, власне, вже і відбувається. «Зростання цін на продукти харчування якщо і буде, то дуже помірне. Найбільша хвиля подорожчання вже у минулому, — прогнозує керівник групи експертів Асоціації «Клуб аграрного бізнесу» Володимир Лапа. — А взагалі я не виключаю, що ціни знизяться, — особливо після новорічних свят. Адже на більшість видів продукції виробники вже знижують ціни. Це означає, що рано чи пізно це зниження має докотитися і до споживача. І така ситуація спостерігатиметься щонайменше до квітня–травня».

Із паном Володимиром погоджується і керівник аналітичного відділу «Консалтингової агенції ААА» Марія Колесник — мовляв, продукти харчування істотно не дорожчатимуть навіть перед Новим роком. «Зараз, перед святами, всі намагаються стримати ціни і знизити їх. Щороку на свята продукти дорожчають (на відміну від закордонних країн, де завжди падають ціни). Це тому, що є збільшений попит. Цього року суттєво збільшеного попиту очікувати не слід. Тому й ціни ніхто завищувати не стане», — переконана експерт.

Борошно і крупи подешевшають, а риба — подорожчає

За даними Держкомстату, в листопаді на продукти харчування та безалкогольні напої ціни хай і не значно, але зросли — на 0,2 відсотка. Найбільше подорожчали яйця — на 9 відсотків (хоча експерти і не бачать реальних підстав для цього). На 2—5 відсотків зросли ціни на молоко, вершкове масло, сири, тваринні жири, рибу та продукти з риби. Водночас майже на 2—8 відсотків знизилися ціни на олію, овочі, м’ясо птиці, свинину, рис та цукор. Фахівці прогнозують, що ціни неодмінно падатимуть і надалі — практично на всі види продукції.

«М’ясо вже дешевшає — це наслідок рекордного в історії України імпорту. До того ж реалізація знижується. Сільгоспвиробники мусять продукцію реалізувати за заниженою ціною, адже для них важливі обігові кошти», — запевняє Володимир Лапа. У супермаркетах повно мороженої імпортної яловичини по 30—40 гривень. Водночас якісна домашня телятина на базарах коштує по 60—70 гривень. Свинина дешевше — за 40 гривень можна купити непоганий кілограм м’яса. І виробники готові ще спускати ціни — товар швидко псується, і краще заробити менше, ніж нічого.

Курятина — найкращий «друг» небагатих українців, — очевидно, переживатиме пік своєї популярності. Україна, між іншим, на шостому місці в рейтингу любителів «ніжок Буша». Тому ціна на курятину, як і попит на неї, лишатимуться стабільними. Так само не прогнозують експерти відчутних цінових коливань на молочні та хлібобулочні вироби.

Не надто зростатимуть ціни після новорічних свят на фрукти та овочі — зараз попит на них дуже низький. Хоча ціна, скажімо, на цибулю та капусту на 50—70 відсотків менша за минулорічну.

Чи не найдорожчими для новорічного столу українців стануть традиційна «червона» риба та ікра — вже зараз ціна найдешевшої баночки «червоного золота» сягає 40—50 гривень. І передумов для здешевлення ікри немає. «Що однозначно буде дорожчати, так це імпортовані товари — їхня ціна зростатиме через курсову різницю. Перш за все, йдеться про рибу та ікру, — запевняє Марія Колесник. — І постачальники закладають у ціну не тільки «доларову» різницю, а й свої ризики». Несуттєво може подорожчати і алкогольна продукція вітчизняного виробництва — «ходовими» відтак стануть дешеві види горілки (а це не менше 14 гривень).

Українці економитимуть після свят

Для виробників і торговців новорічні свята — тимчасовий шанс покращити свої фінансові справи, пожвавити торгівлю. Але й вони не вплинуть на загальну картину попиту. Столичний продавець Валентина Іванівна вже знає, коли почне економити на продуктах: «Я оце своїх домашніх ще на Новий рік і Різдво побалую, а потім усе — зуби на полицю. Хто його знає, як далі буде? Треба гроші збирать на «чорний» день».

Подібну поведінку для більшості українців прогнозує Марія Колесник. «Економити на продуктах харчування українці почнуть після новорічних свят, — запевняє пані Марія, — найбільшого зниження спаду попиту варто очікувати в січні–лютому наступного року». Це й не дивно, адже експерти прогнозують відчутне падіння реальних доходів громадян. Соціологічні опитування свідчать: частка тих українців, які збираються економити на продуктах харчування, уже суттєво збільшилася — до 53 відсотків.

Марія Колесник переконана, що українські споживачі здебільшого відмовлятимуться від дорогих продуктів і обиратимуть ті самі товари, але з більш дешевого сегменту. Вже зараз деякі торговельні мережі відзначають: українці віддають перевагу дешевій продукції. Супермаркети намагаються відповідати споживацьким інтересам і проводять акції зі зниженням цін на популярні товари. На думку експертів, ця тенденція ставатиме усе помітнішою.

