Підручнику — ганьба і бойкот?

05.12.2007
Підручнику — ганьба і бойкот?

Малюнок Володимира СОЛОНЬКА.

Не так давно кафедра історії України історичного факультету Тернопільського національного педагогічного університету імені Во­лодимира Гнатюка видала сигнальний тираж чотиритомного «Курсу лекцій з історії України» за редакцією Коріненка П. С. Книга викликала гостру критику низки громадських та політичних організацій, зокрема, Конгресу українських націоналістів, товариства «Просвіта», Спіл­ки політв’язнів та репресованих, об’єднання ветеранів. Громадсько­політичне об’єднання «Українська справа» назвало видання чотиритомника «політичною та ідеологічною провокацією» та ініціювало його заборону, звернувшись із відповідним листом на адресу голів тернопільської обласної ради і адміністрації, ректора педуніверситету. «Усі події трактуються однобоко. Фактично відсутній аналіз подій і явищ нашої історії, а замість нього — намагання обілити, вигородити злочини більшовиків та радянської влади. А що неможливо — замовчують. Так, наприклад, зовсім відсутня інформація про Крути, терор Муравйова у Києві, червоний терор тощо. А причини Голодомору, на думку згаданих науковців, полягали у неправильній політиці окремих чиновників».

Відтак представники тернопільських націоналпатріотичних організацій вимагають: поперше, повністю зліквідувати друковані примірники «Курсу лекцій з історії України»; подруге, притягнути авторів видання до відповідальності «за фальсифікацію вітчизняної історії та підрив національної безпеки держави». І потретє, звільнити з викладацької роботи та займаних посад авторів видання за однобоке і неправдиве викладання ними історії України. У зверненні громадських організацій є навіть заклик до студентів історичного факультету бойкотувати лекції авторів скандального підручника.

З проханням прокоментувати ситуацію «УМ» звернулася до ректора Тернопільського педуніверситету Володимира Кравця. «Я не історик, тому особисто не можу дати фахову оцінку такому виданню, — відповів він. — Але коли бачиш позитивні рецензії академіків Академії Наук України та гриф Міністерства освіти і науки, то сумніватися, погодьтеся, не доводиться... Історики часто мають різні погляди на події. Та й у нас у західній Україні — своя історія, а в східній та центральній —своя, тому, можливо, треба шукати якусь золоту середину. Цей підручник виданий для всієї України, а не лише для Тернополя. Громадські організації, звичайно, ж мають право на свою думку, але й науковці нашого вузу мають право на своє бачення, і за це я не маю права звільняти їх із роботи».

Тим часом ситуацію навколо підручника заплановано розглянути на депутатській комісії з питань духовності, культури, свободи слова та інформації Тернопільської обласної ради, куди буде запрошено і авторів. На думку голови комісії Богдана Строценя (до речі, історика за освітою), книга має антиукраїнське спрямування. При цьому він добре розуміє, що обласна рада не має можливості заборонити підручник. Немає відповідного пункту і у нашому законодавстві — згідно з ним забороні підлягає лише та література, де є явні заклики до силового повалення існуючого державного устрою.

Отже, зупинити тиражування підручника можна лише в тому випадку, коли самі автори відмовляться від його видання. Вони ж наразі не збираються цього робити. Керівник тернопільського Центру національного відродження Тарас Гребеняк розповів «УМ», що є неофіційна інформація, начебто частина рецензентів «Курсу» просили авторів внести низку правок, але ті цього чомусь не зробили. А також — що немає впевненості в тому, що було дотримано всієї процедури отримання дозвільного грифу Міністерства освіти, тож із цього приводу зараз проводиться відповідне розслідування...

  • За що воюємо на Донбасі?

    У Станично-Луганському районі Луганської області, більша частина якої підпорядкована Україні, із 24 середніх шкіл усього дві школи є українськомовними. Одна з таких шкіл — Чугинська загальноосвітня І — ІІІ ступенів, де впродовж 15 останніх років навчання здійснюється винятково державною мовою. >>

  • «Ми розробили тести, здатні розпізнати справжнього вчителя»

    Останнім часом в iнтернеті з’явилися повідомлення про суперечності та недоліки, що нібито притаманні визнаному лідеру педагогічної освіти України Національному педагогічному університету імені М. П. Драгоманова, помилки, допущені його керівництвом тощо. Складається враження, що «хтось» прагне системної дискредитації вишу. >>

  • Майбутнє пам’яті

    Якою була б сьогодні Україна, якби 25 років тому на полицях наших книгарень з’явилися сотні видань про українську історію і культуру — для дітей і дорослих? А школи отримали б новенькі комплекти репродукцій картин видатних українських художників на історичну тематику, портрети знаних постатей, краєвиди природних перлин України? >>

  • «ХНУРЕреволюція»

    Міністерський аудит виявив у Харківському національному університеті радіоелектроніки багатомільйонні розтрати, у результаті чого одразу три проректори позбулися своїх посад. Але, незважаючи на сенсаційність цього повідомлення, його важко назвати фінальним акордом війни, що триває у цьому ВНЗ з осені минулого року. >>

  • Луцький уже йде на посадку?

    Максим Луцький та весь екіпаж колишніх керівників Національного авіаційного університету чекає для себе «льотної погоди». Екс-депутат ВР від Партії регіонів, екс-голова Солом’янської райдержадміністрації Києва, екс-проректор НАУ, близький товариш сановитих утікачів Дмитра Табачника та Рената Кузьміна, Луцький прагне позбутися хоча б одного «екс» — разом із чотирма колегами з керівної верхівки НАУ, звільненими в.о. ректора університету через незаконне призначення та заключення контрактів екс-ректором Миколою Куликом з перевищенням службових повноважень. >>

  • Усе почалося з Брейгеля...

    Не кожна школа може похвалитися багаторічною історією. Столична Предславинська гімназія №56 функціонує в ошатному приміщенні колись міського училища для однорічного навчання грамоти дітей малозабезпечених киян, ухвалу про створення якого прийняла Київська міська дума ще у 1902 році. >>