У Ріо–де–Жанейро відсьогодні й до середи наступного тижня триватиме карнавал. До міста з’їхалися 700 тисяч учасників та гостей. Самбадром, де відбудуться виступи шкіл самби, вміщує 88 із половиною тисяч глядачів. Квитки розкуповують за кілька місяців, тому закордонні туристи можуть сподіватися лише на ту невелику частину місць на самбадромі, що зарезервована за туристичними агенціями та кращими готелями Ріо, але за значно вищими цінами, або на спекулянтів, які ще збільшать ціну. Може, за справжній квиток, а може, за фальшивку.
Божевільні танці
Карнавал у Ріо часто називають «божевіллям панів і невільників», бо впродовж п’яти днів Бразилія повною мірою згадує про африканське коріння більшості її мешканців. Адже самба народилася з африканського танцю божевільних. У дні карнавалу бідняки стають королями. Президент Бразилії Гетуліо Варгас у 30–х роках ХХ століття запрагнув, щоб карнавал став візитною карткою його країни — пульсуючого життям багатоетнічного раю. Так і сталося, що великий парад за участю вродливих темношкірих дівчат, які хвацько вихляють стегнами, став найбільшим пропагандистським спектаклем, стереотипом уявлень про Бразилію. Для нас це може видатися фривольною розвагою, але для самих бразильців це дуже важлива місія, до якої вони готуються цілий рік. Упродовж цих п’яти днів усі мешканці Бразилії стають рівними, бо цілодобове свято в трансі танцю на вулицях є навіть кращим, ніж офіційне на самбадромі. Через самбадром проходять 12 шкіл самби, кожна з яких демонструє свій власний спектакль та майстерність танцю впродовж 80 хвилин.
Католицька церква цькує пропаганду розпусти
Місцева дієцезія Католицької церкви пригрозила міській владі Ріо–де–Жанейро анафемою за приєднання до акції роздавання перед карнавалом презервативів та так званих «пігулок наступного дня». В рамках акції, перед та під час карнавалу буде безкоштовно роздано 20 млн. презервативів, тобто на третину більше, ніж минулого року. «Пігулки наступного дня», тобто постпротизаплідні засоби, будуть виписуватися в лікарських кабінетах, якщо жінка заявить, що стала «жертвою небажаного сексуального акту». Все це для того, щоб на хвилі великого сексуального «розслаблення», яка накриває бразильців та закордонних туристів під час карнавалу, не розповсюджувалися СНІД та венеричні хвороби.
Головним адресатом цієї акції є жінки, оскільки дослідження показують, що 80 відсотків молодих бразильців користуються презервативами, які в цій країні любовно називають «сорочечками». З іншого боку, лише 40 відсотків жінок вимагають від своїх партнерів кохатися в «сорочечці». Тому гасло цьогорічної акції таке: «Той є героєм у ліжку, хто в сорочечці».
У Бразилії діє одна з наймасовіших та ефективних у світі систем запобігання захворюваності на СНІД, а лікування хворих є безкоштовним. Незважаючи на це, Католицька церква засуджує її, бо вважає, що дармова роздача протизаплідних засобів сприяє поширенню розпусти серед молоді, вульгаризує людську сексуальність. А пігулки наступного дня вважає адекватними аборту.
Як вижити на карнавалі?
Карнавал у Ріо–де–Жанейро є найбільшою та найдовшою на планеті вечіркою під відкритим небом. Велетенські натовпи спітнілих, напівоголених тіл можуть викликати і захоплення, і відразу.
Ріо є дуже небезпечним у будні і несе ще більшу загрозу під час карнавалу, особливо для необізнаних із місцевими звичаями закордонних туристів, які, до того ж, не володіють португальською мовою. Зарубіжні гості карнавалу, в основному, не мають білетів на самбадром, де відбуваються головні виступи. Вони звично «кучкуються» навколо місць, де школи самби проводять репетиції. І саме там на них очікують злодії, шахраї, ґвалтівники, наркоторговці та інші місцеві кримінальні елементи.
Видано десятки довідників для закордонних туристів стосовно безпечної участі в карнавалі. Виявляється, що найбільш безпечним і захоплюючим способом участі в карнавалі є приєднання до масовки, яка йде за кожною зі шкіл самби. Більшість шкіл допускають таку можливість, але за умови, що закордонні туристи мають «фантасіас», тобто відповідний карнавальний костюм. Різні групи самби продають такі костюми через інтернет чи в найбільших готелях міста. Ціна такого костюму, який інколи лиш прикриває грішне тіло, становить від 280 до 1400 доларів. У такому костюмі турист безпечно пройде весь шлях, але в ньому ж і залишиться за воротами самбадрому. І тут виникає проблема, як в такому дивному вигляді дістатися готелю та додивитися решту параду по телевізору.
Їхня «бандас»
Найбільш дешевим і доволі безпечним способом участі в карнавалі є приєднання до однієї з численних «бандас» або «блокос», які парадують вулицями міста. Учасники кожної з них утворюють своєрідне братство і захищають кожного члена «банди» від зовнішніх посягань. Але при цьому не побачиш головного дійства, бо «бандас» — це оркестр та група людей, які грають найбільші хіти з минулих карнавалів, а «блокос» — це група людей та ентузіастів, що долучилися до них. До кожного карнавалу вони готують якусь нову пісню, а потім вештаються вулицями, виконуючи лише її десятки чи сотні разів поспіль.
Найвідомішою з «бандас» є «Банда Іпанема», яка отримала свою назву від кращого пляжу Ріо. Власне на ньому вона й буде грати з 2 по 5 лютого. Маленьке але: до «Банда Іпанема» входять переважно геї обох статей. З «блокос» найбільш відомою є група «Кармелітас». Назва запозичена від католицького ордену кармеліток, тому учасники групи виспівують (і збирають чималі натовпи цікавих) на узгір’ї Святої Терези. При цьому вони одягнені в чернечі костюми, що викликає велике невдоволення церкви.
Ті з мешканців Ріо, які йдуть на свято родинами з дітьми, десятою дорогою обходять «іпанемців» і «кармеліток», щоб мати нагоду сьогодні побачити виступ в центрі міста традиційних карнавальних оркестрів, кращим з яких вважається «Кордао де Бола Прета».
Більше про карнавал у Ріо можна дізнатися на сайті www.braziltourism.org/carnival.html.