Інший погляд: про воєнний альбом Андрія Котлярчука «Звільнена Київщина»
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
Микола Шматько у своїй майстерні.
Микола Шматько вперше потрапив на бієнале у Флоренцію — і повернувся звідти переможцем. А крім перемоги суто художньої, він там отримав підтвердження свого «монархічного» статусу. Іменем іншого володаря — Лоренцо Медичі. Або, як називали його самі італійці, Лоренцо il Magnifico.
У Флоренцію Микола Гаврилович возив три скульптури. Одну зі старих своїх робіт, «Поклоніння диску», і дві нові: «Лугань» та «Windows» — портрет Білла Гейтса. Останній він сподівався подарувати, так би мовити, прототипові, але той, попри очікування, у Флоренції не з’явився. Може, й на добре. Досвідчені люди сказали: «Жодних подарунків! Нехай купує — більше цінуватиме». І пообіцяли довести до відома комп’ютерного короля відповідну інформацію.
Робота з «єгипетської» серії «Поклоніння диску» навіяна історією фараона–реформатора Ехнатона — Аменхотепа IV, який змусив підданих замість Амона–Ра вклонятися сонячному дискові Атону. Цілком поганська історія, але коли скульптор відполірував свій диск до напівпрозорості, в ньому проступив лик... Христа. Уявіть собі: цільний шмат мармуру (тонн п’ять); з нього Майстер вирубує дівчину: ось її руки, що тримають диск, ось він вирізає з обох боків диска сферичної форми заглиблення, шліфує... Це ж як можна було вгадати, де саме цяточки–краплення утворять сакральну композицію?
...Ріку Лугань у Луганську здебільшого кличуть Луганкою. Вона не дуже широка і дуже брудна; смітники по берегах. Але італійці і всі, хто на флорентійській бієнале затримувався біля експозиції Миколи Шматька, про це не мали здогадатися. Тому що в нього «Лугань» — це прекрасна дівчина з витонченим тілом, довжелезним волоссям і... здібностями акробатки високого класу (бідна натурниця!). І за що він так любить непривітну до нього місцевість?
За «Диск» авторові пропонували 800 тисяч євро; за «Лугань» — 100 тисяч. Можливо, відсутність оптичного ефекту позначилася на ціні. Шматько не продав. Пояснив це тим, що не хоче ламати цілісність своєї колекції.
Строго кажучи, Лоренцо Пишний не був природженим монархом — офіційно його посада називалася гонфалоньєр («прапороносець») справедливості (титул великого герцога Тосканського отримав лише його правнук Козимо) і де–юре була виборною. Що не завадило йому одноосібно правити республікою Флоренція 23 роки і передати владу своєму спадкоємцеві. Однак ми тут не про політичні досягнення славетного володаря — про його внесок в історію світового мистецтва.
Він був сучасником і, як би тепер сказали, спонсором багатьох геніїв «кватроченто» — епохи італійського Відродження, що починали у Флоренції: Леонардо да Вінчі, Сандро Ботічеллі, одного з засновників неоплатонізму Марсіліо Фічіно. Навіть видатний мореплавець Америго Веспуччі, ім’ям якого названо континент Америка, до того, як стати головним штурманом Іспанії, певний час працював у банкірському домі Медичі.
Лоренцо розпізнав генія у п’ятнадцятирічному Мікеланджело — і зробив його своїм домочадцем. Одного цього було б достатньо, аби назвати головну нагороду флорентійської бієнале його ім’ям. Організатори так її і назвали. А коли вперше побачили роботи луганського скульптора Миколи Шматька, просто не могли не присудити йому золоту медаль «Magnus Laurentius Medices».
Нагорода тим символічніша, що Шматьку по життю доводиться бути Мікеланджело й Лоренцо Медичі в одній особі: він сам творить і сам себе спонсорує. А заразом і рідну державу. Не грошима, яких у Шматька немає, — культурним надбанням, а тепер і міжнародним визнанням.
У його триповерховому будинку на околиці Луганська сьогодні зібрано чи то 72, чи 73 скульптури». З яких шість — роботи Рафаеля. Не того, що написав «Сікстинську мадонну», а рідного сина. До речі, про символізм... У Миколи Гавриловича два сини. Одного він назвав Андрієм, і той не те, щоб зовсім не мав художнього таланту, але немає в нього пристрасті. На відміну від Рафаеля. Хто б підказав: це імена так позначилися на хлопцях — чи батько зумів розгледіти їхні задатки ще в немовлятах? Як пізніше вгадав, з якого кінця глиби починати вирубувати ехнатонів диск...
