Мине зовсім небагато часу, як практично кожен землянин зможе визначати своє місце на поверхні планети з точністю до сантиметра, а момент свого перебування в ньому — з точністю до мікросекунди. Уже нині зробити це дозволяють американська система GPS та російська система ГЛОНАСС, які спираються на космічні супутникові мережі, а до 2015 року планується розгорнути аналогічну західноєвропейську систему Galileo. От тільки необхідну точність вони дають не завжди, бо залежать від волі власників — у періоди міжнародних криз інформація раптом починає «огрублюватися» до сотень метрів, знижується її достовірність. Та якщо сателітарні комплекси доповнити мережею наземних станцій, котрі вноситимуть відповідні корективи, то кінцевий споживач отримуватиме точну інформацію в будь–якому разі.
У Росії першу регіональну навігаційну систему створили кілька років тому на базі Ярославської області, і досвід її експлуатації в 2006—2007 роках показав високу ефективність та можливість легко адаптувати до інших місцевостей. Нині черга випробувати її в Україні, оскільки система є плодом спільної праці українських та російських фахівців, а також космічних відомств обох держав. Відповідно до міжурядових домовленостей, пілотною областю для «обкатки» регіональної навігаційної системи вибрали Вінниччину, для чого тут найближчим часом встановлять щонайменше шість наземних станцій для обробки супутникової інформації — потім вони передаватимуть дані споживачам через звичайні канали інформаційних комунікацій. У перспективі локальна система стане фрагментом єдиної національної навігаційної системи.
Її прикладне застосування обіцяє серйозний економічний (і не тільки економічний) ефект. Для країни з високим транзитним потенціалом нова система дозволить створити дієву мережу управління транспортними засобами. Якщо, наприклад, автомобіль оснастити радіопристроєм, то менеджери автопідприємства можуть відстежувати його рух по країні в режимі реального часу — спробуй кудись відхилитися від маршруту! Цю систему неможливо переоцінити у боротьбі з такою формою контрабанди, як лжетранзит: на кожну вантажівку, що перетинає територію держави, досить навішати радіопристрій — і весь її рух фіксуватиметься до дрібниць. Навігаційна система також полегшить вирішення геодезичних та кадастрових завдань.
Можна навести цікавий факт: у місті Ямпіль під час цьогорічної липневої стихії саме завдяки американській GPS вдалося встановити точну висоту паводку. Річ у тім, що внаслідок дуже швидкого підняття рівня води повністю затопило мірні лінійки, за якими доти вимірювали рівень Дністра. Тоді активісти з громадської асоціації «Зелений світ Поділля» використали свою високотехнологічну апаратуру, яку отримали з–за кордону: пристрій GPS розташували біля самої поверхні води і за сигналами супутників до сантиметра визначили координати точки над рівнем моря.
Створення регіональної навігаційної мережі у Вінницькій області обійдеться приблизно в 360 тисяч доларів — саме стільки коштуватимуть всі наземні станції разом. Як скоро вони запрацюють? Відповіді на це запитання поки що немає — все залежатиме від темпів фінансування, яке повинна взяти на себе держава.