Переваги противаг

06.02.2008
Переваги противаг

Два Ю: баланс через протистояння. (Фото Михайла МАРКІВА.)

Після дострокових парламентських виборів 30 вересня було потрібно менш як два з половиною місяці, щоб сформувати уряд на основі незначної парламентської більшості. Але новий коаліційний уряд на чолі з Юлією Тимошенко почав свою роботу амбіційно та обнадійливо.

 

Здобутки в царині економіки

Українська економіка перебуває в непоганому стані з темпом зростання у 7,3% минулого року. На фондовому ринку не відбувалося коливань протягом року, і він майже не постраждав під час кризи у січні. Найбільшим досягненням уряду стала готовність України приєднатися до Світової організації торгівлі на Генеральній раді СОТ у лютому. Через місяць після того як парламент ратифікує вступ, Україна стане повноправним членом СОТ. Це може збільшити темпи економічного зростання країни на один відсоток щороку.

Вступ України до СОТ — це спільне досягнення чотирьох останніх урядів. Останньою перешкодою на цьому шляху були претензії ЄС щодо експортних мит України, переважно на сталевий брухт. Це питання буде розглянуто під час переговорів щодо угоди про зону вільної торгівлі з ЄС, яку, вірогідно, буде досягнуто до кінця 2008 року.

Як і всюди в регіоні, найбільше занепокоєння викликає висока інфляція, яка дедалі зростає. Минулого року ціни на споживчі товари збільшилися на 16,6%. Але досвідчений фахівець міністр фінансів Віктор Пинзеник негайно збалансував бюджет, зробивши його жорсткішим. На щастя, контроль над цінами та експортний контроль не обговорюються. Тимошенко заявляє, що вона зробила висновки зі свого попереднього прем’єрства в 2005 році.

Компенсувати заощадження громадян, які вони втратили на початку 1990–х через гіперінфляцію, протягом двох років — це обіцянка Тимошенко, яка викликала найбільше занепокоєння. На щастя, уряд звів ці компенсації до програми у 1,2 мільярда доларів, що становить менш ніж 1% від ВВП. Гроші будуть розподілені швидко та еквівалентно.

Проти корупційних схем

Як і у всіх демократичних посткомуністичних країнах, корупція залишалася найбільшою проблемою під час виборчої кампанії. Діючи дуже розумно, Тимошенко зробила боротьбу з корупцією одним із ключових виборчих гасел. Щоб виконати цю обіцянку, вона діє швидко у трьох напрямах.

Найбільш явною корупція була в діях колишнього уряду щодо компенсації ПДВ експортерам із «відкатами» у 20–30%. Тимошенко призначила компетентного фахівця та колишнього міністра економіки Валерія Хорошковського главою Державної митної служби з метою вирішення цієї проблеми.

Проблема митниці, яку Тимошенко владнала у 2005 р., знову стала однією з головних складових корупції, тому Тимошенко готова повторити свій колишній успіх у цій сфері.

Найбільш складні корупційні схеми використовуються в газовій торгівлі, яку Тимошенко добре знає з часів, коли вона займалася бізнесом. Немає ніяких підстав для існування посередника «Росукренерго». Те ж саме стосується і «Укргаз–Енерго» (українська дочірня компанія «Росукренерго»). Явною метою існування цих двох непрозорих спільних підприємств є перекачування грошей на користь відомих росіян та українців. Ціна цього настільки велика, що українська державна нафтогазова компанія «Нафтогаз України» опинилася на межі банкрутства.

Нам не потрібно знати деталі, щоб розуміти, що необхідно щось робити. Тимошенко наблизилась до того, щоб прибрати ці неблагополучні структури з української газової торгівлі. На щастя, голова «Газпрому» та вірогідний наступний президент Росії Дмитро Медвєдєв дотримуються такої ж думки.

