Харківська бієнале крутіша. Бо молодіжна

15.03.2008
Харківська бієнале крутіша. Бо молодіжна

«Головний лікар». Графіка Максима Куща (Харків). «NON STOP MEDIA»–2006.

Рушій прогресу

П’ять років тому фестиваль молодіжних проектів NON STOP MEDIA, який уже вчетверте влаштовує Харківська міська художня галерея, мав, швидше, регіональне звучання. Тоді в Україні це була перша спроба влаштувати фест із метою знайти нові імена у мистецтві, підтримати молоді таланти, обмінятися досвідом із зарубіжними авторами й інституціями. За цей час фестивалів у нас не побільшало (щось подібне влаштовує хіба що Міжнародний фонд «ЕЙДОС»). Але з 2004 року NON STOP MEDIA перетворився на повноцінну мистецьку бієнале, а Харківська «муніципалка» — рушій мистецького прогресу міста — разом із київським Центром сучасного мистецтва «Совіарт» посіла перше місце у Всеукраїнському арт–рейтингу–2007 (його щорічно влаштовує Асоціація арт–галерей України). Цікаво, що в номінації «Мистецька подія року» (звісно, після презентації України на 52–й Венеційській бієнале) головною подією року назвали саме святкування десятої річниці харківської галереї. Вона отримала перші місця і в номінації «Каталог, буклет» (за видання «Гармонія пластики» й «Ідеальний пейзаж»), і за найкращий мистецький сайт. Що ж — із таким послужним списком тільки гідну бієнале і влаштовувати.

«Особливість NON STOP MEDIA», — розповідає куратор фестивалю Юлія Олешко, — полягає в тому, що у нас не може бути таблички із написом «Зміна експозиції». Протягом фесту працюватимемо «до останнього клієнта» і кожні чотири дні вночі мінятимемо виставку». На конкурс уже надійшло понад 50 мистецьких проектів (залишитися має 10). Серед них — роботи з різних міст України (Дніпропетровськ, Хмельницький, Одеса, Луганськ, Львів, Київ, Харків), з Росії, Білорусі. У минулій бієнале брали участь митці із Сербії, Словаччини і США.

Учасники фесту (віком від 16 до 30 років) отримають можливість експонувати свої роботи протягом тижня. «На сьогодні, — говорить директор Харківської міської художньої галереї Тетяна Тумасян, — це єдиний регулярний фестиваль такого рівня, який дає майданчик для молодих митців і пов’язує різні види мистецтва». До складу журі входять відомий фотограф Сергій Братков, керівник київської галереї «Я — Галерея» Павло Гудімов, скульптор Володимир Кочмар, художник–графік Павло Маков, скульптор Олександр Рідний, мистецтвознавець Тетяна Тумасян.

Окрім живописних, скульптурних, графічних і фоторобіт, у рамках NON STOP MEDIA безупинний Сергій Жадан влаштує традиційний фестиваль сучасної літератури і презентує антологію нової харківської літератури — «Готелі Харкова». Звісно, звучатиме й виразно місцева молодіжна музика («Lюk», «4.А.Й.К.А», SunSay, Сергій Бабкін, «Anno Domini»). Візьмуть участь у фесті популярні молодіжні театри Харкова («Театр 19», «Еще»). Слід очікувати і на мистецтвознавчу конференцію, і на майстер–класи. Їх проведуть арт–групи «SOSка» (Харків), «РЕП» (Київ), «Тер–Оганян і компанія» (Москва).

Найочікуванішою родзинкою має стати кіноблок фесту, куратором якого є магістрантка Київського інституту театру, кіно і телебачення Анастасія Ніколаєва. Молода режисерка цьогоріч брала участь у молодіжній частині Берлінського кінофестивалю Berlinale Talanted Campus — вона презентувала свою відеороботу — кліп на пісню Сергія Бабкіна «Медведь» — і відвідувала майстер–класи Анджея Вайди, Віма Вендерса, художника–постановника фільмів Тіма Бартона і Стівена Спілберга. А ще режисерка домовилась, що на бієнале у Харкові буде показана колекція короткометражних робіт німецької компанії «Kurkfilm». Побачать харків’яни і фільм грузинського режисера Вано Бурдулі «Графіті», який братиме участь у Каннському фестивалі.

Місяць безперервного мистецтва

NON STOP MEDIA стартує 12 травня і триватиме майже місяць — до 7 червня. А поки що організатори фесту планують влаштувати кілька «мистецьких суботників», щоб звільнити місце для додаткових майданчиків. Річ у тім, що харківська «муніципалка» уже давно відчуває брак виставкових приміщень. Кілька років тому галерея подавала міськвладі спеціальний проект: як перетворити підвальні приміщення (а це 140 квадратних метрів) галереї на сучасний арт–центр, де би можна було впорядкувати бібліотеку, медіалабораторію і, нарешті, колекцію сучасного мистецтва, яка поки що зберігається у не дуже відповідних умовах. «Суботники» якраз і передбачають наведення мінімального порядку на такому величезному просторі, який із певністю можна буде потім називати андеґраундним.