Юрій Луценко: Якщо якийсь дурень cхоче роздавати хабарі, то, зрештою, втратить значно більше

08.11.2008
Юрій Луценко: Якщо якийсь дурень cхоче роздавати хабарі, то, зрештою, втратить значно більше

— Пане Юрію, як міліція готується до запровадження нових правил дорожнього руху?

— У нас уже зараз, ще до запровадження жорстких штрафів, непогана картина — рік у рік радикально зменшується кількість ДТП, у тому числі зі смертельними наслідками. У цілому за рік — мінус 1300 трупів, поранених менше на десять тисяч. А кількість затримань водіїв за керування автомобілем у нетверезому стані за останні кілька днів зменшилася з традиційних 1400–1600 до менш ніж тисячі. Тобто люди вже починають готуватися до нововведень, стають дисциплінованішими.

Як готуємося ми. У нас на цей момент є сто відеокамер «Візир» вітчизняного виробництва, які записуватимуть порушення правил дорожнього руху. Закон уперше дає нам можливість робити такі записи для заочного накладення штрафу на порушників і це, я вважаю, найбільша новація закону. Відповідно, ті, хто перевищить швидкість, автоматично отримають квитанцію до сплати штрафу на достатньо серйозну суму. Половина якої, до речі, одразу йде в місцевий бюджет. Це означає, що місцеві бюджети зможуть допомогти ДАІ в технічному переоснащенні.

Наступного року ми плануємо закупити ще 900 відеокамер. Цього буде достатньо, аби навести порядок на дорогах. Я не випадково на цьому акцентую, бо вважаю, що надалі фіксація всіх автомобільних порушень повинна відбуватися через відеокамери. Патрульні без камери мають бути винятково регулювальниками або допомагати при оформленні ДТП.

— Якщо водій просто не зупиниться на вимогу працівника ДАІ, бо не хоче платити штраф 500 гривень, — що на нього чекатиме?

— Фіксується номер автомобіля. Якщо номер не зафіксує відеокамера, затримає наступний патруль. Узагалі нікому не рекомендую експериментувати з незупинкою на вимогу ДАІ. Це одне з найгрубіших порушень, яке тягне за собою вилучення водійського посвідчення. Звісно, потім це рішення ще повинен підтримати суд, але я певен, що в такій ситуації суд буде на нашому боці. Тож порушникові дорого обійдеться бажання зекономити 500 гривень.

— Наразі сто відеокамер — мало для всієї України. Водії гадають, що за порушення можна буде відкупитися сотнею, чи й п’ятдесяткою гривень хабаря замість офіційного півтисячного штрафу…

— Ця проблема, безумовно, існує, саме тому я педалюю тему техніки — відеокамери, диктофони. Бо це єдиний метод розвести ймовірного хабародавця і хабарника. З іншого боку, ми плануємо перевести всі 12 тисяч працівників ДПС на контракт, однією з умов якого буде передбачення реакції на скарги щодо неввічливої поведінки, хамства тощо. Буде передбачена навіть заборона на наявність готівки (в кишенях, автомобілі тощо) на робочому місці.

Платити штраф готівкою на місці теж заборонено: виписується квитанція, яка обов’язкова до сплати.

Працівники міліції чудово розуміють: щонайменше два–три місяці їм доведеться працювати під жорстким пресом громадського і міліцейського контролю. А от чи розуміє громадськість, що не треба давати хабарі, — це мене дійсно цікаво.

Я робитиму все, щоб у кишеню міліції хабарі не йшли. Але якщо якийсь дурень хоче роздавати хабарі, то зрештою втратить значно більше. Насправді міліція також не хоче існувати з іміджем тотального хабарництва. А міркувати, що не варто підвищувати штрафи, бо тоді зростуть хабарі, — просто безглуздо. Так можна сказати, що не треба щеплення, бо зростуть хабарі в лікарнях.

Внутрішня безпека МВС працюватиме максимально пильно у напрямі ДАІ. У нас немає закону про дозвіл на провокацію хабара, тому коли перевіряємо своїх працівників, то провокуємо їх на папірці, які дуже схожі на гроші. Якщо беруть — звільняємо, переводимо в інші підрозділи. Таким чином і закон не порушуємо, і людей очищаємо.

Звісно, боремося й іншими методами. Раніше планувалося підвищення зарплат (до п’ять тисяч максимальна і чотири тисячі — мінімальна). Тепер, в умовах фінансової кризи, побачимо. Але навіть сьогоднішня середня зарплата працівників ДАІ становить від двох до трьох тисяч, це зовсім не мало. Зрештою, кому така зарплата не подобається — будь ласка, звільняйтеся.