Земля, приватизація, прозахідна політика

Протягом останніх двох років Україна здійснила мінімум приватизацій. 18 січня новий український уряд опублікував перелік 19 державних компаній, які підлягають приватизації цього року. Загальна вартість акцій на продаж оцінюється приблизно в $5 млрд. Важливо, що новий уряд відмовився від тактики свого попередника, який продавав дуже малі частки, натомість запропонувавши більшість акцій у трьох великих компаніях, включаючи «Укртелеком», українського монополіста наземних телефонних мереж.

Рік у рік Україна продовжувала дію мораторіуму на продаж приватної землі сільськогосподарського призначення, надаючи привілей тільки великим бізнесменам, які скуповували десятки тисяч гектарів. Новий уряд вважає, що термін для такого мораторіуму вже минув, він має намір швидко прийняти все необхідне законодавство для сприяння торгівлі землею.

Напередодні наступного саміту НАТО, який має відбутися у Бухаресті в квітні, Президент Віктор Ющенко, Тимошенко та спікер парламенту Арсеній Яценюк підписали заявку на План дій щодо членства (ПДЧ). Це стало певним сюрпризом, адже Тимошенко уникала цієї теми. Разом з членством у СОТ та договором про вільну торгівлю з Євросоюзом, ПДЧ, який може завершитись (або не завершитись) членством в НАТО, визначає тверду прозахідну зовнішню політику України.

Вивчені уроки

Найгіршим політичним заходом, до якого вдалася Тимошенко в 2005–му, була реприватизація. Але вона, здається, вивчила той урок, до цього часу утримуючись від такої дестабілізуючої політики.

Новий український уряд показав дуже вражаючий початок; є тверда надія, що далі буде ще більше. Одним із результатів останніх парламентських виборів стало те, що три основні партії досягли широкого економічного консенсусу щодо активізації ринку. Усі три є демократичними правоцентристськими партіями, що фінансуються великим бізнесменами, більшість із яких швидко оновлюється, оскільки ринкова цінність їхніх корпорацій збільшується з прозорістю та порядком.

Декілька з найбільших українських бізнесменів добровільно відмовилися від трансфертного ціноутворення та почали в повному обсязі сплачувати податки. Вони також виділяють значні ресурси на доброчинні пожертвування, переважно в сфері освіти та охорони здоров’я. Та все ж одним із результатів скандалів із суміщенням бізнесової та політичної діяльності міністрами стало те, що бізнесменів майже немає в новому Кабінеті Міністрів.

Україна з самого початку страждала від конституційного безладу. Хоча конституція не змінилася, очевидно, що дещо змінилося на краще. Домінуюча опозиційна партія, Партія регіонів, створила тіньовий уряд. Два коаліційні партнери, Блок Юлії Тимошенко та «Наша Україна» Віктора Ющенка, поділили посади в Кабміні таким чином, що Тимошенко контролює всі призначення в економічній сфері, а «Наша Україна» контролює зовнішню політику, безпеку та культуру. Чіткий баланс влади між Президентом та Прем’єр–міністром починає, схоже, виникати з їхнього постійного владного протистояння.

Очевидно, що через місяць ще занадто рано судити про дії нового уряду, але початок був справді вражаючим. Україна подає наочний приклад того, яким чином могла б розвиватися Росія, якби вона розбудовувала свою демократію та ринкову економіку через конкуренцію між олігархами, а не відмовлялася від демократії. Завдяки своїм більш радикальним ринковим економічним реформам у 1990–х Росія все ще користується перевагами кращого законодавства. Але навіть за таких умов, права власності в Україні сьогодні є більш безпечними, завдячуючи більшій прозорості демократії та системі стримувань та противаг.

(Стаття надрукована в газеті Moscow Times 30 січня 2008 року під наз­вою «Успішний старт нового уряду України»)

Aндерс АСЛУНД

 

ПРО АВТОРА

Андерс Аслунд

Колишній шведський дипломат, нині — старший науковий співробітник Інституту міжнародної економіки ім. Петерсона (США), фахівець–політолог із питань Росії та України. Автор книги «Російська капіталістична революція: Чому ринкова реформа вдалася, а демократія провалилася». Підписант «заклику 115 атлантистів проти Путіна».