Аби не витрачатися на потяг, сядемо на літак...

18.06.2008
Аби не витрачатися на потяг, сядемо на літак...

«Сідайте щільніше, підвеземо зовсім недорого!»

У бездонному і неосвоєному українському небі вже найближчим часом може стати тісно: щонайменше дві нові авіакомпанії, орієнтовані на масового пасажира, готові недорого продати нам свої послуги. Йдеться про так звані «лоу кости» — компанії, які спеціалізуються на дешевих рейсах. Тим часом традиційні вічтизняні авіаперевізники, відчувши подих близької конкуренції, вже продають частину квитків за цінами, зниженими в три—п’ять разів.

 

Блискуча тінь від «німецьких крил»

Близько місяця тому міністр транспорту Йосип Вінський, презентуючи своє дітище першого вітчизняного авіадискаунтера — компанію «Візз Ейр Україна» — загадково повідомив: ще дві компанії готові літати з наших аеропортів на таких самих пільгових умовах. Днями стало відомо, що йдеться про німецького «лоу коста» «Джерманвінгс» (у перекладі «німецькі крила». — Авт.) та представника Арабських Еміратів «Аль Арабія».

«Джерманвінгс» — дочірня компанія знаменитої «Люфтганзи» — планує здійснити перший політ до України в наступному році. Якщо всі бюрократичні моменти врегулюють, літаки з червоною емблемою фірми возитимуть пасажирів рейсом Київ—Берлін. А вже звідти можна буде здійснити пересадку в понад 50 міст Європи, до яких літають «Крила». Якщо задум буде успішним, німці підуть далі й відкриють рейс до Кельна, де знаходиться базовий аеропорт «Джерманвінгс». Кельн, до речі, є одним із найбільших європейських хабів (транзитних аеропортів. — Авт.), звідки компанія літає в 60 напрямках.

«Німецькі крила» вже мають досвід польотів до країн колишнього СРСР, виконуючи регулярні рейси з Москви і Санкт–Петербурга. Мінімальна вартість квитка Москва–Берлін, яку декларує реклама, не така вже й низька — 108 доларів без аеропортових та інших зборів. Але найцікавіше, що вартість польоту не дозволяє зменшувати... російська авіаційна служба: аби захистити власних перевізників від «демпінгових» цін. Спроба бронювання на сайті «Джерманвінгс» підтвердила цей тариф: полетіти з Москви до Берліна на цьому дискаунтері та повернутися назад у «непікові» дати серпня нинішнього року коштуватиме 316 доларів зі зборами.

На нинішній день керівництво компанії ще не знає, якою може бути вартість квитків із Києва, але припускає, що вони коштуватимуть трохи дешевше від московських 50—60 євро. Утім така ціна є на третину дешевшою від вартості автобусного квитка! До того ж потягом і автобусом треба їхати добу, а летіти навіть за умови мінімального комфорту приблизно півтори години.

Головну проблему — пробити заслін українського бюрократа — «Джерманвінгс», як повідомляють добре інформовані джерела, вже розв’язав. Тоді як «батьківська» компанія «Люфтганза» впродовж кількох років домовлялася про дозвіл своїм літакам, що виконували рейси Київ—Франкфурт, залишатися на ніч у Бориспільському аеропорту, «дочка» встигла піти значно далі — головні дозволи, за неофіційною інформацією, вже одержано. При цьому анонімні чиновники з авіаційного відомства твердять: прихід компанії лобіювали дуже впливові особи.

Шейхи — народ не дріб’язковий

Заява про наміри «Ель Арабіа» звучить значно претензійніше: компанія планує не тільки дешево літати з Києва у маловідому більшості українцям Шаржу, а й за прикладом «Візз Ейр» відкрити українську дочірню фірму й організовувати польоти всередині країни. Бізнесмени з Арабських Еміратів пообіцяли придбати для внутрішніх низькобюджетних рейсів п’ять літаків «Ейрбас–320». Таку пропозицію зробили главі Державіаадміністрації України Олександру Давидову на перемовинах в Еміратах. При цьому вартість одного нового «Ейрбаса» у базовому виконанні — понад 70 мільйонів доларів, а черга на заводі–виробнику тягнеться... двадцять років. «Ель Арабія» не боїться конкуренції й літатиме на такому ласому шматочку для перевізників, як Київ—Сімферополь, а також освоюватиме нові маршрути, наприклад, Київ—Луганськ.

