Арт–некрофілія

18.09.2008
Арт–некрофілія

Даміен Херст і його «Золоте теля».

Вересневі торги Sotheby’s стали поворотним пунктом у розвитку сучасного мистецтва. Після того як за 218 творів найвідомішого британського художника Деміена Херста заплатили 111 мільйонів 577 тисяч фунтів стерлінгів (198 мільйонів доларів), хто буде слухати принципових мистецтвознавців, які наполягатимуть, що коров’ячі голови та тигрові акули в формаліні — то не мистецтво? На щастя, наш вітчизняний олігарх Віктор Пінчук вчасно захопився contemporary art, і всі бажаючі в Україні могли самі скласти думку про мистецько заформалінені Херстом коров’ячі голови, подивившись їх у PinchukArtCentre минулого року. До речі, серед багатьох арт–об’єктів саме заформалінена коров’яча голова із золотим диском на лобі продалася найдорожче — за 10,3 мільйона фунтів(18,6 мільйона доларів) її придбав якийсь анонім. Тигрову акулу продали за 9,5 мільйона фунтів — про щасливого власника відомо тільки те, що він із Європи і купив експонат для своєї колекції. А раптом нам пощастило, і це Віктор Пінчук? Надія помирає останньою... Менше за всіх пощастило зебрі — за неї віддали лише 1 мільйон 100 тисяч фунтів, хоча аукціоністи оцінювали її вдвічі дорожче. А от у загальних прогнозах експерти були скромнішими, вони пророкували оптовому «зібранню творів» Херста виторг у 65 мільйонів фунтів стерлінгів. Та нинішні любителі сучасного мистецтва «за ціною не постояли». Замість валятися на скотомогильниках, безневинно увічнені коров’ячі голови милуватимуть око схиблених багатіїв.

Деміен Херст, звісно, задоволений результатами аукціону. Він із повним правом тепер стверджує, що його мистецтво продається навіть тоді, коли руйнуються банки. «Я думаю, це означає, що люди віддають перевагу вкладенню грошей у метелики, а не в банки, — сказав художник. — Мені здається, світ став кращим».