Постраждає «кондитерка», дорога «молочка» і копченості

Такий відчутний спад попиту для харчової промисловості — небезпечна тенденція. «Спад виробництва харчової продукції, якщо подивитися на дані Держкомстату, вже відчувається. Це при тому, що попередні роки майже на десять відсотків виробництво зростало. Зараз цього зростання немає, не виключено, що за підсумками цього року буде зафіксоване падіння», — зазначає Володимир Лапа.

«Першими наслідки падіння попиту — десь у лютому — відчують кондитери, — запевняє Марія Колесник. — Перед Новим роком попит буде, але в порівнянні з минулим роком — значно менший. Через те, що скоротяться корпоративні закупівлі подарунків для дітей. А після свят кондитерам доведеться сутужно — треба буде переорієнтовуватися на дешевшу продукцію. Другими постраждають від кризи і низького попиту виробники м’ясних виробів — дорогих копченостей. Пиво, морозиво теж не матимуть попиту. Погано купуватимуть дорогі молочні продукти — йогурти, сиркові десерти. Якщо люди братимуть кефір, обиратимуть просто звичайний кефір, без біодобавок, які впливають на ціну». Стрімке падіння попиту спостерігатиметься й на консервовану продукцію та соки — без них пересічні українці уже вміють обходитися.

Якість падатиме разом із цінами

Усі ці тенденції не додають здоров’я українській харчовій промисловості. Серйозні проблеми вже відчуває м’ясопереробна промисловість — під загрозою опинилися підприємства–гіганти. Не в кращому стані й молочна галузь.

Підприємства мусять викручуватися в умовах кризи — хто як може. «Пропонований асортимент продукції буде змінюватися, — прогнозує пані Марія. — Повної відмови від нього не буде, але в кількісному розподілі зміни будуть безумовно».

Ще одна вірогідна проблема — це погіршення якості пропонованої харчової продукції на тлі зменшення цін. Враховуючи, що фактично немає державного контролю за вмістом продуктів, ми цілком можемо отримати більше сої в ковбасі, а в маслі — рослинного жиру. «Виробники будуть заощаджувати на всьому можливому, — прогнозує Марія Колесник. — На товарозамінниках, на якості. І намагатимуться зменшити обсяг чи вагу продукції в упаковці, лишивши ціну старою. Баночку того ж йогурту, яка буде на перший погляд звичною, насправді намагатимуться увігнути і зменшити вагу продукту на кількадесят грамів».

  • Борщ не для бідних

    Ціни на продукти в Україні не те що не падають, а чи не з кожним днем піднімаються все вище, знищуючи всі сподівання людей на краще життя. Чи не єдиним виходом залишається тільки успішне виробництво, яке зможе покрити потреби населення та знизити вартість продукту. >>

  • «Титанік» іде на таран

    Даремно раділи, що нафта дешевшає. Нові реалії продовжують своє повзуче, але впевнене просування вперед спиною. Нормальний борщ уже давно зжерла інфляція. Споживчий кошик для середнього українця розрахований держкомстатом, очевидно, орієнтуючись на мертвих і ненароджених. >>

  • Купонна лихоманка

    Важко уявити людину, яка пройде повз магазин iз вивіскою «Знижки» без найменшого бажання зазирнути всередину! Так уже влаштована людська психологія, що самі лише слова «розпродаж», «знижка», «акція» діють на нас просто–таки магічно. Й умілі маркетологи на цьому почали грати давно: наші гаманці скоро тріснуть від купи дисконтних карток. >>

  • Ціновий «сказ»

    Минулий рік неабияк спустошив гаманці українців: ціни на харчі били багаторічні рекорди, а доходи не додавали оптимізму. Експерти відзначають: несприятливим економічним реаліям в Україні «підіграв» не тільки «дорогий» долар, а й стрімке підвищення цін на продукти на світових ринках: дорожчало усе — цукор, солодощі, молочні продукти, крупи, алкоголь. При цьому якість українських товарів подекуди гіршала — виробники «воюють» за ціну. «Розслаблятися» не радять аналітики українським споживачам і в новому році — готуйте щонайменше зайві 200 гривень щомісяця. >>

  • «Кожух» для оселі

    Із початком холодів українці незлим тихим словом починають згадувати комунальників, усю нашу систему обігрівання квартир та кругленькі суми у квитанціях за комунпослуги. Зігрітися у власній квартирі однаково вдається мало кому, відтак більшість шукає вихід із «морозостійкої» ситуації в оселі. Варіант — самотужки утеплити свою квартиру. Це ефективно, швидко, але досить дорого. Дешево зробити фасад можна тут, а ще дадуть гарантію на утеплення. >>

  • «Зелений змій» із позолотою

    Українським любителям оковитої, як уже повідомляла «УМ», варто готуватися до чергової хвилі подорожчання горілки. Як відомо, Кабмін має намір ввести нові мінімальні роздрібні ціни на горілчані вироби — коньяк та горілку. І якщо зараз мінімальна ціна «зеленого змія» у продажу становить14 гривень за півлітра, то, згідно з проектом Постанови Кабміну, дешевшої горілки від 18 гривень за пляшку (коньяку — 27 гривень відповідно) у магазинах не може бути. >>