Інший погляд: про воєнний альбом Андрія Котлярчука «Звільнена Київщина»
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
Василь Шкляр, автор роману «Ключ» — першого психологічного детективу в сучасній українській літературі.
Аналітичних статей про цей роман написано вдосталь. Але спробуймо прочитати його так, ніби ніколи не чули про цю вже хрестоматійну книжку.
Головний герой на початку надій не подає: у нього скрута з житлом, грошима, він щойно вибрався з напівкримінальної халепи і тепер зависає у барі. Але зовнішня непривабливість картини різко контрастує з думками героя — Андрія з промовистим прізвищем Крайній. Він освічена та мисляча людина, працює у політичній газеті (проте не втрачає здорового погляду на політику). Схоже, це віддзеркалення автора, його двійник — від загального бачення світу аж до схильності шукати в усьому містичні знаки. Саме крайнім він виявляється, коли таємничо зникає чоловік, який одного суботнього зимового вечора дав Андрієві ключ від своєї квартири.
З цього моменту роман перетворюється на містично–еротично–філософський детектив. Це масове чтиво долучає читача до вишуканого дійства — пошуків людини у світі. Звичайне шукання зниклого перехожого обертається розгадуванням і осмислюванням образу–особистості «суботнього» чоловіка. Символи та знаки від незнайомця поволі стають абстракцією, що починає впливати на конкретику власного життя головного героя, відкриваючи йому зовсім інший шлях.
Роздуми про незнайомця непомітно переплітаються з образом іншого зниклого в романі — художника Олекси Остапчука, гаслом якого була нехитра, а проте плідна теза: «Ми мазюкаємо лише свої сни!». Розгадуючи і цю долю, Андрій Крайній поступово й сам стає чи не митцем — аж так, що навіть темні і хтиві думки несподівано проростають соковитими порівняннями та метафорами. В результаті маємо історію митця у світі. Філософський шлях від цинічного репортера до закоханого поета автор не став псувати ідилією — адже кожному митцеві належить бути по–своєму нещасним. Мабуть, це перевтілення людини сьогодення на людину вічності і є головним месиджем роману.
А пошуки загадкового «суботнього» чоловіка завершилися результативно, та про це говорити не випадає — все–таки «Ключ» є детективом.
Катерина ГІРИЧ
У двох цьогорічних числах журналу «Сучасність» (№1–2, 8) друкувалися фрагменти з нового роману Василя Шкляра «Залишенець». Окремою книжкою твір вийде наприкінці року.
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
У місті Парк-Сіті американського штату Юта в день відкриття кінофестивалю Sundance 23 січня відбудеться світова прем’єра другого повнометражного фільму українського режисера Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки». >>
До основної конкурсної програми 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю вперше за 25 років відібрали стрічку української режисерки: цьогоріч - це фільм Катерини Горностай "Стрічка часу". >>
Створену Кременецько-Почаївским державним історико-архітектурним заповідником за дорученням Міністерства культури та стратегічних комунікацій інвентаризаційну комісію - не допустили до роботи представники Свято-Успенської Почаївської лаври. >>
Список із 25 об’єктів світу, що потребують збереження оприлюднив Всесвітній фонд пам’яток (World Monuments Fund, WMF). Серед об'єктів, що увійшли до переліку на 2025 рік – столичний Будинок вчителя, турецьке місто Антак'я, історична міська структура Гази та Місяць. >>
«Я зрозумів, що мушу бути українофілом – це я зрозумів цілком свідомо. І от я жадібно ухопився за українство. Кожнісіньку вільну від «офіційних занять» часину я присвячував Україні. Перша ознака національності є мова – я й нею найперше заклопотався», - писав Агатангел Кримський. >>