Інший погляд: про воєнний альбом Андрія Котлярчука «Звільнена Київщина»
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
Автопортрет.
Унікальна особистість, талановитий фотограф, самовідданий митець, культурний посол, авантюрист за покликанням, людина фантастичної енергії... Це — про Івана Дудкіна, одного з найвідоміших українських мандрівників. Усе своє життя він присвятив невтримній пристрасті — з рюкзаком та фотоапаратом блукати планетою. Його світлини з успіхом демонструвалися на 62 персональних фотовиставках у 24 містах України і багатьох країнах світу (Польща, США, Індія...). В активі Івана Федотовича, крім усього іншого, — гірські сходження на вершини Кавказу, Саян, Піренеїв, Тянь–Шаню, Гімалаїв, Аляски тощо. Пішки, на катамарані, велосипеді, мотоциклі, автостопом він здолав десятки тисяч кілометрів по найцікавіших куточках планети, здійснив два навколосвітні плавання.
— Тож як ви, пане Іване, дожились до таких нескінченних одіссей?
— Запитання просте й водночас складне. А відповідь слід шукати десь на генетичному рівні, бо іншого нема. Мандрівки виникають не самі по собі, а тоді, коли в людській душі нуртує велика жага до зміни місць і дуже хочеться побачити, а що ж там, за обрієм. Тоді стаєш мандрівником автоматично. Ще в студентські роки мене багато що цікавило: я співав у хорі, танцював у балетній школі, займався боксом, боротьбою, грав у збірній університету з шахів... А якось пішов на концерт Давида Ойстраха — і мене зачарувала скрипка, тож на другий день знайшов собі викладача, в комісійному магазині купив скрипку — і почалась наука. Проте мене вистачило ненадовго — через рік приїхали спортсмени–кубинці, і я, захопившись новим заняттям, пішов у секцію боротьби, а згодом став чемпіоном університету у своїй — середній — вазі. Була ще альпіністсько–туристична секція, записався й туди. Однак із–поміж усіх моїх численних захоплень найбільше й найтриваліше, яке пройшло через усе життя, — це мандри, а разом із ними — фотомистецтво й журналістика (нею займаюсь теж давно, проте не регулярно; вже у зрілому віці вступив до Національної спілки фотохудожників України й зараз очолюю її Київську організацію).
— Отже, ви не зовсім стандартний мандрівник?
— Так, бо мандрую не за путівками, а сам. Узяв велик, кинув його у багажник літака і, скажімо, приземлився в Голландії. А тоді — велике кільце по Європі: Голландія—Бельгія—Франція—Люксембург—Бельгія—Голландія. А згодом — іще карколомніші маршрути... Багато мандрував велосипедом по Іспанії та Франції, а також по Америці, зокрема в районі Великих американських озер, це на півночі континенту. Зовсім суперова мандрівка — на велосипеді по Алясці.
— А почалося все з вашої професії геофізика, якій віддали 30 років?
— У складі експедицій на науково–дослідних суднах я побував на десятках великих і малих островів у різних частинах земної кулі: на Канарських і Зеленого Мису, на Маврикії та Шрі–Ланці, на Мальдівських і Сейшельських, на Курильських і Гавайських, на Сокорі та Окінаві...
— То ви добре володієте англійською?
— Отож–бо, що ні: в університеті вчив французьку, а англійської не знаю. І є для мене три речі, які найчастіше провокують нестандартні ситуації: фінанси, мова і ця вічна спрага новизни, це майже аномальне, невтоленне, неконтрольоване бажання — побільше побачити і сфотографувати.
— Кажуть, ви спізнали екстрим мандрівок ще юнаком?
— У студентські роки пройшов на лижах усю Крайню Північ Союзу: Кольський півострів, Карелію — і так аж до Таймиру. Деякі відрізки — сам, а деякі — з групою. Звісно, не за один раз.
— То скільки ж це ви світу побачили?
— Загалом відвідав 83 країни Європи, Азії, Африки та Америки — і зафіксував їх на фотоплівці. В деяких був лише 1 годину, у Сінгапур, скажімо, навідувався 7—8 разів, а в Гвінеї працював 4 роки — як геофізик.
— Отже, вам є що розповісти й показати після своїх подорожей?
— Напевно, не знайти іншого фотохудожника, який би мав таку кількість персональних виставок в Україні. Багато їх організовував разом із посольствами — США, Італії, з представництвом Лівану тощо. Постійно діюча — в посольстві США в Україні (там представлено близько 100 робіт). Про всі мої мандрівки написано сотні статей, зроблено багато теле– і радіопередач.
