Максим Стріха: «Геронтократія» врятувала українську науку

29.08.2008
Максим Стріха: «Геронтократія» врятувала українську науку

За сумарними показниками, бюджетне фінансування української науки цього року вперше перевищило 1 млрд. доларів. Сума ніби вражає. Проте, за словами заступника міністра освіти і науки Максима Стріхи, на Заході мільярд доларів — це бюджет максимум декількох добрих університетів. Нещодавно Міністерство фінансів «зарубало» розроблений Міносвіти проект побудови службового житла для дев’яти тисяч молодих науковців: на це потрібен був мільярд гривень. «Я цікавився на своєму рідному радіофізичному факультеті співвідношенням талановитої молоді, і майже 80 відсотків із них — це не кияни», — каже Максим Стріха. Саме через неможливість отримати житло молодь іде з науки в інші сфери або ж емігрує. Про проблеми сучасної науки «УМ» розповідає заступник міністра освіти і науки, доктор фізико–математичних наук Максим Стріха.

 

«Я звик відверто висловлюватися з приводу багатьох питань»

— Максиме Віталійовичу, ви відомий учений, перекладач, письменник. Що спонукало вас погодитися на чиновницьку посаду? Чи ви сподівалися, що можете щось реально змінити?

— Я справді людина досить далека від чиновницьких стандартів. Я звик і до академічної, і до особистої свободи, і для мене прийняти цю пропозицію означало значно змінити свій спосіб поведінки. Скажімо, я часто й відверто висловлювався з приводу багатьох питань суспільно–політичного життя. Зараз часом не можу собі цього дозволити. На жаль. Але коли міністр освіти Іван Олександрович Вакарчук несподівано для мене запропонував цю посаду, я так само не міг відмовитися, тому що я насамперед науковець, і мені не байдуже те, що відбувається з наукою в Україні. Я усвідомлював, що це для мене унікальний шанс спробувати щось змінити на краще. Зрозуміло, що це дуже складно. Але за умови, коли міністром є людина, яка розуміє значення науки і яка сама є першорядним науковцем, — це не безнадійно.

— Які перші труднощі були на цій посаді, коли ви відчули, що систему неможливо змінити, що вона вже, так би мовити, «зацементована»?

— Якби в мене були ілюзії, що можна все зразу змінити, провести швидкі й рішучі реформи і отримати принципово іншу ситуацію, я, очевидно, відчув би велике розчарування. Але пропрацювавши чверть століття в українській науці, трохи знаю її зсередини, а відтак ілюзій не мав. Тому намагався зосередитися не на якихось глобальних проектах реформування, бо зрозуміло, що, виходячи з невизначеності мого часового ресурсу, плекати якісь захмарні плани було б щонайменше безвідповідально.

Ми з міністром домовилися, що зосередимося на точкових, але важливих реальних діях, які дадуть конкретний (і далекосяжний) результат для української науки. Скажімо, однією з найгостріших проблем для України є питання наукової інформації. Ми вже років 20 як майже припинили через бідність передплачувати західні журнали. А відтак виховали ціле покоління кандидатів наук, значна частина з яких не тримала в руках жодного свіжого англомовного наукового часопису. Це неприпустимо — з погляду потреб повноцінної інтеграції української науки в світову. І зараз уже передплата окремих паперових примірників для окремих бібліотек нічого не вирішить. Потрібна масована передплата інтернет–версій, доступних для всього загалу українських дослідників. І от ми провели переговори через нашу мережу УРАН, яка з лютого цього року під’єднана до європейської системи GEANT, з вісьмома провідними науковими видавництвами світу і отримали унікальну пропозицію про доступ до всіх їхніх періодичних видань для всіх наукових установ України, під’єднаних до УРАНу. Нам пішли назустріч неймовірно. Адже зазвичай річна перед­плата всього цього набору видань лише для однієї бібліотеки коштує понад мільйон доларів. У нас же всю систему УРАН, яка об’єднує понад 60 університетів, погодилися підключити як одну велику установу. Відтак тестове підключення на чотири місяці, вже починаючи з 1 вересня, могло коштувати нам близько мільйона гривень. Але наразі навіть цей мільйон не знаю, чи ми отримаємо, бо через повінь в Західній Україні всі кошти спрямовуються туди.

