Сів у крісло — отримуй мільйони!

30.05.2008
Сів у крісло — отримуй мільйони!

На непримітній голографічній наклейці можна заробити мільярди.

Методів заробити сотні мільйонів, користуючись службовим кріслом, є дуже багато. Причому про більшість із таких неймовірних можливостей пересічний громадянин, який ніколи не входив до складу жодного уряду, навіть не здогадується. Нещодавно до редакції «УМ» потрапили дуже цікаві документи, які дають змогу побачити різні схеми великого заробітку практично на рівному місці.

 

Ну що б, здавалося, копієчка?..

Минулого тижня Кабінет Міністрів України ухвалив, здавалось би, доволі неважливу, малоцікаву та суто технічну постанову — про затвердження нових зразків марок акцизного збору для алкоголю і тютюну. І, звичайно ж, встановив на них ціну. Вартість кольорової стрічки, якщо порівняти її з вартістю самого товару, виявилася доволі символічною: для тютюнових виробів — 5,5, для алкогольних напоїв — 10,3 копійки за штуку. Непоінформована людина на таку інформацію й уваги не зверне — дві копійки, п’ять чи десять? Невелика різниця. Але фахівець, побачивши такий документ, тільки руками сплесне — виявляється, деякі люди дістали змогу отримати надприбутки.

Ще донедавна «тютюнові» і «алкогольні» марки коштували, відповідно, 2,2 і 3,7 копійки. Але час не стоїть на місці, «сірі» дилери вперто намагаються наводнити ринок своєю продукцією, тож влада взялася захищати споживачів від підробленої продукції. Насамперед вирішила поміняти засоби захисту підакцизних товарів. Виконавця, як це не дивно, визначали кулуарно. Ним стала комерційна структура — консорціум ЄДАПС, якому віддали навіть право інтелектуальної власності на товар. Постанову готували в авральному темпі — за якихось дев’ять днів. Нечувана оперативність для такої інертної структури, як Кабмін. При цьому жодному іншому виробникові не дали змоги не те що висловити свої пропозиції, а й навіть узяти участь в обговоренні проекту.

У кулуарах стало відомо, що спочатку виробник планував підняти вартість марки до нечуваних п’яти копійок. Цифра ж у десять копійок просто шокувала людей, що знають стан справ у галузі. При цьому фахівці стверджують в один голос: зміна технології захисту практично не впливає на собівартість голографічної продукції, а суттєвих змін до поліграфічних вимог акцизної марки не висували. До речі, конкурент ЄДАПСу, якого так і не допустили до участі у тендері, державне підприємство «Укрелекон», стверджує, що і раніше встановлені ціни були явно завищені. Але урядовці, не пояснюючи причин, надали перевагу комерційній структурі. Прості арифметичні дії, втім, дозволили зрозуміти, чому зацікавлені люди працювали так швидко і так тихо: якщо помножити різницю вартості однієї марки на їхню загальну кількість, виходить, що фірма–виробник може заробити понад 300 мільйонів гривень!

Цікаво, що Міністерство фінансів та його керівник спочатку були категорично проти пропозицій ЄДАПСу. Проти Віктора Пинзеника навіть розгорнули піар–кампанію у мережі інтернет, звинувачуючи міністра у ненавмисному бажанні просовувати на український ринок фальшивий алкоголь та інших гріхах, а народний депутат України Василь Грицак звинуватив його в недолугій політиці, маніпуляції з бюджетними коштами та інших гріхах. Чи то на міністра таке сильне враження справили публікації на невідомому інтернет–ресурсі, чи, можливо, з ним відбулася серйозна розмова впливових людей, але хоч би там як не було, свою позицію Віктор Михайлович поміняв на 180 градусів. І разом із Податковою адміністрацією благословив проект.

Аби зрозуміти ціну питання, наведемо цифри: кількість виготовлених впродовж минулого року елементів голографічного захисту монополістом ринку СП «Голографія» (входить до консорціуму ЄДАПС) — майже 9 млрд. (!) штук. Адже потребу в захищених документах має не тільки МВС, а й Міністерство освіти, інші організації та відомства. Нехитрий підрахунок вказує на розмір очікуваного в 2008 р. прибутку консорціуму тільки за рахунок голографічних елементів — понад 500 млрд.(!) гривень. І це щороку. Якщо проаналізувати офіційні дані, виходить, що ЄДАПС займає нині понад 99 відсотків усього українського ринку.

Хто міліцію обдурить, тому... суперприбуток буде

Ще раніше консорціум ЄДАПС дивним чином переміг у змаганні з конкурентами за право друкувати документи суворої звітності із голографічним захистом для Міністерства внутрішніх справ. Фахівці цієї компанії уважно ознайомилися із вимогами замовника, скрупульозно прорахували свої витрати і подали рахунок — 110 мільйонів гривень. Конкурент — державне підприємство «Укрелекон» — провело ці самі математичні дії і з’ясувало, що воно може виконати цю ж саму роботу за... 11 мільйонів! ЄДАПС взяв час на роздуми і тоді ошелешив народ сенсаційною новиною: виявляється, завдяки новітнім технологіям, які нещодавно втілили у концерні, вони знижують ціну уп’ятеро! До 21 мільйона гривень. Керівництво МВС, вочевидь, було настільки шоковане чудовим перевтіленням, що навіть не зуміло порівняти дві цифри: 11 і 21 мільйон. Тому уклали контракт... правильно, із концерном ЄДАПС.

