Парта для начальника

21.12.2007
Парта для начальника

Малюнок Володимира СОЛОНЬКА.

Бізнес створюють, переважно, люди розумні, активні, здатні нестандартно мислити. На початковому етапі керівникам фірм і підприємств ставала у нагоді інтуїція. Але з часом приходить розуміння, що спиратися виключно на своє передчуття щонайменше ризиковано. Керівник та топ–менеджери повинні знати, як розвивати бізнес. А ці знання є універсальними. Тут у нагоді й стають бізнес–школи, де людина може поглибити знання з маркетингу та піару, фінансового управління та стратегічного планування, підбору персоналу та виходу на інші ринки.

 

Кому потрібна бізнес–освіта?

Для менеджерів диплом бізнес–школи — це шанс піднятися на сходинку вище в кар’єрному плані. Управлінці, які мають міжнародний диплом із бізнес–адміністрування, можуть розраховувати на вищу зарплатню порівняно зі своїми колегами, які не мають такої освіти, на них у першу чергу звертають увагу роботодавці з серйозних компаній.

«Сьогодні в українському бізнесі відсоток тих, хто виграє у конкурентній боротьбі за рахунок подвійної бухгалтерії, «чорної готівки», «корупційного даху» стає все меншим, хоча є ще досить високим у порівнянні з країнами ЄС. Вирішальнішим фактором стає інтелектуальна складова менеджменту, оскільки швидкість прийняття правильних рішень визначає успіх та просування організації, — розмірковує Ольга Бабійчук, координатор програм та проектів Бізнес–школи Львівського інституту менеджменту. — Наші управлінці, добре знаючи нюанси українського ринку, можуть отримати додаткову конкурентну перевагу, підкріплюючи управлінські навички арсеналом технік, які дає програма MBA».

Типи і види освіти для бізнесменів

У сфері бізнес–освіти існує декілька наукових ступенів:

* Бакалавр бізнес–адміністрування (BBA). У більшості іноземних університетів цей ступінь людина отримує після чотирьох років навчання на денному відділенні.

* Магістр ділового адміністрування (МВА). Даний ступінь отримують випускники університетів, що спеціалізуються в галузі ділового адміністрування, після двох додаткових років навчання.

* Доктор ділового адміністрування (DBA). Вищий професійний ступінь в галузі бізнес–освіти. В ієрархії академічних ступенів DBA умовно прирівнюється до Ph (доктор філософії).

За типом програми MBA поділяються на класичні (General MBA), тобто загальної спрямованості, і спеціалізовані (Specialized MBA). Спеціалізовані програми MBA припускають поглиблене вивчення тієї або іншої функціональної галузі управління (маркетинг, фінанси, управління персоналом тощо) або специфіки певної галузі (страхування, охорона здоров’я, туризм, інформаційні технології тощо).

Кращі бізнес–школи

У світі першість посідають американські бізнес–школи. У рейтингу кращих бізнес–університетів світу — Global MBA rankings 2006 — перші п’ять позицій належать Пенсильванському університету, Гарвардській бізнес–школі, Стейнфордському університету, Колумбійській та Лондонській бізнес–школам.

Серед українських ВНЗ, які дають диплом бізнес–освіти міжнародного зразку, найбільш якісними вважаються шість університетів, а саме: Києво–Могилянська бізнес–школа, Міжнародний інститут менеджменту, Київська бізнес–школа, Міжнародний інститут бізнесу та Львівський інститут менеджменту. Навчання у вітчизняних бізнес–школах, як правило, дешевше, ніж за кордоном. Завдання, які мають вирішувати студенти, грунтуються на українських реаліях. Крім того, слухачі перелічених бізнес–шкіл мають можливість вчитися без відриву від роботи. Наприкінці курсу передбачене стажування за кордоном, обмін досвідом з іноземними колегами; частину курсів тут читають лектори зарубіжних бізнес–шкіл, практики або автори книг з того чи іншого напрямку бізнесу.