Нехай нікого не вводить в оману триповерховий будинок художника. Його допомогли придбати недобудованим, коли з’ясувалося, що колишні необмежені (в першу голову совістю) можновладці Луганщини його елементарно «кинули». У 2004–му, аби виманити скульптора з Донеччини, де він тоді жив і працював у цілком пристойних умовах, з бюджету області було виділено 600 тисяч гривень на придбання приміщення для галереї «Шматько й сини» — і квартири для сім’ї. У квартиру Шматько вселився, і експозицію виставив в обласній галереї мистецтв (тій, де за три роки потому розмістився відверто дебільний «Музей жертв помаранчевої революції»). От тільки скоро з’ясувалося, що квартира належить іншій людині, а галерея була надана всього на два місяці. Як для будь–якого члена Спілки художників, що мешкають у регіоні. Добре, що настали інші часи — а то б довелося повертатися митцю до свого підземелля в Красному Лучі. Однак стіни в домі досі навіть не поштукатурені.
«Поклоніння диску» після бієнале зайняло своє старе місце в експозиції, а «Лугань» довелося повертати в майстерню. Там вона й стоїть — поруч із композицією, що наробила стільки галасу в пресі. Журналісти цю роботу чомусь назвали «Юлією Тимошенко», але в гіпсової жінки з нинішнім прем’єром — жодної портретної тотожності. Навіть коса відсутня. Хоча дійсно: робота названа «Український прорив» — як і передвиборча програма БЮТу. Шматько пообіцяв: коли вирубуватиме її з гіпсу, коса з’явиться...
«Arte studio s.r.l, організатор міжнародної бієнале сучасного мистецтва у Флоренції, і професор Шматько Микола Гаврилович, представник з української сторони, згідно з проведеними переговорами, вирішили...» Генеральний менеджер бієнале доктор П’єро Целона, мабуть, не міг і уявити, що автор подібних робіт міг потрапити на виставку без жодної допомоги рідної держави. Або — дійсно визнав у нашому скульпторі монаршу особу. І високі сторони домовилися провести флорентійське бієнале у 2008 році в... Києві.
Ну, якщо бути точним, синьйор Целона й не сподівався, що його візаві міг би на власні гроші або навіть гроші спонсорів у короткий термін збудувати на Хрещатику виставковий зал на 11 тисяч квадратних метрів (як у Флоренції) — Шматьку в тексті договору «дозволяється вести переговори щодо організації майбутньої виставки... з урядом України, комерційними та іншими організаціями, що зацікавлені в проведенні даного арт–проекту».
— З міністром культури я поки не спілкувався. Але якщо це станеться — світ мистецтва в Україні підніметься. Він почне думати, що щось–таки в нашій країні починає діятися...
— А що ви збираєтеся виставити на київській бієнале?
— Повезу «Явлення Христа апостолам». Тринадцять скульптур. Вирубаю зі 100–тонного блоку. Коли починатиму цю роботу, ви почуєте. І не побоюся сказати, що змагатися при цьому буду із самим Мікеланджело. А як інакше може розвиватися мистецтво? Шість фігур вирубає Рафаель...
Рафаель — суперник Мікеланджело! Ренесанс повертається?
А ще король мармуру збирається схрестити шпаги із Зурабом Церетелі. У Санкт–Петербурзі (наскільки я зрозумів, з ініціативи української сторони) оголошено конкурс на створення пам’ятника Іванові Сошенку. Серед претендентів на замовлення — і Церетелі.
— Можна як завгодно до нього ставитися, але в історію мистецтва він уже ввійшов. А я вибудовую свою роботу на трьох основах. Я маю показати Сошенка. Маю показати Шевченка. І показати — Петербург.
— Миколо Гавриловичу, от ви приїхали з такою нагородою. Хтось із обласних властей вас уже привітав із цією подією?
— Ні, ніхто...
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
У місті Парк-Сіті американського штату Юта в день відкриття кінофестивалю Sundance 23 січня відбудеться світова прем’єра другого повнометражного фільму українського режисера Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки». >>
До основної конкурсної програми 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю вперше за 25 років відібрали стрічку української режисерки: цьогоріч - це фільм Катерини Горностай "Стрічка часу". >>
Створену Кременецько-Почаївским державним історико-архітектурним заповідником за дорученням Міністерства культури та стратегічних комунікацій інвентаризаційну комісію - не допустили до роботи представники Свято-Успенської Почаївської лаври. >>
Список із 25 об’єктів світу, що потребують збереження оприлюднив Всесвітній фонд пам’яток (World Monuments Fund, WMF). Серед об'єктів, що увійшли до переліку на 2025 рік – столичний Будинок вчителя, турецьке місто Антак'я, історична міська структура Гази та Місяць. >>
«Я зрозумів, що мушу бути українофілом – це я зрозумів цілком свідомо. І от я жадібно ухопився за українство. Кожнісіньку вільну від «офіційних занять» часину я присвячував Україні. Перша ознака національності є мова – я й нею найперше заклопотався», - писав Агатангел Кримський. >>