Третім будеш?

18.02.2004

      Компанія «Цифровий стільниковий зв'язок України» (торгова марка DCC) заявила про свої плани покрити мобільною мережею стандарту GSM на частоті 1800 МГц близько 80 відсотків території країни протягом двох років. У першу чергу обладнання буде встановлено у таких містах, як Київ, Донецьк, Дніпропетровськ, Харків, Одеса, Луганськ, Запоріжжя, Сімферополь, Львів. За словами президента ЦССУ Валерія Степаненка, очікується, що перший дзвінок у новій мережі буде здійснено вже у квітні поточного року.

      Для реалізації цього проекту створюється спільне підприємство з найбільшим оператором Туреччини Turkcell. Він отримає 51 відсоток акцій у новому СП і внесе 50 мільйонів доларів у статутний фонд. Інші 49 відсотків акцій спільного підприємства отримають вітчизняні акціонери (зокрема донецьке ЗАТ «Систем Кепітал Менеджмент») в обмін на свою частку в ЦССУ пропорційно пакетам. Операційний контроль над новим підприємством здійснюватиме турецька сторона, так само, як і призначення топ-менеджменту. За словами генерального директора Turkcell Музафера Акпінара, спочатку в розвиток мережі буде вкладено 100 мільйонів доларів, проте загальну суму інвестицій у проект, відзначив він, ще зарано визначати. Вітчизняні фахівці вважають, що ця сума найближчими роками може сягнути 400 мільйонів доларів.

      Проект має певний недолік, пов'язаний винятково з технічними проблемами. По-перше, два лідери вітчизняного ринку — «Український мобільний зв'язок» і «Київстар GSM» — працюють у стандарті GSM на частоті 900 МГц. А ця частота вимагає значно менших вкладень у телекомунікаційне обладнання, а відповідно собівартість послуг у цих операторів нижча. Недарма кілька років тому ще один оператор, який має ліцензію на використання частот стандарту GSM-1800, — компанія Golden Telecom — відмовився від розширення стільникової мережі й зосередився на інтернет-послугах, міжнародному та місцевому зв'язку та ІР-телефонії. Мабуть, фінансовий тягар розвитку мобільної мережі цього стандарту виявився заважким навіть для американців, які частково контролюють цього оператора.

      По-друге, у СП, яке створюють ЦССУ та Turkcell, надто великий програш у часі порівняно з двома іншими операторами. Мало того, що останні вже мають мережу на 70-80 відсотках території України, лідери ринку «підчистили» більшість і перспективних, і потенційних клієнтів. Темпи нарощування абонентської бази після осінньо-зимового буму (запровадження 19 вересня минулого року безкоштовних вхідних дзвінків, а також традиційні новорічні акції операторів та їхніх дилерів) поступово знижуються. Тобто СП доведеться не стільки шукати нових користувачів, скільки переманювати їх у інших операторів. А для цього доведеться суттєво демпінгувати на ринку, що ускладнить повернення початкових інвестицій.

      По-третє, вітчизняні споживачі досить консервативні: вони не дуже охоче змінюють «свого» оператора. Тим паче що певні групи людей (трудові колективи, друзі, сім'ї) переважно з міркувань економії на спілкуванні обирають одного оператора, тому перехід до іншого можливий лише за умови одночасної зміни компанії, що надає послуги стільникового зв'язку. А це досить проблематично, враховуючи консерватизм. Крім того, значна частина старих мобільних телефонів, якими користуються українці, не підтримують стандарт GSM-1800.

      Зрештою, не можна забувати і про оператора «Українські радіосистеми» (торгова марка WellCOM). У квітні минулого року керівники компанії заявили про намір протягом календарного року покрити своєю мережею найбільші міста та основні автошляхи країни, включно з Хмельницьким. Проте півроку тому ці плани загальмували через те, що акціонери (фірми, що пов'язані з ПриватБанком і дніпропетровським оператором «Оптима-телеком») не знайшли взаєморозуміння з чиновниками Держкомзв'язку та інформатизації.

      Утім експерти галузі вважають, що «Українські радіосистеми» мають непогані перспективи, бо за ними стоять потужні дніпропетровські фінансові структури. На противагу донецьким (саме їх представляє ЦССУ), WellCOM уже має мережу в столиці та близько 40 тисяч абонентів; працює на «дешевшій» частоті 900 МГц та на рік раніше почав виходити на загальноукраїнський ринок. Фахівці зазначають, що саме між цими двома компаніями найближчим часом і розгорнеться досить серйозна боротьба за почесне право зватися третім національним оператором.

Костянтин ЗВАРИЧ.