«Українським бізнесменам справді не вистачає освіти саме з бізнес–питань, — впевнена Наталя Меленна, менеджер Києво–Могилянської Бізнес–школи. — Наші менеджери креативні, але вони не вміють прораховувати ходи, з допомогою яких їхні ідеї можна втілити в життя. Ісхак Адізес, який минулого року читав лекції у нас, виділив 4 основні функції менеджерів–управлінців: продюсер (це людина, яка щось продукує і виконує), адміністратор (той, хто чітко розписує все по числах, контролює всі звіти), підприємець та інтегратор (той, хто працює саме з людьми). Українські менеджери — це, як правило, гарні підприємці та інтегратори, але досить погані адміністратори. Більшість власників українських компаній потрапляє у так звану «пастку засновника». Їм дуже важко відійти від управління («я кращий, я був перший, я знаю всю компанію в цілому», — думає такий керівник). Тож далеко не всі погоджуються наймати генерального менеджера. Але Адізес говорить, що ідеального керівника не існує, тому розумний менеджер має створити команду однодумців, до якої б входили всі чотири типи менеджерів».

Як вступити до бізнес–школи?

Для того, щоб вступити на програму МВА, необхідно мати диплом про вищу освіту в будь–якій галузі та певний досвід роботи в бізнесі, а також пройти співбесіду й тестування. Як правило, претенденти, які хочуть вчитися в зарубіжній бізнес–школі, мають здати тест на рівень володіння англійською мовою TOEFL, а також іспит логіко–математичного, інтелектуального плану GMAT. Бажано, щоб у претендента були хороші рекомендації.

У середньому, навчання на програмі МВА триває два роки і коштує 10—30 тисяч доларів.

У більшості бізнес–шкіл навчальний рік починається у вересні — жовтні. Незважаючи на те, що крайній термін подання заяв — квітень або травень, бажано одержати форму заяви й всі необхідні документи на початку календарного року, у якому планується початок навчання.

  • За що воюємо на Донбасі?

    У Станично-Луганському районі Луганської області, більша частина якої підпорядкована Україні, із 24 середніх шкіл усього дві школи є українськомовними. Одна з таких шкіл — Чугинська загальноосвітня І — ІІІ ступенів, де впродовж 15 останніх років навчання здійснюється винятково державною мовою. >>

  • «Ми розробили тести, здатні розпізнати справжнього вчителя»

    Останнім часом в iнтернеті з’явилися повідомлення про суперечності та недоліки, що нібито притаманні визнаному лідеру педагогічної освіти України Національному педагогічному університету імені М. П. Драгоманова, помилки, допущені його керівництвом тощо. Складається враження, що «хтось» прагне системної дискредитації вишу. >>

  • Майбутнє пам’яті

    Якою була б сьогодні Україна, якби 25 років тому на полицях наших книгарень з’явилися сотні видань про українську історію і культуру — для дітей і дорослих? А школи отримали б новенькі комплекти репродукцій картин видатних українських художників на історичну тематику, портрети знаних постатей, краєвиди природних перлин України? >>

  • «ХНУРЕреволюція»

    Міністерський аудит виявив у Харківському національному університеті радіоелектроніки багатомільйонні розтрати, у результаті чого одразу три проректори позбулися своїх посад. Але, незважаючи на сенсаційність цього повідомлення, його важко назвати фінальним акордом війни, що триває у цьому ВНЗ з осені минулого року. >>

  • Луцький уже йде на посадку?

    Максим Луцький та весь екіпаж колишніх керівників Національного авіаційного університету чекає для себе «льотної погоди». Екс-депутат ВР від Партії регіонів, екс-голова Солом’янської райдержадміністрації Києва, екс-проректор НАУ, близький товариш сановитих утікачів Дмитра Табачника та Рената Кузьміна, Луцький прагне позбутися хоча б одного «екс» — разом із чотирма колегами з керівної верхівки НАУ, звільненими в.о. ректора університету через незаконне призначення та заключення контрактів екс-ректором Миколою Куликом з перевищенням службових повноважень. >>

  • Усе почалося з Брейгеля...

    Не кожна школа може похвалитися багаторічною історією. Столична Предславинська гімназія №56 функціонує в ошатному приміщенні колись міського училища для однорічного навчання грамоти дітей малозабезпечених киян, ухвалу про створення якого прийняла Київська міська дума ще у 1902 році. >>