Сьогодні для України дуже важливим питанням є створення мосту між наукою й економікою. Вважаю, що ця проблема навіть гостріша, ніж стан самої української науки. При всіх проблемах нашої науки вона справді продукує якісні результати, і ситуація тут уже не катастрофічна. Кризу середини 90–х ми минули — це я можу сказати цілком відповідально. Українська наука може сьогодні дати економіці значно більше, ніж економіка готова взяти. І це зрозуміло, бо економіка у нас, на жаль, не високоукладна, а сировинна. Відтак високотехнологічні результати, наприклад, в електроніці, просто не затребувані українською економікою.

А крім того, ми нібито забули про світовий досвід: успішні держави, які впроваджували високі технології, скрізь створювали конкурентні переваги для наукомістких виробництв. Робили це тому, що високі технології на першому етапі — це завжди ризик. І навіть сьогодні Фінляндія продовжує підтримувати ультрауспішну NОКІА, бо це національний бренд, який перевів країну на зовсім новий технологічний рівень. А у нас Міністерство фінансів фактично зруйнувало за останні три роки (починаючи від секвестру бюджету в березні 2005–го) українські технопарки — чи не єдині успішні острівці інноваційності. Зруйнувало не зі злої волі, а через принципове неприйняття самої ідеї технопарків, яка передбачає на певному етапі гарантовані державою конкурентні переваги для того, щоб там розвивалися високі технології. Адже позиція Мінфіну — це позиція ринкового фундаменталізму (нікому ніяких переваг). Але за таких умов основою економіки може стати не електроніка, а хіба що заводи з розливу «Кока–коли». Українська NOKIA тоді не матиме жодних шансів з’явитися…

«Якщо ми візьмемося за дуже вузьке коло пріоритетів, то можемо і їх втратити»

— А чи не варто Україні не розвивати всі наукові напрями, а зосередитися на найперспективніших — тих, де є найкращі результати?

— Колись ми намагалися розвивати справді все. І за інерцією, гірше чи краще, розвиваємо це далі. Є спокуса зосередити натомість кошти в якійсь одній «проривній» точці. І мотивація тут розумна — середній розмір гранту нашого Державного фонду фундаментальних досліджень складає 40 тисяч гривень. За такі гроші можна зробити дуже мало (сьогодні прилади, обладнання й реактиви — дорогі). Середній розмір російського державного гранту — близько півмільйона доларів.

Безумовно, треба концентруватися на пріоритетах. Але тут потрібна певна обережність. Я люблю наводити приклад відомої постанови 1948 року про кіно, коли товариш Сталін запитав радянських кінематографістів, а скільки ми знімаємо фільмів на рік. Йому відповіли «80, товаришу Сталін». — «А скільки з них геніальних?» — «Вісім». І тоді «великий друг радянських кінематографістів» наказав: давайте знімати лише вісім, зосередивши на них усі ресурси — аби вони були ще геніальніші. Але зі знятих наступного року восьми (дорогих за радянськими мірками!) фільмів геніальних не виявилося жодного: було зруйновано фахове середовище міцних «середняків», у якому тільки й можуть формуватися окремі високі злети.

Очевидно, це стосується й науки. Сьогодні (принаймні, в природничих науках) уже майже неможливі самоуки, геніальні одинаки. Для того, щоб діяв якийсь ультрауспішний науковий колектив, навколо нього повинно бути досить широке фахове середовище, яке могло б підживлювати цей колектив думками, результатами, людьми.

«Наша аспірантура мусить наближатися до критеріїв PhD–студій»

— А як ви ставитеся до переходу на присудження ступеня доктора філософії — PhD так, як це є на Заході?

— У рамках Болонського процесу ми будемо переходити на PhD. Але помилкою було б вважати, що цим єдиним для всієї «постболонської» Європи ступенем доктора філософії в кожній із європейських країн усе й обмежується. Є англійська система, яка справді передбачає один ступінь, хоча зараз запроваджується й другий — doctor of science. Є французька система, що передбачає також вищий щодо PhD ступінь, який дуже важко здобути — grande docteur. Якщо в Бельгії PhD — це шість років підготовки, то grande docteur — це близько 20 років наукової праці. Є німецька система, яка прийнята й у сусідній Польщі, де є доктор філософії і вищий щодо нього доктор–габілітат. Тобто в Європі одно– й двоступенева система співіснують. І, виходячи з конкретної української ситуації, я схиляюся до думки тих, хто вважає, що повинна бути збережена двоступенева система атестації. Бо в нас зараз не так багато мотивацій до наукової праці. А написання ще однієї дисертації — це потужна мотивація, і її не треба забирати.