Керівник «Укрелекону» Микола Коваленко з іронією говорив, як, мовляв, добре, що державне підприємство запропонувало свої послуги — завдяки їм зекономлено майже 90 мільйонів! Саме звідси ростуть ноги тих явно завищених тарифів, які, справедливо обурюючись, змушені платити ми з вами, коли звертаємося до підрозділів МВС за паспортами, водійськими правами, важливими довідками тощо.

У редакції лежить копія листа міністра Юрія Луценка до Кабінету Міністрів. «Консорціум ЄДАПС є єдиним постачальником бланків суворого обліку на пластиковій основі для потреб міністерства, — пише Луценко. — Нещодавно міністерство отримало пропозицію щодо підвищення цін на 42,7%. Водночас консорціум не надав інформації стосовно собівартості виробництва товару». За підрахунками ЄДАПСу, пише міністр, вартість голографічного елемента «МВС–7» становить 113,3 гривні — це 82,7% від загальної вартості документа. Працівники міністерства не полінувалися і самі провели дослідження українського ринку голографічної продукції. Результати їх неабияк здивували. «В цілому на ринку вартість 3D голограм не перевищує 40 гривень, — пише Юрій Луценко. — А це майже втричі нижче ціни, запропонованої консорціумом».

Співрозмовник «УМ» на фірмі, яка виконує голографічні роботи, навів навіть наочніший приклад: «Ми нещодавно виконували замовлення однієї фірми. Елемент, за технікою виконання майже ідентичний «МВС–7», ми продавали за... дві гривні при обсязі замовлення 500 одиниць». Різницю бачите: 113 гривень і дві?!! Міністр запропонував: дати доручення Антимонопольному комітету проаналізувати такі дії консорціуму, оскільки вони містять ознаки узгоджених та антиконкурентних дій. Відповіді немає.

Конкуренти — нам не друзі

Консорціум ЄДАПС, безсумнівно, підприємство солідне: володіє новими технологіями, має солідну виробничу базу. І, беручи участь у відкритих тендерах, безсумнівно, міг би заявляти конкурентоспроможні ціни та чесно перемагати в конкурсах. Натомість використовуються методи жорсткого лобізму та знищення конкурентів. Скажімо, народний депутат України від Партії регіонів, генерал Василь Грицак, колишній начальник департаменту ресурсного забезпечення МВС, обстоює інтереси цієї фірми дуже активно, навіть не приховуючи цього. У редакційному сейфі — копія листа народного обранця до Президента України. Зміст та стиль його доволі цікаві.

«За інформацією, отриманою від виборців, ТОВ «N» начебто безпідставно використовує ліцензію, видану Службою безпеки України, — пише депутат до глави держави, додаючи, — як стверджують виборці, це підприємство з самого початку своєї діяльності було неспроможне виконувати заявлені СБУ ліцензійні умови».

Далі більше — «як свідчать виборці, обладнання, яке було заявлено для отримання ліцензії, ... відсутнє». «НЦ «N» начебто отримує від держави безвідсоткову грошову позику, яку вчасно не повертає». «Виборці привернули мою увагу до фактів появи на ринку нових комерційних структур, відомих ... контрабандою обладнання на етапі свого становлення». «З метою реалізації цього задуму керівництво ТОВ «N» припустилося до легалізації, як вважають виборці, контрабандного обладнання через фіктивний договір».

Тобто, сам генерал жодної інформації не має, доказів — тим більше, але, знаєте, сиділи оце ж бо днями з виборцями, пили чай, говорили за життя, а вони й кажуть: «Є, мовляв, таке підприємство... Ми думали — хороше, а виявляється — неспроможне. А обладнання шукали — і, уявіть собі, не знайшли. А контрабанди — повні цехи!». Нардеп одразу ж чашку вбік і вирішує — треба негайно доповісти Президентові! Хлопці ж хороші, не обдурять.

Смішно? Але ж далі йде чудовий висновок: «На мій розсуд, СБУ як орган ліцензування з питань голографічного захисту документів і товарів, має поставити питання щодо позбавлення ТОВ «N» ліцензії». Неважко, мабуть, здогадатися, що в переліку структур, які ми позначили латинською літерою, фігурують ті виробники, які виставляють конкурентні ціни та змушують «правильну» фірму ставити менші ціни на свої послуги.

Резонним є запитання: чи не суперечать дії цього народного депутата та окремих високопосадовців нормам Закону України «Про боротьбу з корупцією», а дії консорціуму ЄДАПС — антимонопольному законодавству? Цікаво було б знати, а що з цього приводу думає Генеральна прокуратура, СБУ та МВС?

Коли верстався номер

За неофіційною інформацією, що надійшла до редакції «УМ», сьогодні розглядається питання про доцільність подальшого існування державного підприємства «Укрелекон». І, нібито, керівництво ДПА України та Мінекономіки вже дійшли висновку, що таке підприємство нашій державі не потрібне.

Принагідно виникає запитання: останнім часом у державі точаться розмови про складну ситуацію із наповненням бюджету. Урядовці розводять руками, посилаючись на об’єктивні труднощі. Але воднoчас чомусь не помічають мільярдів, які проходять повз державний бюджет і, цілком імовірно, злегка потрапляють у чиїсь кишені.

Олег ГАНСЬКИЙ