Тести змінять рейтинги шкіл

23.05.2008

Більш як півмільйона учасників зовнішнього оцінювання вже склали тести з п’яти дисциплін — української мови та літератури, математики, історії України, світової історії та хімії. Попереду — ще шість тестів, нині ж можемо говорити про перші підсумки учнівських знань. Центр оцінювання якості освіти проаналізував і узагальнив результати тестування з української мови та літератури, математики та історії України.

19 учасників незалежного оцінювання отримали 200 балів з кожного з двох предметів. Зазначу, що переважна більшість із них навчається у звичайних школах, — повідомив Ігор Лікарчук, директор Українського центру оцінювання якості освіти. 220 учасників отримали 200 балів з однієї дисципліни.

Якщо проаналізувати результати тестування окремо, за предметами, то вони виглядають таким чином. У зовнішньому незалежному оцінюванні з української мови та літератури взяли участь 461 тис. 210 чоловік. Із них 8,8% не пройшли прохідний бар’єр, тобто набрали 123 і менше балів за шкалою від 100 до 200 балів, у 51,2% — понад 150. Найкращі показники з української мови і літератури мають в учні з Києва та Львівської області, найгірші — в Криму.

У тестуванні з математики взяли участь 226 тис. 84 абітурієнти, з них 4,6% не подолали прохідний бар’єр, хоча цей предмет учасники зовнішнього оцінювання обирали самі — математика не була обов’язковою. 52% мають оцінку понад 150 балів. Найкращі показники — у Києві, Севастополі, Херсонській і Чернігівській областях, найгірші — у Чернівецькій, Закарпатській областях та на Вінниччині.

У тестуванні з історії України взяли участь 83 тис. 465 учнів. 9% із них дістали непрохідний бал, 51% набрали більш як 150 балів. Найкращі результати в Києві та Львівській області, найгірші — у Закарпатській і Одеській областях та в Криму.

Під час тестування, на жаль, траплялися прикрі організаційні казуси.

— У нас було 15 позарегламентних ситуацій, — розповідає пан Лікарчук. — Деяким учням стало зле під час тестування, довелося викликати «швидку». Іноді дехто з інструкторів не міг як слід виконати свої обов’язки: хтось запакував не в той пакет роботи, у деяких аудиторіях неправильно наклеїли штрих–коди. Одна учасниця написала в поясненні: «Я так хвилювалася, що забула, що мені потрібно робити».

Деякі учні взагалі підійшли до роботи надто «творчо» — їхні роботи пересипані лайливими та вульгарними словами, карикатурами на викладачів й інструкторів. Звичайно, такі роботи лише гальмували процес перевірки. Не викликає сумніву одне — всі ці «творчі» люди за звичайних умов стали б студентами ВНЗ.

21 травня розпочався друк сертифікатів. До кінця тижня сертифікати з оцінками підуть на пункти реєстрації, і учасники зовнішнього оцінювання зможуть отримати результати. Сертифікати будуть запаковані у конверти, матимуть три ступені захисту. Подавати сертифікат до школи чи ні — залишається правом учня. Ні вчитель, ні класний керівник, ні директор не мають права змусити його це робити, адже результати оцінювання є конфіденційними.

— Тестування змусить багатьох батьків і старшокласників звернути увагу на те, за що вони платять такі великі гроші у приватних та елітних школах, — переконаний заступник міністра освіти і науки Павло Полянський. — Підтверджується аксіома: дуже багато залежить від конкретного вчителя. Він є справжнім творцем або гальмом освіти. Подивимося, пороги яких шкіл у хорошому сенсі штурмуватимуть батьки.

 

А ТИМ ЧАСОМ...

Навколо незалежного зовнішнього оцінювання виник скандал. У Генеральній прокуратурі України стверджують, що не всім учасникам дали можливість скласти іспити, а «обраним» допомагали. У Київському центрі тестування, навпаки, переконані: навіть якщо порушення і були, довести це зараз неможливо. Факт порушення треба зафіксувати до виходу із аудиторії під час написання відповідей на тести.