З 1 січня ми переходимо на контрактну форму несення служби. Вона передбачатиме дуже багато правил, за порушення яких працівник буде негайно звільнений.

— Можна припустити, що після різкого підвищення рівня штрафів міліцію чекає лавина несплачених квитанцій. Так було й досі, але ж одна річ — не сплатити через касу штраф на 17 гривень, і зовсім інше — на тисячі.

— Звісно, коли штраф був 17 гривень, то ці квитанції навіть суди не хотіли розглядати. І навіть якщо суд розглядає цю справу, то державна виконавча служба не піде стягувати таку суму. Але якщо йтиметься про 500, 2500 гривень — погодьтеся, це вже зовсім інша річ.

— Ви вважаєте, що суди впораються з напливом «автомобільних» справ?

— Думаю, що так. Я розраховую на падіння рівня порушень.

До того ж, не можна прив’язувати обов’язковість наведення порядку на дорогах із тим, чи впораються суди; це вже проблема судів. А несплата штрафу, крім того, виявлятиметься під час проходження техогляду — у такому разі людина заплатить подвійну суму штрафу. Це також передбачено новим законом.

Ще хочу звернути увагу на обов’язковість страхового поліса. Його нестача тягтиме за собою штраф, який приблизно дорівнює вартості поліса, тож час уже людям подумати над цим загальноєвропейським механізмом убезпечення автомобіля та себе.

 

ЗАКЛИК

— Давайте разом дотримуватися нових правил! — закликає глава МВС. — Бо без цього просто небезпечно ходити вулицями, випускати туди своїх дітей. Жертвою того «безпрєдєла», який сьогодні відбувається на дорогах, може стати кожен! Тому не треба кивати тільки на міліцію.

Ось, наприклад, нещодавній випадок. «Крутий» київський діяч виїжджає на розкішному «Феррарі» з ресторану на розі вулиці Банкової. На червоне світло. Врізається у «Шкоду», вона, у свою чергу, — в «Жигуль», той виїздить на зустрічну і зіштовхується з «Мерседесом». Наступного дня запитую, чим усе завершилося. Виявляється, що нічим, — крупний бізнесмен, який сидів за кермом «Феррарі», купив усім нові автомобілі. Я питаю: а де порушена справа? А нема чого порушувати — вони всі відмовилися писати заяви. І що ж буде з цим бізнесменом наступного разу?

То тільки міліція в цьому винна, чи це результат нашої загальної згоди на те, що відбувається на дорогах, у тому числі й на корупцію працівників ДАІ?..

  • Загинув за Батьківщину? Доведи

    60-річна Тетяна Горячевська пригадує, що спершу син Олександр не посвячував її з чоловіком у свої задуми. Він був інженером-теплотехніком за освітою, після закінчення вишу працював на Полтавському тепловозоремонтному заводі за фахом. >>

  • На чужині — не ті люди...

    Українці вже звикли до того, що війна в нас називається АТО, окупанти — сепаратистами, а біженці — переселенцями. Кажуть, що так зручніше «батькам нації» вести міжнародні перемовини. Це, у свою чергу, теж виявилося лише черговою брехнею і призвело фактично до капітуляції України перед так званими тимчасово непідконтрольними територіями. >>

  • «Русскій мір» у нашій церкві служити не буде»

    Село Черневе, що в Глухівському районі на Сумщині, — невелике, ледве чотириста мешканців набереться. Проте неабиякі пристрасті вирують нині в цій сільській глибинці, розташованій усього за якихось п’ять кілометрів від російського кордону. >>

  • Батько солдата

    Ця історія починається з Майдану. Олексій Кабушка пригадує, що потрапив на Майдан іще тоді, коли його, по суті, не було. Дізнавшись про те, що Віктор Янукович відмовився підписати у Вільнюсі договір про євроінтеграцію, відчув, що потрібно вирушати до Києва. Приїхав на Майдан годині о 19-й, але там нікого не було. Чоловік навіть розгубився: невже він сам такий? >>

  • «Нашим хлопцямна війні Бог дає інші очі»

    Доки ми з Юрієм Скребцем спілкувалися, він увесь час відволікався на телефонні дзвінки. Усі вони переважно стосувалися поранених українських воїнів, життя яких від самого початку бойових дій на Донбасі дніпропетровські лiкарi рятують постійно і цілодобово. >>

  • Зона як заповідник

    Чорнобиль і через 30 років після аварії на атомній станції є загадкою. Ми відправилися туди в організований тур, прихопивши власний старенький дозиметр 1987 року випуску... Нагадаю, напередодні 30-х роковин із часу вибуху на ЧАЕС Президент підписав указ про створення Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника. >>