Мистецтво з електронного хаосу

11.12.2007
Мистецтво з електронного хаосу

У місті Кюртен на заході Німеччини помер 79–річний класик електронної модерної музики ХХ століття, композитор Карлхайнц Штокгаузен, повідомив минулої п’ятниці фонд його імені. Впродовж свого життя цей плідний композитор написав більше 300 електронних та оркестрових творів. Він мав гарячих шанувальників як серед творців класичної музики, так і серед рок– та поп–композиторів. Досить сказати, що його фото можна бачити на обкладинці альбому «Бітлз» 1967 року «Клуб самотніх сердець сержанта Пеппера» поруч із фото Пола Маккартні, який високо цінував роботи німецького експериментатора. Авангардні композитори джазу та рок–музики — Майлз Девіс, Френк Заппа чи Бйорк — вважали Штокгаузена зразком для наслідування.

Штокгаузен здобув у 1947—1951 роках класичну музичну освіту в Державній музичній академії в місті Кельн, а електронною музикою зацікавився під час перебування в Парижі 1952 року та після знайомства з французькими піонерами цього жанру. В своїх авангардних електронних творах композитор використовував... магнітофонні плівки з записами та математичні розрахунки для створення зі звукового хаосу новаторського музичного звучання. Його «Електронне дослідження» 1953 року стало першим у світі твором, який базувався на штучно генерованих звукових хвилях. Написане 1954 року, «Електронне дослідження–2» було першим у світі перекладеним на ноти і виданим зразком електронної музики. Композитор ще 1966 року виступив проти класифікації його творів як музики майбутнього. «Те, що вважається модернізмом сьогодні, стане традицією завтра», — заявив він. Найбільш амбітним проектом німецького композитора був оперний цикл із семи частин під назвою «Світло». Кожна з частин мала назву дня тижня. Композитор працював над цим музичним циклом 25 років поспіль, починаючи з 1977 року.