Але щодо кандидатської, то, безумовно, ми мусимо забезпечити дотримання стандартів програм PhD в Україні. Себто наша аспірантура мусить наближатися до критеріїв PhD–студій — і за тривалістю (не менше чотирьох років), і за кількістю прослуханих сучасних курсів. А до того ж сам омріяний ступінь нехай здобувають лишень ті, хто пройшов очну аспірантуру й реально працює в науці, а не бізнесмени з політиками. Ці норми нової редакції Закону «Про вищу освіту», внесеної міністерством до парламенту, мають зупинити навалу відверто липових дисертацій, особливо в соціогуманітарних науках.

— За деякими даними, з України виїхали 45 тисяч учених. Що можна зробити, аби хоча б частину цих учених повернути назад?

— Я не знаю, чи точна ця цифра, але загальні втрати української науки ще більші — у нас було близько 300 тисяч дослідників у 1991 році і лишилося близько 140 тисяч зараз. У 1999 році Євген Марчук, будучи кандидатом у президенти, назвав цифру: з України безповоротно виїхали чотири тисячі докторів наук. Вартість підготовки одного такого фахівця вищої кваліфікації за західними стандартами — близько мільйона доларів. Отже, маємо багатомільярдні прямі українські інвестиції в добробут розвиненіших країн найдорожчим, що маємо: інтелектом. Зараз ці процеси еміграції дуже сповільнилися — все ж таки в нас стало краще жити, й доктор наук отримує уже не 20 доларів, а кількасот (на рівні початківця в комерційній фірмі). Але про рееміграцію реально можна буде говорити тоді, коли Україна витрачатиме на науку не 0,86% свого ВВП, як зараз (із них з бюджету лише 0,4%, решта — позабюджетні кошти), а бодай 2% — як обіцяє нам програма «Український прорив», бо саме таким є сьогодні середній показник ЄС…

— Можливо, вам не сподобається такий термін, як геронтократія, але чи не здається вам, що саме вона панує в українській науці? Середній вік академіка — 70 років.

— Старіння — це гостра й печальна проблема науки, з якої через згадані вище причини вимивається активна молодь. Середній вік нашого кандидата наук — 52 роки, доктора — за 60, академіка — за 70. Але водночас я щиро вважаю: Україні дуже пощастило, що президентом Національної академії наук у ці складні перехідні роки був Борис Євгенович Патон, який, виходячи зі свого колосального авторитету, мужності й внутрішньої некорумпованості, зберіг Академію наук. Я боюся, що якби в 90–ті роки Академією керував хтось молодший, але не такий авторитетний і не такий вольовий, ми могли б втратити найважливіший сектор національної науки. Тому що академія — це земля, це нерухомість, це майно в центрі Києва й інших великих міст. Це давно вже б розтягнули. І якби ми не мали геронтократії, то, можливо, і не мали підстав сьогодні говорити про серйозну українську природничу і технічну науку як таку.

  • Що там, у голові?

    Знання, які людина повинна засвоїти, множаться у геометричній прогресії. Чи здатен наш мозок витримати такі навантаження? А може, він уже досяг піку свого розвитку і радіє, що новітні технології забирають на себе частину його функцій? >>

  • Підкорене небо

    У радянські часи Всесвітній день авіації та космонавтики відзначали справно. Власне, у той час усі досягнення, пов’язані чи то з польотом у космос, чи то з появою нового літака, прирівнювались мало не до державних свят. Сьогодні цю дату також відзначають, проте масштаб суттєво зменшився. Чи розвивається авіація та космонавтика сьогодні? >>

  • «Небесний тихохід»

    Фахівці навчально-наукового центру «Небесна долина», що діє у Вінницькому національному технічному університеті, передали військовослужбовцям розвідувального підрозділу, який виконує завдання в зоні бойових дій на сході України, безпілотний розвідувальний комплекс власної розробки. >>

  • Філософ волокон із чвертю ставки

    Ярослав Шпотюк — фізик-матеріалознавець, закінчив Львівський національний університет імені Івана Франка (ЛНУ) та займався науковими дослідженнями у Франції. Науковець здійснив майже неможливе і захистився одразу в двох навчальних закладах: у ЛНУ та університеті Ренн 1. >>

  • НаЗУБок

    Усім відома фраза: «Одне лікуєш — інше калічиш». Але далеко не завжди ми можемо побачити зв’язок між прийомом якихось ліків і проблемою зі здоров’ям, яка виникає через деякий час. Особливо при протезуванні зубів. >>