Швейцарія — США: 0:1 на користь ... Мінфіну
Минулого тижня «УМ» писала, що, за нашими даними, між головним фінансистом держави та Прем’єр–міністром суттєво загострилися протиріччя, і пан Пинзеник тільки й чекає слушної нагоди для оголошення про власну відставку. Вчора ця версія знайшла ще одне підтвердження. На початку засідання, коли найгарніші слова вже були сказані, але журналісти ще не покинули залу засідань, віце–прем’єр Григорій Немиря раптом перейшов до обговорення робочих питань. «Я пропоную залучити фінансовим радником уряду компанію Blackstone group international (США)», — анонсував він текст урядової постанови. І хоча американська компанія на ринку працює понад двадцять років, управляє активами на 88 мільярдів доларів, з такою пропозицією чомусь не погодився перший віце–прем’єр Олександр Турчинов. І висунув контрпропозицію: залучити іншого радника — банк Credit Suisse. «Тим паче що «Укравтодор» має перед цим банком боргові зобов’язання», — зопалу Турчинов назвав своїм ім’ям речі, які не варто було називати. Юлія Тимошенко спробувала згладити ситуацію, заявивши, що швейцарський банк консультуватиме нас зовсім безкоштовно.
Здавалося, на цьому ситуацію вичерпають. Але тут зі свого місця виступив міністр фінансів. «Не можуть бути радниками компанії, які мають бізнес–інтереси в Україні», — цілком слушно заявив він, додавши, що його ремарка стосується саме названого тут швейцарського банку. Якщо не вважати, що з числа «своїх» досі з Юлею Володимирівною у стінах уряду намагався дискутувати тільки Пинзеник (виступи «нашоукраїнця» Івана Васюника не показові через подекуди різні політичні позиції БЮТ і НУНС), то подібна перепалка може виглядати доволі показово. Прем’єр вийшла із ситуації традиційно — запропонувала обговорити це питання без журналістів та ухвалити рішення.
Утім, яким би не було рішення уряду за закритими дверима, делікатний факт став предметом для обговорення. І «злегка» корупційний шлейф тягнутиметься за ним ще довго.
Мир селу, війна іномаркам!
Найприємнішою новиною від уряду стала обіцянка сільським товаровиробникам пролонгувати кредити, які вони взяли у комерційних банках. Як відомо, нині вартість зерна знизилася за рівень собівартості, а взяти нові кредити неможливо через жорстку політику Нацбанку. Тож селяни опинилися перед складним вибором: або продавти зерно за безцінь, або правдами–неправдами шукати гроші. Щонайменше, до травня, коли вартість зерна має піти вгору. «З комерційними банками досягнуто домовленості, що такі кредити будуть пролонговані до 1 червня 2009 року, причому за спеціальною відсотковою ставкою», — повідомила Юлія Тимошенко.
Окрім селян, на пільги можуть також сподіватися металурги, хіміки та машинобудівники. А гірнича металургія навіть може отримати пільги в оподаткуванні, пообіцяла Прем’єр. Допомагатимуть також будівельникам. Для цього Нацбанк виділить додаткові кошти двом державним банкам — Ощадному та «Укрексімбанку» — ймовірно, на ці потреби частково використають кредит Міжнародного валютного фонду. «Вони (державні банки. — Авт.) будуть досить суттєво рекапіталізовані і зможуть поновити функцію іпотечного кредитування», — пояснила свою ідею Прем’єр.
Юлія Володимирівна не пропустила нагоди продемонструвати свою важку руку. Першим «під роздачу» потрапив Фонд державного майна. Кабінет Міністрів вирішив позбавити немилу для нього структуру частини майна. Зокрема, скасував свою ж постанову піврічної давності, яка передавала у відання Фонду державні пакети акцій шести енергопостачальних компаній і чотирьох — енергогенеруючих.
Утім найрадикальнішим рішенням уряду мала стати спроба підвищити ввізне мито на імпортні автомобілі — із 10 до 25%. Нагадаємо, що саме така ставка існувала донедавна, але була знижена після вступу України до СОТ. Після стагнації вітчизняного автомобілебудування виробники вийшли з ініціативою «тимчасово» підняти митну ставку. Головним лобістом ідеї вважають Таріела Васадзе, почесного голову корпорації «УкрАВТО», дуже близьку людину до Прем’єр–міністра і, за деякими даними, одного з головних фінансистів «БЮТу». Прикметно, що міністр промислової політики Володимир Новицький на конференції з найбільшими автомобілебудівниками говорив про таку ініціативу як про дійсний факт.
Невеликий «нюанс» — після можливого ухвалення постанови Україна знову вступає в протиріччя з вимогами Світової організації торгівлі, а мрія багатьох українців купити собі нове авто відсувається на дуже далеку перспективу.
Коли цей номер готувався до друку, Кабмін ще не затвердив рішення про збільшення мита.