— Кожну з виставок можна назвати великою культурною подією. Як на мене, вашим фотографіям, із погляду пізнання світу, ціни нема. Вони так і просяться в унікальний альбом.
— Мабуть, так. Але я, хоч добре вмію організувати експедицію і знайти для неї спонсора, проте книжку сам підготувати не осилю. Потрібні помічники. Поки що я спромігся видати лише диск — до нього увійшло 300 фотографій.
— А вас ці мандрівки не втомлюють? Усе–таки не завжди в них усе комфортно.
— А дихати та обідати я ж не втомлююсь. Мандрівки — це мій стиль життя. Здійснюю їх не над силу, а з величезним бажанням і задоволенням. Ні за які гроші мене б не змусили цього робити, якби я цим не жив.
— Кожна фотографія з вашої колекції, здається, має свою історію народження?
— І якби ці історії розповісти, вийшла б досить цікава книжка. Ось погляньте на цю світлину — я зняв її на півострові Монтерей у Каліфорнії, це на крайньому заході Америки. Блукаючи, натрапив на ділянку мертвих дерев, і мене вразила їхня таємничість, якась особлива аура. Довго бродив — шукав точку зйомки. Все знімати не було потреби, вибрав лише 2 дерева і відповідний ракурс. Сідало сонце. Я ще близько години чекав, аби з’явились птахи — і була б відчутна динаміка. Бачите? Мертвий знімок справді ожив!.. Або ось це «Прощання з сонцем» в Індії. Дуже мальовнича церемонія. Пускання квітів по Гангу разом зі свічками, ще інші дійства...
— Усе–таки дуже непросто, опинившись серед чужих людей і не знаючи мови, орієнтуватися.
— За багато років мандрівок я пройшов велику школу спілкування, і про це можна чимало розповідати — і смішного, і не раз навіть досить драматичного. Тож тепер це вже не становить для мене жодної проблеми.
— Найпам’ятнішою для вас була мандрівка на Аляску?
— Таких, суперових, було кілька: на Аляску, в Скелясті гори — Колорадо, по Європі, в Іспанію... Велосипедом і пішки. Їх тривалість різна — 1–2 місяці, залежно від фінансів.
— Які свої фото вважаєте найціннішими чи, сказати б, найекзотичнішими?
— Із даху торгового центру в Нью–Йорку. Цих фотографій уже ніхто не повторить.
А я тоді ніяк не міг зрозуміти, чому мені так невтримно хочеться познімати саме цей центр. Просто якась містика. Маю також фото кількох чудес світу, зокрема піраміду Кукулькана на півострові Юкотан, Петра в Йорданії тощо. А ще одна з улюблених моїх тем — жіночі та дитячі портрети...
— Чи траплялися в мандрах екстремальні ситуації?
— І досить багато. Хоч я завжди був готовий до будь–яких сюрпризів, проте часом несподіванки очікували в найнесподіванішому місці. Скажімо, зустріч з атолами Мальдівів подарувала каскад незвичайних пригод і шалених за напругою емоцій, а одна з них могла коштувати життя. Це коли, коротко кажучи, течія винесла мене в океан, і тут з’явилися три великі акули. У прозорій воді добре було видно сірі веретеноподібні тіла, загострені морди та зловісні плавці у формі сокири. Три морські розбійниці стали кружляти навколо мене. Інколи зупинялися, а потім стрімко кидалися вперед, явно демонструючи цікавість до моєї особи... Для самозахисту я використав деякі способи, відомі з давніх–давен. Найголовніше — не панікувати, хай там що! В жодному разі не тікати, інакше акула після своїх страхітливих танців кинеться навздогін, і за кілька секунд усі проблеми скінчаться. Найліпше — залишатися на місці або навіть іти в контратаку. Іще один спосіб — кричати на цих виродків: вони бояться гучних звуків... Я воював за своє життя так завзято, що побачив катер із друзями, тільки коли він був уже зовсім поруч...
— То в чому ж усе–таки феномен Івана Дудкіна?
— У нас чомусь виробився стереотип, що, аби жити красиво й цікаво, з «родзинкою», — потрібні великі гроші. А мій феномен зовсім не в тому, що багато побачив, а в тому, що я, зовсім не багата людина (в мандрівці їжу готую собі сам, сплю — де випаде), зрештою досяг вищого пілотажу — примудрився здійснити суперові експедиції і не просто радію, а кайфую від життя сам та скрашую його своїм численним друзям. Це прекрасна людська здатність — усе бачити, відчувати, всьому співпереживати; тоді душа — як скрипка Страдіварі: лише легесенько торкнешся, а вона вже звучить! Це рівень якості життя. Автоматично з’являється інша здатність — дивитися на світ філософськи. Таку людину важко вибити з сідла, вона до всього підходить із розумом, мудро.
