Ціна на сало «підкачала»

11.10.2008

Найбільше подорожчали олія, м’ясо та хліб

Їжа для українців стає усе більш дорогим задоволенням — шалене подорожчання продуктів харчування «з’їдає» всі підвищення до заробітних плат і вимагає «добавки». Статистика зовсім не тішить: в Україні у вересні поточного року ціни на продукти харчування і безалкогольні напої виросли на 33,5 відсотка у порівнянні з вереснем 2007 року. І продовжують зростати. Такі дані наводять у Державному комітеті статистики України. Найбільше за цей рік подорожчали м’ясо та м’ясні продукти, молоко, олія, фрукти, хліб, макаронні вироби, а найменше — овочі та алкоголь. Усе той же Держкомстат зазначає: 50 відсотків усіх витрат середньостатистичної української родини йде на харчування — це найбільш відчутна стаття затрат.

Однак розслаблятися експерти українцям не радять — харчі й надалі дорожчатимуть. «За великим рахунком, майже всі продукти мають подорожчати, — запевняє «УМ» президент Асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Алекс Ліссітса. — У першу чергу, йдеться про м’ясо та молочні вироби». Причини Алекс Ліссітса називає «задавнені»: в Україні майже не залишилося великих індустріальних ферм, які займаються свинарством і вирощуванням великої рогатої худоби. Поголів’я корів падає щомісяця і зменшується високими темпами — так, кількість великої рогатої худоби за останні 20 років зменшилася вже у п’ять разів. Звісно, назріває проблема і з молоком. «82 відсотки молока на ринку виробляється у підсобних господарствах, тобто купується у населення. І лише 18 відсотків виробляється на підприємствах. А темпи падіння кількості худоби величезні, бо в селах живуть переважно люди літнього віку, які не мають можливості та й фінансової вигоди тримати худобу. Тому, я думаю, у будь–якому випадку слід очікувати підвищення цін як на молочну продукцію, так і на м’ясо. Треба також зазначити, що в сільському господарстві є такий термін, як «сезонність». Це означає, що взимку зазвичай виробляють менше молока, а тому і закупівельні ціни на нього зростатимуть. У якому це буде вигляді, у яких відсотках, зараз дуже важко сказати. Ці цифри визначатиме імпорт — тобто наскільки він буде збалансований — і те, яким буде внутрішній попит. Але щонайменше на 10 відсотків до кінця року молоко та м’ясо подорожчають».

Кури врятують від вегетаріанства

Однак є і втішні новини: цього року в Україні гарний урожай олійних культур, і ціни на світовому ринку досить стабільні. Тому фахівці не прогнозують подорожчання олії — воно якщо і буде, то лише незначне — максимум 3—5 відсотків.

Стабільними, за словами Алекса Ліссітси, повинні бути й ціни на курятину та яйця. «Завдяки тому, що в Україні вироблено дуже багато зернових (і майже 70 відсотків — це фуражне зерно), у нас буде достатньо кормів, зокрема, й для птиці. А тому ціни мають бути незмінними. Максимум — це сезонні коливання перед новорічними святами».

Щодо овочів та фруктів, то тут ситуація неоднозначна. На традиційно українські овочі — моркву, картоплю, буряк — ціни залишатимуться стабільними, адже цьогоріч урожай на ці культури був удалим. А ось вартість імпортних фруктів та овочів — під питанням. «Україна не забезпечує себе фруктами й овочами, а тому ми залежимо від імпорту та зовнішніх ринків — це, перш за все, Туреччина, Ізраїль та інші держави. Вартість їхньої продукції залежить від того, які врожаї будуть у цих країнах. Очікується, що підвищення цін буде, але не таке суттєве — п’ять–сім відсотків до кінця року».

