Напередодні голосування за «кілограм паперу»

29.01.2004
Напередодні голосування за «кілограм паперу»

Малюнок Володимира СОЛОНЬКА.

      Нарешті перший віце-прем'єр Микола Азаров привселюдно визнав, що Бюджет-04 відіграв роль своєрідного «малого податкового кодексу». Це при тому, що бюджет було прийнято з порушенням вимог чинного законодавства. Тобто всупереч закону «Про систему оподаткування» і Бюджетному кодексу України. Нагадаємо, що, згідно з цими законодавчими актами, зміна податкових ставок і механізм справляння податків і зборів (обов'язкових платежів) не можуть запроваджуватися законом про державний бюджет на відповідний рік, а зміни стосовно надання пільг тощо вносяться до згаданого закону не пізніше ніж за шість місяців до початку нового бюджетного року. Крім того, закони, які впливають на формування доходної і видаткової частини бюджету, повинні бути офіційно оприлюднені до 15 серпня року, що передує плановому. Жодної з цих вимог не було дотримано.

      Утім зовсім знехтувати законами і людськими звичаями Кабмін не наважився й оформив свій «малий податковий кодекс» у вигляді законопроекту «Про внесення змін до деяких законів України з питань оподаткування у зв'язку з ухваленням Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік» (№4000-1). Однак 11 грудня минулого року цей законопроект було знято з розгляду на засіданні Верховної Ради і направлено на доопрацювання в Комітет з питань бюджету і в Комітет з фінансів і банківської діяльності, а 23 грудня в доопрацьованому вигляді його мали знову розглянути у сесійній залі. Крім того, на Погоджувальній раді ухвалили рішення про те, що Бюджетний комітет підготує законопроект про зміни до закону «Про Державний бюджет України на 2004 рік». Цей законопроект також повинні були винести на розгляд Верховної Ради 23 грудня 2003 року. Проте парламент відклав ці питання. У сесійній залі парламенту почали ламати списи довкола конституційних законопроектів. Багатостраждальний «паровозик» №4000-1, який мали пристикувати до бюджету, так і не було проголосовано. Окрім нього, за даними народного депутата Євгена Жовтяка, у Верховній Раді України вже було зареєстровано понад десяток інших законодавчих ініціатив, спрямованих на латання дірок у бюджеті-2004.

      Наступного тижня, коли знову розпочнуться сесійні ігрища у парламенті, вочевидь, постане питання «паровозика» і численних доповнень до нього. Незважаючи на політичні баталії, низка народних депутатів не випускала з поля зору й бюджетні проблеми. Як-не-як, ідеться про 100-сторінковий законопроект, яким запропоновано внести десятки змін не лише до базових податкових законів, а й до проголосованого більшістю місяць тому Державного бюджету України на 2004 рік. Отож опозиція не лукавила, коли стверджувала, що бюджет у тому вигляді, у якому його було проголосовано, є нежиттєздатним і небезпечним і для економіки, і для добробуту українців. Першими оговталися лобісти тих галузей, пільги для яких було скасовано разом з ухваленням держбюджету. Тож законопроект №4000-1 відновлює податкові пільги для автомобільної промисловості, суднобудівництва, виробництва бронетехніки, боєприпасів та авіаційної промисловості.

      Окрім того, якщо законопроект буде проголосовано, то одна з його статей «поновить у правах» закон «Про державну підтримку книговидавничої справи в Україні», і вітчизняні книговидавці користуватимуться пільгами з ПДВ, податку на прибуток та з митного тарифу і наступного року — бюджет-2004, як відомо, наразі їм у цьому праві відмовляє. Є у цих поправках також спроба юридично впорядкувати питання стягнення ПДВ з житла, оскільки прямолінійне скасування відповідної пільги може призвести до виникнення зобов'язань з ПДВ не лише на первинному ринку новозбудованого житла, а й, як би абсурдно це не виглядало, також при оборудках на вторинному ринку, — принаймні так вважає Євген Жовтяк. Законопроект №4000-1 чітко встановлює, що базою оподаткування є «перша поставка житла» — чи то готового новозбудованого, чи то «першого продажу реконструйованого або капітально відремонтованого житла (об'єкта житлового фонду) покупцю, який є особою, іншою, ніж власник такого об'єкта, на момент виведення його з експлуатації».

      Утім ще задовго до початку нової сесії уряд почав здавати одну позицію за іншою в сенсі завойованих у бюджеті-04 висот. Першим упав «податковий» мур, який Кабмін намагався звести навколо медикаментів, — фармацевтичну пільгу було повернуто, щоправда, за винятком лікувальних засобів та виробів медичного призначення, допущених до застосування в Україні згідно з переліком, який визначив Кабмін. Власне, уряд фактично підтвердив перелік раніше визначених лікувальних засобів. Потім упала наступна «фортеця» — ПДВ на памперси, за які, як виявилося, уряд тримався, наче за рятувальне коло. Віце-прем'єр Дмитро Табачник поспішив зазначити, що «це рішення стане добрим подарунком для молодих батьків». «Після презенту молодим батькам уряд відтепер час від часу оголошуватиме про свої подарунки селянам, видавцям, газетярям, малому і середньому бізнесу, фармацевтам та пенсіонерам», — заявив з цього приводу член Бюджетного комітету Євген Жовтяк. Проблеми створюються, на переконання пана Жовтяка, хаотичними, нашвидкуруч зліпленими, сирими законами, які вкидаються урядом до сесійної зали та наосліп голосуються більшістю. Про епідемію такої «законодавчої діяльності» розповіла у своїй заяві про звільнення екс-голова Держкомпідприємництва Інна Богословська.

      Найбільше потішила ситуація щодо ПДВ, який, згідно з бюджетом-04, начебто мали стягувати при продажу державних пакетів акцій. Експерти спрогнозували у зв'язку з цим вкрай несприятливе інвестиційне середовище при реалізації кращих об'єктів приватизації. Невже в уряді цього не могли передбачити? Мабуть, з цього приводу неабияке занепокоєння виникло й у голови Фонду держмайна Михайла Чечетова, який звернувся за офіційним роз'ясненням до Державної податкової адміністрації України. Звідти повідомили, що ПДВ не нараховуватиметься при продажу державних пакетів акцій під час їх реалізації на конкурсах, аукціонах, біржових торгах, при проведенні пільгової передплати. Водночас, як відзначив пан Чечетов, ПДВ все ж нараховуватиметься у низці інших випадків, зокрема при реалізації об'єктів незавершеного будівництва.

      Ясна річ, внесення десятків поправок до головного фінансового документа на наступний рік ще більше заплутає систему оподаткування. Заступник голови парламентського Комітету з фінансів та банківської діяльності Віктор Пинзеник вважає, що наслідком цього може бути те, що ми отримаємо подвійну норму закону, і чим користуватимуться податківці, залежитиме тільки від них самих. «Звичайно, треба переглянути той кілограм паперу, за який «більшовики» проголосували, не розглядаючи, — додав представник «Нашої України». І зазначив: «Чи буде це зроблено — залежить від більшості».