Уже багато десятиліть я після своїх мандрівок показую слайди в Будинку вчених. На ці вечори збирається дуже багато людей, хоч оголошення завжди досить скромне. Просто люди вже знають і чекають таких зустрічей. І завжди рефреном на них проходило: «О, який ти щасливчик — тобі вдалося стільки побачити. А ми тут такі бідні...» І хоч скільки я пояснював, розказував — усе одно: «Там, за рубежем, красиво, а ми тут нічого не бачимо...»
Це мене зрештою розізлило. І ось якось кажу великому залу: «Покажу вам попурі з моїх знімків по світу». І показую: «Це — Піренеї, Іспанія; це — річка Ебро, теж Іспанія; це — Балатон, Угорщина...» Цілу годину показував. По всьому — бурхливі аплодисменти. Маса емоцій.
А я й кажу: «Цього разу, шановні, я вас обманув. Усе, що ви бачили, знято в околицях Києва, в Карпатах, у Криму...» Зал подивований: «Не може бути!». «Може. Ось це озеро — в селі Підгірці, що під Києвом, — придивіться до знайомих краєвидів. А це — на Лисій горі, он далі — силуети Києва. А це — Дніпро під Херсоном. А це — Крим...» У залу був шок! А я вперше в житті дав їм наочний урок: цікаве, красиве — поруч, лиш треба глянути на нього іншими очима. І на життя треба глянути іншими очима. А то звикли, що краса — лиш там, далеко, на іншому кінці світу, до якого не дістатись...
Мандри — справді мій стиль життя. Але якби я замкнувся сам у собі — гріш ціна була б тим мандрам. А я віддаю їх людям. І, може, всі мої одіссеї варті одного щирого схвильованого запису в «Книзі вражень», який залишила одна старша пані: вона ходила й ходила по виставці і все не могла покинути її. І дякувала, що я подарував їй багато хвилин радості й насолоди. А це вже, згодьтеся, — місія...
На недавній персональній виставці Івана Дудкіна в Палаці мистецтв «Український дім» (травень 2008 р.) було представлено 120 фоторобіт — неймовірно цікавих світів і тем. Жодна людина, відвідавши її, не вийшла байдужою — про це свідчать численні записи в «Книзі вражень», де рясніє від вигуків: «Фантастично!.. Феноменально!..» Може, тому, що разом із паном Іваном відвідувачі побували там, у незнаних краях, і відчули, яка мала, красива і вразлива наша планета? А ще, можливо, були вражені прекрасним баченням і розумінням нюансів та інтриг життя, філософським і часто гуморним підтекстом знімків, оригінальними композиціями та художнім вирішенням і несамовитою любов’ю автора до динаміки й авантюр. Запитання «А яка країна для вас найкраща?» Іван Дудкін дуже не любить. Бо це, вважає, не географічне, а людське поняття. Можна говорити хіба про гарний чи поганий клімат, рівень життя тощо, а коли виголошуємо «найкраща», то тут уже у права вступає людське серце...
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
У місті Парк-Сіті американського штату Юта в день відкриття кінофестивалю Sundance 23 січня відбудеться світова прем’єра другого повнометражного фільму українського режисера Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки». >>
До основної конкурсної програми 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю вперше за 25 років відібрали стрічку української режисерки: цьогоріч - це фільм Катерини Горностай "Стрічка часу". >>
Створену Кременецько-Почаївским державним історико-архітектурним заповідником за дорученням Міністерства культури та стратегічних комунікацій інвентаризаційну комісію - не допустили до роботи представники Свято-Успенської Почаївської лаври. >>
Список із 25 об’єктів світу, що потребують збереження оприлюднив Всесвітній фонд пам’яток (World Monuments Fund, WMF). Серед об'єктів, що увійшли до переліку на 2025 рік – столичний Будинок вчителя, турецьке місто Антак'я, історична міська структура Гази та Місяць. >>
«Я зрозумів, що мушу бути українофілом – це я зрозумів цілком свідомо. І от я жадібно ухопився за українство. Кожнісіньку вільну від «офіційних занять» часину я присвячував Україні. Перша ознака національності є мова – я й нею найперше заклопотався», - писав Агатангел Кримський. >>