— Пане Ассанте, на фестивалі кінодебютів ви теж дебютували — у ролі члена журі. Як вам перший млинець?
— Я справді вперше оцінюю чиїсь картини і виношу вердикт. Насамперед я погодився брати участь у роботі журі, тому що там були дуже досвідчені у своїй професії митці, найвищої кваліфікації. Це було чудово — працювати з ними: журі було дуже талановитим.
— Я знаю, що ви гарно ставитесь до молодих режисерів. Чи зацікавив вас хтось із них на рахунок співпраці?
— Ну, я багато працював з молодими режисерами. Актор завжди сподівається бути втягнутим у якусь нову талановиту гру, в нові творчі завдання. Якщо ти працюєш із кимось молодим і неймовірно талановитим, то це і твоє власне творче зростання. Тому мені дужедуже цікаво працювати з молодими режисерами, це завжди великий шлях для обох — і для режисера, і для актора. Актора запрошують зніматися в картині, тільки якщо режисер відчуває, що він якимось чином може удосконалити, покращити або створити історію, можливо, цікавішу, ніж задумував режисер. Тобто причина запрошення якогось актора на певну роль — допомогти режисеру яскравіше розповісти історію. І якщо режисер талановитий, це дає артисту набагато більше творчого натхнення, свободи...
Я не знаю, чи зміг би я співпрацювати з тими режисерами, які показувалися на «Молодості», бо не знаю, чи підходжу їм, які в них завдання і чого вони хочуть досягти. Кожний режисер надзвичайно індивідуальний у творчості. Я маю на увазі, що бути режисером чи актором у кіно — це дуже персоніфікований момент, дуже особистий, це надзвичайно суб’єктивна робота. Тобто що вони хочуть зобразити на моєму обличчі, щоб представити свою роботу? Я думаю, що кожного разу, коли тебе запрошують, — це завжди несподіванка, сюрприз.
— Кого вам цікавіше грати — бравих американських солдатів чи героїв на кшталт Одіссея або Наполеона?
— Для мене найважливіша річ — це глибина почуттів. Це той критерій, за яким я оцінюю сценарій. Коли я бачу твір, який насправді має глибину, це як знайти поезію. І потім ти говориш щось типу «Я хочу це зіграти!». Це те ж саме, коли ти слухаєш пісню і кажеш: «Я хочу це заспівати!». Це найважливіше для актора — знайти глибину предмету, проблеми, теми.
На той час, коли я зіграв Наполеона в серіалі «Наполеон і Жозефіна», я довгий час грав Наполеона в театрі. Я дуже серйозно поставився до цієї ролі на сцені, всю попередню підготовчу, розумову, емоційну роботу провів перед спектаклем. Відтак я зрозумів емоційну історію Наполеона. Для виконання в театрі це була дуже складна роль, тому що Наполеон — це шекспірівський герой: пристрасті Отелло, сумніви Гамлета, амбіції Маккіавеллі. Дуже складна особистість. За збігом обставин мене запросили зіграти цю роль і в кіно. Я грав багато ролей — і дуже великі, і маленькі, і в мене є досвід гри і досвід роботи з вивчення персонажа. Зараз я розумію предмет. І це насправді є атом моєї кар’єри. Іншими словами, мені доводилось грати ролі, тому що я довго вчився.
— Чи не було у вас потім комплексу Наполеона?
— Обидва рази після того, як я зіграв його в театрі і в кіно, у мене були довгі періоди депресії, тому що роль забирала багато енергії, і я ніколи не був задоволений результатом. Довгий час потому я був дуже сумним, розстроєним. Таке може відбутися з багатьма ролями, вони забирають велику частину твого серця. Але якщо ти незадоволений результатом, відчуваєш дискомфорт, наслідки можуть бути серйозні.
— Ви вже двічі були в Україні, познайомилися з країною із якимись кіноперсонами. Якщо раптом вам запропонують знятися в українському фільмі і сценарій вас зацікавить, чи можливо таке, що ви би погодилися?
— Хахаха, я не знаю. Я не схожий на українця. Швидше, я виглядаю як італієць. Знаєте, все знову залежить від історії. Якщо режисер каже, що я абсолютно підходжу для цієї ролі... Це дуже важливо, особливо в кіно, щоб емоційно і фізично ти підходив на роль, тому що в протилежному випадку люди скажуть «я не вірю». Якби був підходящий матеріал і я би відповідав ролі, чому ні? Я думаю, що гірше за все — це робити те, для чого ти не підходиш, і це дуже неприємно для актора.
— Ви часто буваєте в Східній Європі. Що вам цікаво в цьому регіоні?