Однак із прогнозами не все так просто — на вартість продуктів харчування неодмінно впливатиме курс долара. Вже зараз підприємливі бабусі «відпускають» сир та яйця на ринках «з урахуванням» «стрибучого» долара. Про імпортні фрукти–овочі говорити взагалі не доводиться. Тому експерти не виключають: вартість харчів дорожчатиме прямо пропорційно зростанню курсу долара. «Але якщо підняття цін відбудеться на 20—30 відсотків, воно буде пов’язане не лише з якимись проблемами в сільському господарстві, а й зі спекулятивними моментами на валютному ринку України», — запевняє Алекс Ліссітса.

Європа теж страждає. Але ми сильніше

Загалом же ціни на продукти харчування стрімко зростають і в ЄС. І, за оцінками Європейської Комісії, в майбутньому вони залишатимуться високими. Найбільше від відчутного зростання цін постраждали дванадцять країн—нових членів ЄС. У державах, таких як Болгарія, продуктова інфляція становила майже 22 відсотки.  Однак навіть ці вражаючі показники продовольчої інфляції не йдуть у жодне порівняння з інфляційними показниками України, де ціни на продукти харчування у квітні 2008 року зросли у порівнянні із квітнем 2007 року на 48 відсотків, зазначають в УКАБ.

Однак експерти  Асоціації «Укра­їнський клуб аграрного бізнесу» переконані, що інфляційні чинники на продовольчих ринках України вже значною мірою залишились у минулому. Щоправда, ціни це все одно суттєво не зупинить.

  • Борщ не для бідних

    Ціни на продукти в Україні не те що не падають, а чи не з кожним днем піднімаються все вище, знищуючи всі сподівання людей на краще життя. Чи не єдиним виходом залишається тільки успішне виробництво, яке зможе покрити потреби населення та знизити вартість продукту. >>

  • «Титанік» іде на таран

    Даремно раділи, що нафта дешевшає. Нові реалії продовжують своє повзуче, але впевнене просування вперед спиною. Нормальний борщ уже давно зжерла інфляція. Споживчий кошик для середнього українця розрахований держкомстатом, очевидно, орієнтуючись на мертвих і ненароджених. >>

  • Купонна лихоманка

    Важко уявити людину, яка пройде повз магазин iз вивіскою «Знижки» без найменшого бажання зазирнути всередину! Так уже влаштована людська психологія, що самі лише слова «розпродаж», «знижка», «акція» діють на нас просто–таки магічно. Й умілі маркетологи на цьому почали грати давно: наші гаманці скоро тріснуть від купи дисконтних карток. >>

  • Ціновий «сказ»

    Минулий рік неабияк спустошив гаманці українців: ціни на харчі били багаторічні рекорди, а доходи не додавали оптимізму. Експерти відзначають: несприятливим економічним реаліям в Україні «підіграв» не тільки «дорогий» долар, а й стрімке підвищення цін на продукти на світових ринках: дорожчало усе — цукор, солодощі, молочні продукти, крупи, алкоголь. При цьому якість українських товарів подекуди гіршала — виробники «воюють» за ціну. «Розслаблятися» не радять аналітики українським споживачам і в новому році — готуйте щонайменше зайві 200 гривень щомісяця. >>

  • «Кожух» для оселі

    Із початком холодів українці незлим тихим словом починають згадувати комунальників, усю нашу систему обігрівання квартир та кругленькі суми у квитанціях за комунпослуги. Зігрітися у власній квартирі однаково вдається мало кому, відтак більшість шукає вихід із «морозостійкої» ситуації в оселі. Варіант — самотужки утеплити свою квартиру. Це ефективно, швидко, але досить дорого. Дешево зробити фасад можна тут, а ще дадуть гарантію на утеплення. >>

  • «Зелений змій» із позолотою

    Українським любителям оковитої, як уже повідомляла «УМ», варто готуватися до чергової хвилі подорожчання горілки. Як відомо, Кабмін має намір ввести нові мінімальні роздрібні ціни на горілчані вироби — коньяк та горілку. І якщо зараз мінімальна ціна «зеленого змія» у продажу становить14 гривень за півлітра, то, згідно з проектом Постанови Кабміну, дешевшої горілки від 18 гривень за пляшку (коньяку — 27 гривень відповідно) у магазинах не може бути. >>