Українська столиця стане для «Ель Арабіа» найзахіднішим містом, з яким вона організує повітряне сполучення. Компанія, що базується в Еміратах, найдалі на Захід літає тільки до Стамбула, приземляючись на додатковому аеродромі «Сабіх». Зате з пересадкою в Шаржі пасажири можуть незадорого мандрувати до Індії, Шрі–Ланки, Ірану, Єгипту, Пакистану, Малайзії — саме тих країн, куди регулярні перевізники з України, фактично будучи монополістами, або не літають зовсім, або пропонують дуже дорогі квитки. Тож усі охочі до екзотичних мандрівок без турфірм невдовзі можуть отримати додатковий шанс і світ побачити, і гроші заощадити.

А в Європі не такі вже вони й «лоу кости»

Українські традиційні перевізники, хоча й не вважають «лоу кости» своїми конкурентами (і представники дискаунтерів також всіляко відхрещуються від того, що вони зазіхають на шматок пирога звичайних авіаліній. — Авт.), на близьку появу «бюджетників» відреагували радикальним зниженням цін. «Аеросвіт» оголосив, що найдешевші квитки на липневі рейси Київ—Сімферополь коштуватимуть 50 гривень, а «Міжнародні авіалінії України» декларували ціни трохи більше 250 грн. Липень, мабуть, був обраний не випадково: перший вітчизняний «лоу кост» починає літати Україною саме в липні. Втім, як пояснили в компанії, нині квитки за 50 гривень уже закінчилися, натомість на гарячі липневі дні можна придбати місце в літаку за 35—45 доларів з оплатою у гривнях за курсом НБУ.

Виходить, що квиток на літак традиційної авіакомпанії (із легким сніданком, без доплати за багаж) коштуватиме, як купе на 12–й фірмовий потяг Київ—Сімферполь, — 165 гривень. «Лоу костом», як відомо, можна подолати цю відстань за 79 гривень плюс 58 гривень за одиницю багажу. Їхати ж треба 14 годин, а летіти — півтори.

Цікаво, що Україна, яка може сміливо називати 2008 рік «роком «лоу–костів», вкотре демонструє, що наші тенденції в економіці традиційно «розбігаються» з ситуацією в Європі. Так, якщо українські авіаквитки стрімко дешевшають, то у найближчих сусідів Польщі, вони, навпаки, дорожчають. Більшість «лоу костів», які літають у цю країну, оголосили, що вони таким чином змушені реагувати на світове подорожчання нафти. Політ із Варшави до країн Середземного моря подорожчав на 100—200 злотих (45—90 доларів). У «чорному списку» дискаунтерів, які підвищують ціни, — «Центральвінгс» (доплата за пальне від 30 до 100 злотих), «Джерманвінгс» (запровадила доплату за багаж), світовий лідер «лоу кост» перевезень «Райнейр» (30 відсотків — ріст цін за багаж і відправлення). Експерт польського повітряного ринку Ерик Клопотовський заявив: «Епоха польотів за один злотий уже закінчилася».

До речі, «Райнейр» та британський дискаунтер «Ізі Джет» відзвітували про збитки в першому кварталі 2008 року. Ще чотири «лоу кости» у квітні оголосили про власне банкрутство.

...Представники вітчизняних авіакомпаній не пояснюють, за допомогою яких чинників їм вдається знижувати вартість квитків і залишатися «на крилах», якщо пальне дорожчає щодня. При цьому, як неофіційно заявляли представники «лоу кост»–компаній, заправити літак у найбільшому українському аеропорту обходиться їм на третину дорожче, ніж на Заході. Експерти вважають, що через посилення конкуренції перевізники змушені обмежувати власну рентабельність (попередня вартість квитків це, очевидно, дозволяє) або підвищувати тарифи на фактично монопольних рейсах.

Боротися ж власникам авіакомпаній є за що: за прогнозами, у найближчі два роки пасажиропотік на внутрішніх рейсах зросте у два—два з половиною рази. Аеропорт «Бориспіль», готуючись до буму, вже до осені має збудувати окремий термінал для «лоу костів» із пропускною здатністю 600 пасажирів за годину.