— Три роки тому я зробив фільм із молодим румунським режисером Крістіаном Немеску («Каліфорнійські мрії», відзначені на Каннському кінофестивалі) і кілька років допомагав просувати цей фільм. Я кілька разів знімався у Румунії, були зйомки в Болгарії, Угорщині, Росії — почав працювати в Східній Європі давно, я багато вивчав її і можу сказати, що люблю Східну Європу. Вона креативна, вона перебуває в стадії відродження, вона розвивається економічно. Знаєте, тут багато феноменів і творчої енергії. Для мене відвідання цієї частини світу завжди є хвилюючим і захоплюючим попри деякі труднощі, які переживають країни цього регіону. Для митця зараз це одне з найцікавіших місць, тому що там є багато провокаційних думок про реальне значення наших свобод і привілеїв.
— Минулого року ви були на кінофестивалі «Ноєв ковчег» у Чечні. Які ваші враження?
— Без сумніву, ви не можете відвідувати такого роду місця, якщо нічого не знаєте про них, про те, що там відбувається. В Чечні дуже красиві люди, гостинні, доброзичливі, і те, що вони живуть в умовах розділення, в стані психологічної війни — це велика драма. Психологічно весь цей драматизм дуже відчувається. Я був дуже схвильований тим, що вони мене запросили, і було сумно усвідомлювати весь жах цієї трагедії. Вона величезна і тягне за собою дуже серйозні наслідки в майбутньому. Мене це турбує.
Ти від’їжджаєш звідти зі змішаними почуттями, розуміючи, наскільки складний цей регіон. Я сподіваюсь, там буде мир, тому що вони не заслуговують другої війни.
— Поїздка в Чечню змінила ваші романтичні уявлення про Росію?
— Ні, тому що я ніколи не романтизував Росію. Я люблю російську літературу, російське кіно, російську історію, але я зовсім не ставлюся до неї романтично. У мене дуже об’єктивний погляд на реальність — і не тільки щодо Росії, але й щодо всього світу. Якщо ви вивчаєте світову історію, якщо вам цікава історія управління світом, ви стаєте дуже об’єктивним щодо влади. Я ніколи не відчував романтичних почуттів щодо ідеї влади, держави, насилля і так далі.
— Зазвичай успішні голлівудські актори не цікавляться регіонами, віддаленими від ЛосАнджелеса, не їздять у гарячі точки. Чому ви це робите?
— Я не знаю, але мені завжди з молодих років було цікаво, як керується світ політично. Мабуть, це тому, що я виріс у вільній державі. І завжди почувався щасливим, тому що коли дивився на інші напрямки, в інші боки, там було пекло, нестерпна обстановка. Багато років я вивчав політичну історію, читав серйозні дослідження, цікавився, як влаштований світ геополітично і хто ті, що диктують політику в світі. Коли я став старшим, мене почали багато запрошувати в різні країни. Але я не їжджу з ілюзіями. І я не їду, коли комусь потрібна моя політична підтримка — бо я там не для того, щоб підтримати того чи іншого політика, я там тому, що мене запросили. Я не хочу впливати на вибір людей, які живуть у якійсь країні, тому що я поїду додому, а жити з цим політиком їм. І не хочу, щоб люди думали, що в мене є якийсь особистий або фінансовий інтерес. Це величезний привілей — бути запрошеним.
— Яка найцікавіша зустріч була у вас на «Молодості»?
— Я дуже вдячний Андрію Халпахчі, тому що, поперше, він запросив мене в Київ, а подруге, він є пристрасним захисником кіно і демократичних процесів. Тому він був для мене найцікавішою людиною, яку я тут зустрів — адже він зробив цей фестиваль. І я знаю, яку величезну відповідальність він несе і яку відданість демонструє. Його відданість помітна не лише в Україні та Києві, а й у всьому світі на подібних фестивалях. Це неможливо переоцінити. У нього дуже широкий погляд на світ, дуже масштабний. Він — втілення надії.
— Коли ви приїдете в Україну знімати свій документальний фільм?
— Очевидно, ми повернемося в Україну не раніше січня, як тільки я закінчу всі свої найближчі справи і виконаю зобов’язання. Тому що зараз я повинен працювати і заробляти гроші.
ДОСЬЄ «УМ»
Арманд Ассанте
Американський актор театру й кіно, продюсер
Народився 4 жовтня 1949 р. у НьюЙорку (США).
Починаючи з 1963 р., знявся загалом у 94 фільмах, серед яких («Одіссей», «Каліфорнійські мрії», «Гангстер», «Дзеркальні ігри: відображення перше», «Королі Мамбо», «Суддя Дред», серіал «Наполеон і Жозефіна».
Спеціалізація — драма, кримінал, бойовик.
Сімейний стан — розлучений (із Карен Ассанте), має двох дітей.